Sparčiai kintant situacijai energijos ir komunalinių paslaugų sektoriuje jo dalyvės jau 2017 m. beveik pusę pelno gaus iš naujų verslo modelių, prognozuoja pasaulinė tyrimų bendrovė IDC. Anot „Microsoft“ specialistų, tai lems, jog rinkoje vis dažniau matysime išmanių sprendimų – algoritmai nuspės, kada suges viena ar kita jėgainės grandis, klientų aptarnavimo sistemos numanys, jog gali kilti problemų su sąskaitomis ir iškart įspės klientus, o didieji duomenys padės efektyviai suvaldyti svyruojančią el. energijos ir kitų komunalinių paslaugų paklausą.
„Šiuo metu visa Europa, įskaitant ir Lietuvą, išgyvena milžiniškus pokyčius energijos ir komunalinių paslaugų sektoriuje. Monopolinės rinkos atsivėrė, atsirado daugiau konkurencijos, pradėta ieškoti naujų verslo modelių ir būdų, kaip efektyviai atnaujinti pasenusias sistemas“, – sako Andreas Berthold-van der Molen, „Microsoft“ vadovas energijos ir komunalinių paslaugų sektoriams Europoje, Viduriniuose Rytuose ir Afrikoje.
Pasak jo, per pastaruosius kelerius metus energijos ir komunalinių paslaugų sektorius itin sumodernėjo, tačiau ateityje bus priverstas tobulėti dar greičiau. Rinkos tyrimų bendrovė IDC prognozuoja, kad iki 2017 metų energijos ir komunalinių paslaugų bendrovės bent 40% savo EBIT (pelnas prieš mokesčius ir palūkanas) gaus iš naujų verslo modelių. Be to, šiemet jos turės skirti beveik trečdalį savo IT biudžeto pasenusių sistemų atnaujinimui.
Atsinaujins dalimis
„Bendrovės negali sau leisti iškart atnaujinti visų pasenusių sistemų, todėl pirmiausia investicijos bus nukreipiamos esamų sprendimų integracijai, pasinaudojus standartizuotu centriniu moduliu (angl. Enterprise service bus), kuriam įgyvendinti „Microsoft“ siūlome specialius „klijus“. Pastarasis sprendimas šio sektoriaus bendrovėms leidžia sparčiau atsinaujinti. Vėliau sektoriaus bendrovės investuos į klientų valdymo, sąskaitybos sistemas, nes jos gana greitai įdiegiamos ir iškart duoda matomą rezultatą. Mūsų patirtis rodo, kad šioje srityje vien atsinaujinus sąnaudas galima sumažinti iki 35 procentų“, – teigia „Microsoft“ atstovas.
Pasak jo, pastaruoju metu rinkoje itin populiarėja „Mecoms“ platforma, paremta „Microsoft Dynamics AX“ sprendimu, leidžianti ne tik moderniai valdyti santykius su klientais, bendrovės finansus, bet ir, esant reikalui, nuotoliniu būdu rinkti informaciją iš įvairių įrenginių (pavyzdžiui, skaitiklių), bei suvaldyti bendrovės techninę infrastruktūrą. Šiuo sprendimu šiandien naudojasi Jungtinės Karalystės rinkoje pirmaujanti nepriklausoma energetikos bendrovė „Corona Energy“, Rusijos energetikos gigantas RAO ar viena iš pirmųjų Izraelio privačių energetikos bendrovių – „Dorad“.
Ateitis priklausys išmaniems sprendimams
Artimiausiu metu šio sektoriaus bendrovės nemažą dėmesį skirs ir duomenų analizei. Jau dabar didieji duomenys ir verslo analitika leidžia kurti algoritmus, padedančius automatiškai įspėti apie galimą klientų sukčiavimą ar numatyti, kada suges tam tikros infrastruktūros dalys ir padeda iš anksto tam pasiruošti. Nuotoliniu būdu į debesį surenkami duomenys iš įvairių skaitiklių leis realiu laiku stebėti vartotojų naudojimo įpročius bei prognozuoti, kokių pajėgumų reikės artimiausiu metu.
IDC prognozuoja, kad šiemet energijos ir komunalinių paslaugų sektorius (60% bendrovių) skirs itin didelį dėmesį ir naujos kartos mobiliems sprendimas. Tokių pavyzdžių galima jau pamatyti ir Lietuvoje. Pavyzdžiui, „Vilniaus vandenų“ inspektoriai vietoj popierinių dokumentų patikrinimų metu naudoja išmaniuosius telefonus su specialiomis programėlėmis, leidžiančioms fiksuoti patikrinimo rezultatus, gauti naujas užduotis nebūnant biure.