Ar konkurencingi elektromobiliai ir kodėl dauguma vairuotojų iki šiol renkasi tradiciniais degalais varomas transporto priemones – apie tai ketvirtadienį argumentais apsikeitė „Tesla“ ir „Audi“ atstovai per Baltijos investuotojų forumą.
„Tesla Motors“ vyresnysis projektų vystytojas, atsakingas už „Supercharger“ tinklo plėtrą Šiaurės šalyse Christianas Marcusas, išklausęs kitų pranešėjų, kaip sudėtinga yra mažinti kuro suvartojimą ir prekiauti konkurencingais automobiliais, diskusijos dalyviams rėžė, ką mano.
„Sėdėjau ir visų jūsų klausiausi, o mano nuotaika kuo toliau, tuo labiau prastėjo. Visuomenės nuomonė yra ta, kad keliuose yra tik keli elektromobiliai, o jei pasižiūrėtume į Europos Komisijos Klimato politikos generalinio direktorato atstovo Iano Hodgsono pristatymą, atrodys, kad jų ateityje daug ir nebus. Bet Norvegijoje ir Danijoje, Nyderlanduose ir Kalifornijoje mes matome, kad gali būti kitaip“, – kalbėjo jis.
Pasak jo, elektromobiliu galima įveikti Europą bei juo važinėti JAV.
„2013 m. pirmą kartą baterijoje buvo daugiau energijos nei jos pakako tikslui pasiekti, bet kur, kur norėtumėte važiuoti. Dabar jau yra europinis „Supercharger“ tinklas, kai važiavus 2,5 valandos, reikia sustoti 20-iai minučių ir nemokamai pakrauti automobilį. Po to vėl važiuojama 2,5 valandos ir vėl daroma tas pats – taip galima keliauti po Europą“, – sakė Ch. Marcusas.
Dabar bendrovė turi tikslą tokį tinklą išplėtoti ir Baltijos šalyse.
„Mes tai darome, nes tai reikia padaryti, nėra jokio kito būdo mažesniems anglies dvideginio tikslams pasiekti, jei nepakeisime to, ką darome dabar, su jau esančiais automobiliais, – dėstė jis. – Taip, dabar Lietuvoje yra registruota tik 10 teslų, bet mes čia ir esame tam, kad situaciją pakeistume.“
Pranešėjas vardijo, kad dabar elektromobilis kainuoja apie 100 tūkst. eurų, tai – brangu, bet jau ruošiami nauji modeliai, kurie galėtų kainuoti 30–40 tūkst. eurų.
„Dabar galima vienu įkrovimu nuvažiuoti 400–500 km, o mes norime, kad rytoj būtų galima nuvažiuoti dar daugiau, tad statome didžiausią pasaulyje baterijų fabriką“, – kalbėjo Ch. Marcusas, primindamas, kad jis veiklą pradės kitąmet.
Baigdamas savo kalbą, jis dėstė, kad kviečia kitus automobilių gamintojus, taip pat ir kolegas iš „Audi“ prisijungti prie „Teslos“ idėjos gaminti elektromobilius.
Jo išklausęs „Audi“ mechanikos inžinierius alternatyvaus transporto srityje Reinhardas Ottenas turėjo ką atsakyti.
„Čia galime pamatyti labai gražų inovatoriaus dilemos pavyzdį: „Teslos“ verslo modelis, kurį kiekvienas mūsų versle padėtų į šalį. Jie šiuo metu neuždirba pinigų, o pajamas, kurias gauna, yra subsidijos iš Norvegijos ir Nyderlandų. Šios šalys nutrauks subsidijas ir leis krautis automobilius nemokamai, tad tai negali veikti (kaip verslo modelis – DELFI). Dabar tai veikia, nes subsidijos yra, specialiame segmente yra ir rinka tokiems automobiliams. Visgi, manau, „Teslai“ pasiseks, nes jie yra pirmaisiais šiame sektoriuje, bet yra normalu, kad tradicinių automobilių kūrėjai šiuo keliu nenuėjo“, – sakė R. Ottenas.
Pasak jo, tradicinių automobilių gamintojai dabar yra savo komforto zonoje ir nejaučia poreikio eiti ieškoti nuotykių.
„Aš manau, kad tai yra nuotykis. Žinoma, jūs („Tesla“ – DELFI) esate etalonas, kaip gaminti didžiausio asortimento elektromobilius, – kalbėjo R. Ottenas. – Bet ši ilgo nuotolio elektromobilių idėja (kaip verslo modelis – DELFI) neveiks ne tik artimiausią dešimtmetį, bet ir artimiausius 30 metų. Bėda ta, kad mes gyvename fizikos, o ne skaitmenų pasaulyje.“
Jis aiškino, kad elektromobilių privalumas yra galimybė juos pasikrauti namuose, ypač, jei jais nuvažiuojami nedideli atstumai, bet, jei norima elektromobiliu važiuoti toliau, reikia daugiau įkrovimo stotelių, o jos užimtų vietos. Anot jo, energijos pakrovimas į elektromobilį yra 200 kartų lėtesnis nei į tradiciniu kuru varomą transporto priemonę.
„Tai neveiks, nes kai jūs matote degalines – ne tokiose šalyse, kaip Norvegija, kur yra mažai gyventojų, bet tankiau apgyvendintose valstybėse kaip Nyderlandai ar Vokietija – ten jau reikia didelio ploto įpilti kuro į dizelinu ir dujomis varomus automobilius, pabandykite įsivaizduoti, kokių plotų reikėtų elektromobiliams, – teigė R. Ottenas. – Nemanau, kad tai yra modelis, kurį galima išauginti iki atskiros automobilių rinkos.“
Jo nuomone, artimiausiu metu rinkai bus įdomiausi iš dalies elektra varomi automobiliai, nuvažiuojantys 200–300 km, taip pat ir kiti hibridiniai automobiliai.
„Ačiū jums už nuomonę“, – sakė Ch. Marcusas, pridūręs, kad tikru elektromobilio privalumu yra galimybė jį krautis namuose, pavyzdžiui, garaže. Be to, jis vardijo, kad dalies žmonių automobiliai stovi 22 valandas iš 24, nes naudojami tik nuvažiuoti į darbą ir atgal.
„Bet jūs turite garažą, ar ne?“, – perklausė R. Ottenas.
Ch. Marcusui patvirtinus, R. Ottenas papasakojo ir apie aršią kainų konkurenciją prekiaujant automobiliais.
„Mūsų grupė turi labai šaunų pakraunamą automobilį „e-up“. Klasikinis „up“ automobilis kainuoja apie 10 tūkst. eurų, o „e-up“ kainuoja jau 25 tūkst. eurų. Tarkime, galėsime sumažinti sąnaudas perpus, taigi, jo kaina siektų 12,5–13 tūkst. vieną dieną po 10 ar 15 metų, pavyzdžiui, perkant baterijas iš „Teslos“. Bet net ir tuomet turėsime mažiausiai dvi problemas: dabar, jei jūsų automobilis yra 500 ar 1 tūkst. eurų brangesnis nei konkurentų, rinkoje nebedalyvaujate. Nėra ką kalbėti apie 2–3 tūkst. eurų. Žinoma, kažkiek klientų bus, bet tai – ne verslas“, – kalbėjo R. Ottenas.
Pasak jo, net ir dabar „e-up“ klientas yra patenkintas, kad gali automobiliu važinėti mieste ir jam pakanka vieno įkrovimo, bet jį neramina tai, kad su tokiu automobiliu jis negali priimti spontaniškų sprendimų.
„Jis negali imti ir nuvažiuoti 500 ar 700 km aplankyti savo močiutės ar naujos meilės bet kada, kai nori, – vardijo R. Ottenas. – Tai yra iliuzija, kad, jei automobilis ir elektromobilis kainuos tiek pat, visi pirks elektromobilius. Žmonės yra linkę turėti laisvę važiuoti kada nori ir kiek nori, net jei už tai turi pakloti 2 tūkst. eurų brangiau, arba, kai elektromobilis yra antru automobiliu šeimoje.“
Diskusijai pasibaigus nepriėjus galutinės išvados, verslininkas Vladas Lašas pasinaudojo galimybe užduoti klausimą ir kreipėsi į auditoriją, paprašydamas pakelti rankas, kas pritaria „Audi“ pozicijai, o kas – „Teslos“. Konferencijos dalyviai entuziastingiau palaikė „Teslos“ atstovo nuomonę.
Ketvirtadienį – penktadienį Vilniuje vyksta Baltijos investuotojų forumas, kuriame dalyvauja tarptautinio verslo, visuomenės ir politikos lyderių, ekonomikos ekspertų, žurnalistų ir diplomatų.