Europos Komisija trečiadienį, kaip ir rinkoje tikėtasi, pareiškė oficialius kaltinimus „Google“ dėl konkurencijos teisės aktų pažeidimo. Komentarą šia tema parengė Andrius Ivanauskas, GLIMSTEDT asocijuotas partneris, advokatas.
Žvelgiant iš klasikinės konkurencijos teisės pozicijų, „Google“ elgesys dėl kainų palyginimo yra akivaizdus piktnaudžiavimas dominuojančia padėtimi, tai yra, didelės įtakos vienoje rinkoje išnaudojimas didinant pajamas kitoje rinkoje.
Toks elgesys būtų pripažintas konkurencijos taisyklių pažeidimu ir „Google“ grėstų didelės baudos. Tačiau žvelgiant truputį giliau, reikia atsižvelgti į keletą, galima sakyti, moralinių aspektų.
Andrius Ivanauskas
Užaugęs milžinas – irgi kaltas?
Pirmiausia, „Google“ dominuojanti padėtis atsirado ne dėl to, kad buvo įsigyti konkurentai ar sukurtas vien jai palankus valstybinis reguliavimas, ar tarkime dėl to, kad „Google“ privatizavo įmonę, istoriškai buvusią valstybine monopolija.
„Google“ užaugo dėl to, kad pateikė vartotojams labai gerą produktą – paprastą, greitą ir nemokamą paieškos sistemą. Todėl suprantama, kad „Google“ nori „nuraškyti“ produktyvaus darbo vaisius ir išnaudoti savo pranašumus prieš konkurentus.
Reikia atsižvelgti į tai, kad konkurencijos taisyklės nedaro skirtumo tarp organiškai ir sąžiningai užaugusios įmonės ir tos, kuri savo dominuojančią padėtį sukūrė, galima sakyti, nesąžiningai. Tačiau kaip tik „Google“ atveju norisi apie tokius skirtumus pradėti svarstyti.
Nemokamas – bausti nereikia?
Kitas dalykas, kurio reikia nepamiršti – „Google“ paieškos sistema yra nemokama. Be to, nemokamos daugelis kitų „Google“ paslaugų, pavyzdžiui, elektroninio pašto sistema. Tad svarstytinas klausimas ar iš tiesų Europos Komisija, ar kitos priežiūros institucijos turi moralinę teisę reikalauti, kad pateikdama galutiniams vartotojams nemokamą produktą, „Google“ taikytų beatodairiškai vienodas taisykles savo konkurentams? Kitaip sakant, ar tokia propaguojama verslo etika neveda prie nepageidautino prilyginimo mokamiems produktams, kuri demotyvuoja kurti nemokamus produktus?
Taigi, šiuo atveju svarstytina, ar neužtektų, kad „Google“ tiesiog atvirai paskelbtų, kad jos algoritmas tam tikrais atvejais proteguoja jos pačios produktus, ir tuomet leistų vartotojams pasirinkti, ar ir toliau naudoti „Google“, o galbūt pasirinkti „Bing“, „Yahoo“ ar bet kurią kitą paieškos sistemą.