Naujosios alkotesterių technologijos sparčiai keičia tradicinį vairuotojų ir pavojingose sąlygose dirbančių darbuotojų blaivumo tikrinimo būdą. Vietoje „pagauti ir nubausti“ metodo vis dažniau naudojamos efektyvios atgrasymo priemonės. Alkotesterių pramonės lyderiai amerikiečiai ir vokiečiai, kurdami naujas technologijas pasuko skirtingais keliais.
Alkotesterio ir asmens tapatybės nustatymo derinys
Tikrinimo alkotesteriu metodas, kai prie gamyklos, transporto bendrovės ar statybų aikštelės vartų darbuotojai turi „papūsti į vamzdelį“, keičiamas efektyvesniu. Amerikiečiai sukūrė „TruTouch“ technologijos prietaisus, kurie per keletą sekundžių, pirštu prisilietus prie alkotesterio jutiklio, nustato ne tik asmens blaivumą, bet ir jo tapatybę. Tik vienas prisilietimas pirštu ir durys atsivers arba – ne, automobilis užsives, arba – ne, o patikrinimo duomenys akimirksniu pateks į serverius.
Pagal biometrinius duomenis (skirtingus žmogaus audinių parametrus) nustačius asmens tapatybę, nei šalia vairuotojo sėdintis asmuo, nei pirštinės nepadės išvengti blaivumo patikrinimo. To paties prisilietimo pirštu pakanka, kad alkotesterio skleidžiami infraraudonieji spinduliai aptiktų alkoholį odoje, nustatytų jo kiekį bei užfiksuotų tikrinamo asmens tapatybę.
Tobulinama ir Lietuvoje populiarių alkotesterių technologija
Lietuvoje labiausiai paplitę profesionalūs „Dräger“ alkotesteriai. Vokiečiai, tobulindami transporto priemonių variklių užvedimą blokuojančius alkotesterius, papildė juos tikrinamo žmogaus tapatybės nustatymo funkcija. Tiesa, europiečiai naudoja kitą technologiją. Alkotesteris papildytas filmavimo kamera, kuri fiksuoja alkotesteriu tikrinamo žmogaus veidą. Pavyzdžiui, vaikus mokyklon vežantis vairuotojas negalės užvesti variklio, kol autobuse įrengtu alkotesteriu neatlikta vairuotojo blaivumo patikra.
Tikrinimo metu vairuotoją filmuojant nustatoma jo tapatybė. Kai vairuotojo blaivumas po kurio laiko tikrinamas pakartotinai, filmavimo įrenginys nustato, ar tikrinamas tas pats žmogus. Jei į alkotesterį papūstų šalia sėdintis žmogus, iškart būtų užfiksuotas pažeidimas alkotesterio atmintyje, o transporto priemonė aplinkai pradėtų siųsti įvairius perspėjimo ženklus: įsijungtų avariniai žibintai, tolimosios šviesos ir garsinis signalas.
„Naujų technologijų pagrindu sukurti prietaisai atsiranda nuolat, plečiasi ir variklių bei įrengimų užvedimą blokuojančių alkotesterių pritaikymo sritys. Tai ne tik transporto priemonės – tai ir statybų aikštelės, padidintos rizikos pramonės objektai, kariuomenė, ligoninės, geležinkeliai, oro uostai, logistikos centrai, krovos bendrovės“, – sako Marius Anusauskas, bendrovės „Alkotesteris“ direktorius. Žinomiausius gamintojus atstovaujančios ir laboratorijoje alkotesterių priežiūrą atliekančios bendrovės vadovas pabrėžia, kad naujųjų prietaisų efektyvumas ir parodymų tikslumas – svarbūs profesionalių alkotesterių bruožai, tačiau, bent kiek išgėrus alkoholio, geriausias sprendimas visai nesėsti už vairo ir nedirbti su pavojinga įranga.