Išsigandę didelių mokesčių ir biurokratinių kliūčių mūsų šalies verslininkai neretai laimės ima ieškoti svetur. O informacinių technologijų (IT) srityje dirbantys užsieniečiai mato visiškai kitokį mūsų šalies veidą – vasarą į Lietuvą su komanda atvykęs jaunas verslininkas Ilja Zudinas Lietuvoje baigė kurti sparčiai populiarėjančią programėlę „Plague“, apie kurią jau rašė ir užsienio žiniasklaida. Vaikinas teigia, kad jį į Lietuvą priviliojo gera mokestinė aplinka ir ekosistema startuoliams.
Viskas prasidėjo tada, kai šįmet žaidimų kūrimo studija „Game Insight“ iš Maskvos centrinę būstinę perkėlė į Vilnių, o „Game Insight“ valdybos pirmininkas ir investicinio fondo „IMI.VC Advisors“ vadovas Igoris Macaniukas į Lietuvą pakvietė ir I. Zudino įmonę „Deep Sea Marketing“, į kurią yra investavęs.
I. Macaniukas Lietuvoje kartu su Vilniaus miesto savivaldybe taip pat įsteigė ir technologijų centrą „Vilnius Tech Park“.
Pasak I. Zudino, jo komandą Lietuvoje traukė pažadėtos mokestinės lengvatos bei tuo metu pradėtas kurti technologijų klasteris. Be to, kadangi Lietuva yra ES narė, iš mūsų šalies patogiau bendrauti su ES fondais ir kitomis institucijomis.
„Dabar ketiname plėstis ir ieškosime IT specialistų. Pirmiausiai jų ieškosime Lietuvoje, nes čia yra du stiprūs technikos universitetai“, – pasakojo I. Zudinas.
Virusas telefone
Iš viso jo komandoje yra 9 žmonės, iš kurių 5 gyvena Lietuvoje. „Deep Sea Marketing“ programėlė „Plague“, skirta „Android“ ir „iOS“ platformoms, leidžia dalintis naujienomis su kitais „Plague“ vartotojais.
Pirmą kartą prisiregistravęs žmogus išsiunčia žinutę – tai gali būti nuotrauka, nuoroda ar paprastas įrašas – keturiems arčiausiai esantiems žmonėms, kurie turi „Plague“, o vėliau žinutės pasiekiamas žmonių skaičius priklauso nuo virtualaus reitingo, arba vadinamosios „karmos“ – kuo daugiau žmonių pasidalina jūsų pranešimu ir jį persiunčia kitiems, tuo daugiau vartotojų pasieks jūsų vėlesnės žinutės. Populiarūs pranešimai plinta kaip skaitmeninis užkratas – iš čia ir kilęs programėlės pavadinimas – „Plague“ (angl. maras).
„Dabar rašome daug sekėjų socialiniuose tinkluose turintiems fotografams, architektams ir kitiems, ir kviečiame išbandyti mūsų programėlę. Su „Plague“ nereikia ilgai rinkti 10 tūkst. sekėjų, informaciją dideliam žmonių ratui galima perduoti labai greitai“, – kalbėjo I. Zudinas.
Anot jo, programėlės privalumas prieš kitus socialinius tinklus yra anonimiškumas – „Plague“ nariu galima būti ir neįvardinant tikrosios tapatybės.
Kiek daugiau nei prieš savaitę išleista programėlė buvo parsisiųsta maždaug 20 tūkst. kartų ir kasdien jos vartotojų skaičius auga 20–50 procentų.
„Daug žmonių rašo apie mus „Twitter“, mumis domisi užsienio žurnalistai ir manau, kad gana greitai pasieksime milijoną vartotojų“, – pasakojo I. Zudinas.
Dabar bendrovei yra pats sunkiausiais ir svarbiausiais etapas – kaip ir visiems socialiniams tinklams, svarbiausias iššūkis pradžioje yra pritraukti vartotojų, tačiau, pasak I. Zudino, per daug – taip pat negerai. Jei programėlę pradžioje atsisiunčia per daug smalsuolių, jie iš nežinojimo gali dalintis prastos kokybės turiniu (pvz., klaviatūros nuotrauka), o tai ilgainiui tik atbaido žmones.
„Plague“ komanda ketina uždirbti iš reklamos. Kol dar nėra milijono programėlės parsisiuntimų, I. Zudinas galvoti apie reklamos modelį neskuba, tačiau jau nuspręsta, kad tai nebus įprastinė banerinė reklama. Ketinama vartotojams siųsti vietos nustatymu pagrįstas reklamas. Pavyzdys, kurį pateikia I. Zudinas – būdamas šalia mobiliojo operatoriaus salono žmogus per programėlę gautų pranešimą apie akcijas, tuo metu galiojančias nuolaidas.
„Kai geriau suprasime mūsų auditoriją, sieksime, kad po pirmo mūsų postūmio reklaminį turinį kurtų ir juo patys dalintųsi vartotojai “, – sakė I. Zudinas.
Ne pirmas sėkmingas projektas
Anksčiau „Deep Sea Marketing“ jau buvo sukūrusi gana sėkmingą programėlę „We Heart Pics“, kuri visame pasaulyje į išmaniuosius įrenginius buvo parsisiųsta maždaug 3 mln. kartų. Tačiau išsiplėsti dar labiau sutrukdė „Instagram“ konkurencija.
Mūsų ir „Instagram“ pasiūlymai labai panašūs ir mums sunku su jais konkuruoti – vartotojui visuomet iškildavo klausimas: kodėl turėčiau rinktis „We Heart Pics“ vietoje „Instagram“, – aiškino I. Zudinas.
Dar vienas sėkmingas anksčiau vykdytas projektas buvo programėlė – socialinis tinklas „Hipe“, kuris leido vartotojams dalintis naujienomis, o jos išskirtinumas buvo tas, kad perskaitęs žinutę žmogus į ją privalėdavo atsakyti per 99 sekundes. Antraip ji dingdavo.
Vėliau, mąstydami, kaip patobulinti šį projektą, „Deep Sea Marketing“ ir sukūrė „Plague“.
Dabar komanda ketina kurti verslą Lietuvoje, tačiau kiek laiko čia bus, pasakyti negali.
„Į šitą kelionę žiūrime ne kaip į komandiruotę, atvykome ilgam laikui. Bet jei gautume amerikietiško fondo investiciją, gali tekti persikelti – visi JAV fondai nori, kad komanda persikeltų pas juos“, – sakė I. Zudinas.
Vystydama „We Heart Pics“ „Deep Sea Marketing“ jau kartą buvo išvykę į Tailandą pusmečiui intensyvaus darbo.