Žėrintys LED ekranai puošia daugelį modernių pasaulio didmiesčių pastatų fasadus. Tačiau Lietuvos miestuose dominuoja spausdinta išorinė reklama, o ryškiaspalvį vaizdo ekraną galima išvysti tik ant reto pastato. Tiesa, vis daugiau architektų, reklamos specialistų ir verslininkų domisi LED ekranų įrengimu.
Pasak technologijų bendrovės „Hansab“ pardavimų projektų vadovo Dovydo Stuko, pasaulyje populiarėja vaizdo komunikacija ir įsitvirtina skaitmeninės technologijos. Todėl interaktyvios ekranų ir vaizdo sienų sistemos – dar kitaip vadinami digital signage sprendimai, tampa ypač svarbiu XXI amžiaus komunikacijos kanalu.
Pasaulinė digital signage rinka kasmet sparčiai auga – jei 2008 m. pasaulyje buvo įdiegta kiek daugiau nei 1 mln. digital signage sistemų, tai šiemet jų skaičius turėtų viršyti 6 mln. o 2015 m. – viršyti 8 mln. sistemų.
Nors digital signage pradžia laikytini 1970-ieji, kai pirmoji sistema buvo įrengta Niujorke, tačiau ši technologija pradėjo populiarėti tik paskutiniame praėjusio mažiau dešimtyje – daugiausiai JAV, Vakarų Europos šalyse, Japonijoje ir Kinijoje. 2002-2012 metais, LED ekranų sistemos atpigo net iki 4 kartų, o dar vieną šios technologijos bumą paskatino pasibaigusi ekonomikos krizė. „Dėl gerokai atpigusių technologijų skaitmeniniai ekranai tapo dar populiaresni, o nuo praėjusių metų trečiojo ketvirčio matome gerokai išaugusią jų paklausą ir Baltijos šalių regione“, – pastebėjo „Hansab“ projektų vadovas D. Stukas.
Tiesa, jei technologiškai pažangiose JAV, Vakarų Europos ir Azijos šalyse digital signage sprendimai nieko nestebina ir juos diegia vis daugiau bendrovių, tai Baltijos šalyse interaktyvias LED ekranų sistemas diegia technologijų pionieriai – bendrovės, siekiančios pabrėžti savo modernumą ir novatoriškumą. Susidomėjimą LED ekranais rodo ir lapkričio pabaigoje technologijų bendrovių „Hansab“ ir PALAMI organizuotas renginys „Fasadiniai ir reklaminiai LED ekranai: naujovės ir pritaikymas architektūroje bei reklamoje“. Renginys sulaukė didelio dėmesio – iš viso jame dalyvavo 60 specialistų.
Ekranai – dar ryškesni, dar plonesni
Pasak „Hansab“ atstovo, artimiausius kelerius metus gamintojai ir toliau sparčiai investuos į modernesnius ekranus. Viena iš akivaizdžiausių tendencijų – didėjanti ekranų raiška. Šiais metais pastebimas Ultra HD ekranų bumas, sparčiai populiarėja 4K ekranai, sukuriantys itin aiškaus ir detalaus vaizdo įspūdį.
Kita pastebima tendencija – augantis vadinamųjų vaizdo sienų populiarumas. Prekybos centruose, viešbučiuose, įmonėse įrengiamos vaizdo sienos, kurios tampa vis didesnės. Plonėja ir ekranų rėmeliai – šiuolaikinio ekrano rėmelis tesiekia vos 1–1,5 centimetro. Kita ypatybė – tai sparčiai didėjantis ekranų skersmuo. Jeigu pernai didžiausias LED ekrano įstrižainė sudarė 240 cm, tai šiemet – jau 279 cm. Platesnis ekranas kuria ir didesnį įspūdį, todėl tikėtina, kad greitai rinkoje pasirodys ir dar platesnių ekranų modelių.
Be to, šiuolaikiški ekranai tampa vis išmanesni – lietimui jautrūs ekranai leidžia pritaikyti įvairias interaktyvumo galimybes. Ekranai su vaizdo analizės sistemomis leidžia fiksuoti peržiūrų skaičių ir net žiūrovų emocijas. Galima nesunkiai nustatyti – žiūrovui patiko ar nepatiko ekrane pamatyta reklama. Dar viena akivaizdi tendencija – šiuolaikinius ekranus paprasčiau įrengti ir jie tampa vis funkcionalesni. Dažniausiai pakanka vos vieno elektros kabelio ir interneto ryšio, o naudojantis tokia programine įranga kaip „Signagelive“, ekrane galima tiesiogiai transliuoti vaizdą, rodyti paveikslėlius, tekstinių žinučių srautą. Be to, ekranų sistemas tampa ir paprasčiau valdyti – nesvarbu, koks įrenginys ar operacinė sistema, viskas valdoma per vieningą turinio valdymo sistemą.
Architektai mato galimybes
„AntiMATTER“ architektas Gintas Reisgys prognozuoja, kad kuo toliau, tuo dažniau matysime LED ekranus architektūroje ir ekranai nebus tik dekoracija, o greičiau – išmanus technologinis fasado sprendimas.
„Žmonės nori ne skaityti, o stebėti – įdomiau žiūrėti ne į statišką, o į judantį vaizdą“ – teigė architektas. Pasak specialisto, didelis privalumas, kad išmaniųjų ekranų vaizdinę medžiagą galima keisti pagal laiką ir poreikius. Tiesa, Lietuvoje dar nėra daug „protingų“ sprendimų, kaip ant pastatų fasadų integruoti reklaminius ekranus.
„Lietuvoje dažnai tenka matyti, kad LED ekranas yra tiesiog „užmestas“ ant pačio pastato. Dar trūksta idėjų, kaip LED ekranus integruoti architektūroje, tačiau tikiuosi, kad laikui bėgant situacija gerės ir architektai matys daugiau galimybių, kaip projektuojant pastatus pasitelkti novatoriškas technologijas“, – teigė G. Reisgys.
Architekto teigimu, geriausi LED ekranų panaudojimo pavyzdžiai – tai tokie didmiesčiai, kaip Niujorkas, Honkongas ar Abu Dabis. Šiuo miestuose LED ekranai yra kur labiau integruoti į pačių pastatų fasadus. „Manau, kad patobulėjus ir atpigus technologijoms, matysime, kad pastatai spindi ne tik žiemos švenčių laikotarpiu, o – visus metus“, – vylėsi G. Reisgys.