Pasivaikščioti dramblių kaimenėje Afrikoje, pasigrožėti Britų muziejaus eksponatais Londone ar tiesiog žengti į atvirą kosmosą neišeinant iš savo kambario – šias naujas patirtis žmonijai atveria žaibiškai populiarėjanti virtualios realybės technologija. Tokią kelionę po KTU jau gali pasiūlyti ir keletas šio universiteto studentų.
Atveria neregėtas galimybes
Šiandien virtualios realybės (VR) akinius gamina vis daugiau bendrovių, o technologijų ekspertai sutartinai tvirtina, kad ši technologija gali neatpažįstamai pakeisti mūsų gyvenimą.
Viena žinomiausių šios technologijos kūrėjų – bendrovė „Oculus VR“, už kurią socialinių tinklalapio „Facebook“ kūrėjai šių metų kovo mėnesį paklojo 2 mlrd. dolerių. Tokia kaina – nedideli pinigai, lyginant su VR atveriamomis verslo bei praktinio panaudojimo galimybėmis ateityje.
Su „Oculus VR“ gaminamais VR akiniais „Oculus Rift“ galima žaisti ne tik kompiuterinius žaidimus, tačiau ir darbuotis virtualiame ofise, keliauti po pasaulį, aplankyti muziejus, gyvai apžiūrėti kitame mieste dominantį nekilnojamąjį turtą, bet ir pakilti į kosmosą.
VR technologijomis jau domimasi ir nacionaliniu mastu – Norvegijos vyriausybė planuoja „Oculus Rift“ pritaikyti uždarame tanke sėdinčiam vairuotojui, kurio apžvalgos lauką riboja specifinė tanko konstrukcija ir išorėje vykstantis mūšis. Dėvintis VR akinius, karys ar tanko vairuotojas tiesiog matys kiaurai per karo mašinos kėbulą.
Neseniai keturi šveicarai sukūrė programinę įrangą, kuri leidžia žmogui pajusti paukščio skrydį. Labai tikėtina, kad tokių programų kūrėjai ateityje už savo kuriamus produktus gaus pasakišką pelną, mat kol kas „Oculus Rift“ prieinami tik jiems – paprastas vartotojas jų dar negali įsigyti.
VR technologijų kūrėjų jau yra ir Lietuvoje. Tai – Kauno technologijos universiteto (KTU) studentai, praėjusią savaitę vykusio mokslo festivalio „Erdvėlaivis Žemė“ metu, visiems norintiems leido išbandyti virtualią kelionę po nuolat atsinaujinantį Universitetą.
Sėdint kambaryje – ekskursija po Luvro muziejų
Tautvydas Petkus, KTU Informatikos fakulteto (IF) ketvirtakursis su kolegomis pristatė projektą „Vir2alism“, kuriame sujungė ne tik akinius „Oculus Rift“, bet ir „Microsoft“ sukurtą žmogaus judesių jutiklį „Kinect“.
„Mūsų judesius fiksuoja judesių jutiklis, o tada visas šis vaizdas atvaizduojamas virtualioje aplinkoje per akinius „Oculus Rift“. Mes su šiomis technologijomis sukūrėme pasivaikščiojimą po trečiąjį KTU II-ojo bendrabučio aukštą, kur įsikūrusios laboratorijos. Galime „pasivaikščioti“ ir „pačiupinėti“ čia esančią įrangą“, – sakė vaikinas.
Visą vaizdą akiniai taip pat perduoda į kompiuterio ekraną, tad stovintys šalia gali matyti, ką patiria juos užsidėjęs žmogus.
Jaunasis programuotojas neabejoja, kad VR panaudojimas gerokai palengvins žmonių gyvenimą. Pasak jo, ši technologija gali būti taikoma tokiose srityse, kaip nekilnojamojo turto pardavimai. Čia pardavėjas pirkėjui savo ofise tiesiog galės uždėti šiuos akinius ir vedžioti po jį dominantį pastatą, esantį už tūkstančių kilometrų.
„Virtualią aplinką galima pritaikyti bet kuriai erdvei ir taip pirkėjas per kelias minutes galės išsirinkti tai, ko nori. Lygiai taip pat virtualioje aplinkoje galime sukurti Paryžiuje esančio Luvro muziejaus eksponatų kolekciją, o lankytojai galėtų ją apžiūrėti ir net paliesti menamus objektus ranka, neišeidami iš savo kambario“, – pasakojo T. Petkus.
Jo teigimu, būtent šiuo metu Europoje vykdomas VR projektas, siekiantis visus didžiuosius muziejus sujungti į vieną bendrą virtualią erdvę.
T. Petkus su keletu kitų bendramokslių, vadovaujami KTU IF Programų inžinerijos katedros vedėjo Tomo Blažausko, šį projektą vystė vienerius metus. Dabar studentai laukia vartotojams skirtų „Oculus Rift“ akinių, mat tada jie galės pasiūlyti savo sukurtas virtualios realybės programas visiems norintiems.
Lengvu žingsniu per KTU Studentų miestelį
T. Blažauskas vadovauja ir kitiems dviems IF fakulteto trečiakursiams – Andriui Židoniui ir Tomui Valatkevičiui, taip pat perkėlusiems dalį KTU į virtualią realybę.
Abu bendramoksliai minėtame mokslo festivalyje pristatė projektą, kuriuo siūlė pasivaikščioti po KTU Studentų miestelį. Užsidėjus akinius „Oculus Rift“ buvo galima aplankyti atnaujintą KTU Chemijos fakultetą, studentų sporto aikštynus, renovuotus Elektros ir elektronikos bei Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakultetų rūmus ir greitai atsidarysiantį įspūdingą „Santakos“ slėnio pastatą.
Šį pasivaikščiojimą buvo galima valdyti savo trimate ranka, kuri matėsi virtualioje aplinkoje. Rankos atvaizdas buvo perduodamas „Leap motion“ jutiklio pagalba.
„Suformuotas stereoskopinis vaizdas leidžia žmogui pajusti jį supančią erdvę. Siekiant sukurti tokius trimačius realybę atitinkančius vaizdus, buvo naudojama speciali fotografavimo technika ir nuotraukų apdorojimo programinė įranga. Norint išgauti erdvinį vaizdą, reikia suformuoti vaizdus kairei ir dešinei akiai, todėl kiekvieno vaizdo išgavimui buvo fotografuota po 18 nuotraukų, kurias sujungus ir pateikus greta, gautas stereoskopinis vaizdas“, – pasakojo vienas projekto bendradarbių A. Židonis.
Šiam pasivaikščiojimui po studentų miestelį studentams prireikė ne tik techninės įrangos – tam jie sukūrė ir visą reikalingą programinę įrangą.
Pasak A. Židonio, toks virtualus turas po KTU – puikus universiteto pristatymas iš užsienio atvykusiems svečiams, kurie neturi daug laiko susipažinti su visa infrastruktūra.
„Norint pristatyti savo universitetą, tokią įrangą lengvai galima nusivežti ir į kitą šalį. Kurdami virtualų turą dirbome ir po paskaitų, vakarais, tačiau tai mums patiems įdomu, tad nuovargio tikrai nesijaučia – rezultatas viską atperka“, – sakė vienas kūrėjų.