Ar įmanoma išgyventi be „Facebook“ 99 dienas? Menininkus ir aktyvistus vienijanti danų organizacija „Just B.V“ nori, kad „Facebook“ vartotojai pamirštų apie šį socialinį tinklą daugiau nei trims mėnesiams ir sudalyvautų apklausoje, kurioje bus vertinama jų emocinė savijauta. Apklausas planuojama organizuoti po 33, 66 ir 99 dienų, siekiant užregistruoti tarpinius rezultatus, skelbia žurnalas „Forbes“.
Akcija „99 dienos laisvės“ rengiama kaip atsakas į „Facebook“ suorganizuotą vartotojų savijautos eksperimentą, kurio metu socialinis tinklas sąmoningai manipuliavo 689 tūkst. nieko nenutuokiančių žmonių naujienų srautais, siekdamas nustatyti, kaip tam tikro tipo informacija įtakoja asmens emocijas. „Just B.V“ meno vadovas Merjinas Straathofas pareiškė, kad idėja suorganizuoti atsakomąjį projektą kilo stebint aplinkinių reakciją į neetiškus „Facebook“ veiksmus.
„Diskutuodami organizacijos viduje, mes pastebėjome įdomią tendenciją. Visų iki vieno pašnekovų santykis su „Facebook“ yra mažų mažiausiai komplikuotas,“ – pasakoja M. Straathofas savo pareiškime. Nesvarbu, ar žmogus buvo pažymėtas ne itin palankioje šviesoje jo asmenį atspindinčioje nuotraukoje, įtrauktas į barnį su kitais vartotojais, ar tiesiog gailėtųsi dėl be reikalo švaistomo laiko – visais atvejais „Facebook“ sukėlė stebėtinai ryškias neigiamos emocijos. Galiausiai kažkas pajuokavo: „Man rodos, svarbiausias klausimas – kaip tu jautiesi, kai nesinaudoji „Facebook“. Visi paprunkštė, o tada sukluso: „Pala, tai tikrai geras klausimas!“.
Oficialūs „Facebook“ skelbiami duomenys rodo, kad šiuo socialiniu tinklu besinaudojantys 1,2 mlrd. vartotojų kiekvieną dieną jame vidutiniškai praleidžia po 17 minučių. Susumavus trijų mėnesių rezultatus išeina, kad vidutinis tinklo gyventojas jame praleidžia net 28 valandas! Akcijos organizatorių teigimu, šį laiką būtų galima skirti veiklai, teikiančiai kur kas didesnį emocinį pasitenkinimą.
99 dienų laikotarpis buvo pasirinktas neatsitiktinai. Rengėjai mano, kad pasiūlius atsisakyti „Facebook“ ilgesniam laikotarpiui, eksperimento dalyviai nesugebės išlaikyti pasižadėjimo nesinaudoti socialiniu tinklu. Tuo tarpu trumpesnis laikas neleistų tinkamai įvertinti emocinių pokyčių, kuriuos asmuo patiria atsisakęs socialinės veiklos internete.
M. Straathofas tikina, kad jų organizuojamos akcijos nereikėtų vertinti kaip prieš „Facebook“ nukreipto protesto. Tačiau jis įsitikinęs, kad saikingesnis socialinių tinklų naudojimas gali padėti pagerinti vartotojų emocinę savijautą. Organizatorius išreiškė viltį, kad eksperimentas subrandins „daug teigiamų asmeninių patirčių“.
Akcija dar tik prasideda, todėl apie rezultatus kalbėti anksti, tačiau kai kurie dalyviai jau po pirmosios socialinės abstinencijos dienos prasitarė, kad jaučia didelį diskomfortą negalėdami užsukti į „Facebook“. Laikas turėtų užglaistyti pirmuosius neigiamus įspūdžius; priklausomybė nuo socialinių tinklų sumažėja, kai pasikeičia gyvenimo ritmas, kuriame atsiranda vietos naujiems užsiėmimams.
Danai kviečia visus norinčius sudalyvauti eksperimente. Jie prašo pasikeisti įprastą „Facebook“ paskyros nuotrauką piešinėliu su užrašu „99 dienos laisvės“, kurį galima rasti svetainėje „99daysoffreedom.com“. Čia taip pat galima sukurti skaitiklį, kuris rodo, kiek dienų liko iki akcijos pabaigos. Ironiška, kad šis skaitiklis bus rodomas būtent „Facebook“ socialiniame tinkle.