Prieš penkiolika metų internetas buvo suvokiamas kaip naujas ir intriguojantis reiškinys, kurio ateitį gaubė paslaptis. „Pirmuosius žingsnius internete žengiantiems verslams tuomet reikėjo patikimų įrankių, kurie leistų išmatuoti auditorijos rodiklius. Šiandien, daug labiau nei prisijungimo ir slaptažodžio, jiems reikia žinių, leidžiančių apjungti iš skirtingų šaltinių atkeliaujančius duomenis, ir informacijos, kuri padėtų tobulėti toliau“,– teigia Piotr Ejdys, „Gemius“ prezidentas. Savo įžvalgomis apie interneto rinkos vystymąsi jis dalijasi 15-ojo įmonės veiklos jubiliejaus proga.
Šiandien „Gemius“ yra vienas pagrindinių interneto matavimų rinkos žaidėjų EMEA (Europos, Viduriniųjų Rytų ir Afrikos) regione. Grįžkime prie ištakų: kaip pasikeitė pirminė idėja, iš kurios prieš 15 metų gimė įmonė?
P. E.: Kai prisijungiau prie „Gemius“, tai buvo jau apie pusmetį veikianti įmonė, tuo metu turėjusi kitą pavadinimą. Jos istorija prasidėjo 1999 m. JAV, kai Adam Fijalkowski sutiko Chris Modzelewski. Jiems kilo idėja įsteigti verslą, kuris tuo metu Amerikoje buvo „ant bangos“ – taip atsirado „Global eMarketing“, pradėjusi veiklą kaip interaktyvi agentūra. Analogišku būdu formavosi visa Lenkijos interneto industrija: viskas prasidėdavo nuo kelių dėl interneto pamišusių žmonių idėjos, dažniausiai be jokio kapitalo.
„Global eMarketing“ investuotoju tapo Chris Modzelewski. Laikui bėgant įmonė pradėjo kurti ne tik interneto svetaines, bet ir programinę įrangą. Tačiau augimą sustabdė internetą ištikusi krizė. Atgimusi įmonė vis labiau koncentravosi ties interneto srauto matavimais. Kaip vėliau paaiškėjo, tai buvo ta sritis, kurioje mes tapome inovatyvia jėga rinkoje.
Ar tuo metu tikėjotės, kad internetas taps svarbia medija, kurios efektyvumą matuos Jūsų įmonė?
P. E.: Kai prisijungiau prie įmonės, beveik prieš penkiolika metų, apie tokius dalykus negalvojau. Aš tiesiog mėgavausi darbu su didelėmis duomenų saugyklomis. Mes į internetą žvelgėme kaip į naują ir įdomų fenomeną, kurio ateitis ir plėtros kryptys buvo nenuspėjamos. Vis dėlto, stebėdami situaciją JAV, matėme, kad vystosi nauja, stulbinanti, tačiau rizikinga industrijos šaka. Tuomet, 1999 m., interneto svetainės ir elektroninis paštas jau buvo prieinami, tačiau niekas negalvojo apie pažangų jų pasiekiamumo matavimą.
Ar tuomet buvo lengviau pasiekti sėkmės versle?
P. E.: Situacija, be abejo, tuomet buvo visiškai kitokia. Interneto ir naujųjų technologijų prasme, Kalifornija buvo naujasis Eldoradas. Prieš sprogstant technologijų burbului, prasidėjo tikra „aukso karštinė“, kuri vėliau išplito ir į kitas rinkas. Bet kas, kas eksperimentavo su verslo inovacijomis, vyko į Los Andželą ir Silicio slėnį. Pasaulis žinojo, kad tai yra vietos, kuriose gali pradėti nuo nulio savo metaforiniame garaže. Kaip ir istorinės aukso karštinės metu, tuomet, šiek tiek mažiau nei prie dvidešimt metų, žmonės rizikavo ir viską statė ant vienos kortos.
Dauguma šių „aukso ieškotojų“ dirbo negailėdami jėgų, kupini vilties, tačiau nieko nepasiekė. Pasisekė tik keliems, tačiau jie pasiekė pačias įspūdingiausias pergales. Įdomu tai, kad, mūsų sprendimams pasiekus Los Andželą, paaiškėjo, jog amerikiečiai interneto srautus matavo remdamiesi itin nepatikimais unikalių lankytojų (slapukų) rodikliais. Tuo metu mes jau buvome išsprendę šią problemą – pristatėme realių vartotojų rodiklį.
Kas nutiko įmonei po 2000 m., kai sprogo technologijų burbulas? Juk į šią situaciją jau žvelgėte iš vidaus.
P. E.: Rinka buvo sugniuždyta ir klientų rasti buvo nelengva. Apie 2001 m. mes priėmėme sprendimą susitekti ties vienu produktu. Nustojome kurti svetaines ir visas jėgas skyrėme svetainių srauto matavimo įrankio kūrimui. Ši sistema buvo pavadinta „GeMius“. Ji puikiai veikė ir buvo labai vertinama klientų, todėl, kai 2003 m. nusprendėme pervadinti įmonę, pasirinkome šiek tiek modifikuotą įrankio pavadinimo versiją.
Atrodo, kad netrukus po to „Gemius“ pradėjo sparčiai plėstis.
P. E.: Produktui tampant vis sėkmingesniu, mes užšokome „ant bangos“ ir išleidome ištisą analitinių produktų liniją: „gemiusTraffic“, „gemiusDirectEffect“, „gemiusAudience“. Pasiekėme tašką, kai beveik visa Lenkijos interneto industrija juos naudojo: omenyje turiu ne tik didžiausius portalus, bet ir daugybę privačių svetainių. Mūsų produktų pagrindas buvo įrankis, kuris leidžia net tik matuoti lankytojų srautus svetainėje, bet ir sužinoti jų socio-demografinius profilius. Tuo metu tai buvo iš tiesų unikalus ir novatoriškas sprendimas.
Kaip įmonės profilis keitėsi per tuos 15 metų?
P. E.: Pastarąjį dešimtmetį mes buvome interneto tyrimų kompanija. Galima sakyti, kad nuo pat pradžių „Gemius“ teikė sprendimus, kurie padeda tirti ir vertinti interneto verslų efektyvumą ir potencialą. Pavyzdžiui, portalų atveju tai reiškia pateikti tikslią informaciją apie tai, kas ir kaip vartoja jų turinį. Žvelgiant iš reklamos užsakovų pozicijos, tai yra žinios apie tam tikrus leidėjus, kurios padeda tiksliau suplanuoti reklamos kampanijas. Turime nemažai sprendimų, kurie palengvina reklamos kampanijos eigos kontrolę, pateikia interneto vartotojų profilius ir vieningą visos rinkos vaizdą – Lenkijos, Lietuvos ar bet kurios kitos šalies, kurioje veikiame.
Taigi galima teigti, kad informacija tampa vertingiausiu produktu?
P. E.: Tai yra priežastis, kuri verčia suktis interneto pasaulį ir jėga, kuri skatina mūsų įmonės evoliuciją. Pastaruoju metu mūsų pasiūlymai dažniau nukreipti į strateginio tipo sprendimus, nei į konkrečius tyrimus ar analitinius įrankius. Mes reaguojame į esminius iššūkius, su kuriais susiduria kliento verslas, o mūsų pasirinkti įrankiai yra tiesiog būdas patenkinti tą konkretų poreikį. Tokia būdu virstame įmone, kuri specializuojasi strateginiame interneto verslų konsultavime. Vietoje prisijungimų ir slaptažodžių, leidžiančių naudotis mūsų įrankiais, dabar mes siūlome žinias, kurios priartina prie užsibrėžto tikslo. Vienoje pusėje yra rinktinė informacija, pateikiama aiškiu ir suvokiamu būdu. Kitoje – rekomendacijos, leidžiančios tas žinias panaudoti praktiškai: siekiant geresnių verslo rezultatų ir gerinant klientų aptarnavimą.
Kurias rinkos sritis laikote dinamiškiausiai besivystančiomis?
P. E.: Be dažnai minimų didžiųjų duomenų (Big Data), ryški tendencija yra mobiliųjų įrenginių įsigalėjimas. To pasekmė yra faktas, jog naršykles vis dažniau pakeičia mobiliosios aplikacijos. Mūsų tikslas yra patekti detalią informaciją apie interneto srautus, nepriklausomai nuo srauto šaltinio – naršymui naudojamo įrenginio ar operacinės sistemos. Šie duomenys yra vienodai svarbūs tiek leidėjams, tiek reklamos užsakovams, todėl jau kurį laiką testuojame įrankį, kuris netrukus leis gauti išsamią informaciją apie interneto rinkos tendencijas.
Kas yra esminis sėkmės faktorius inovatyvioje ekonomikoje?
P. E.: Idėja. Bei atkaklumas, stiprus tikėjimas savo idėja ir sunkus darbas.
Ačiū už pokalbį.