„Pasaulis šiandien greitai keičiasi. Norėdamas būti viršūnėje, turi dažnai atsinaujinti, sprendimus priimti labai greitai. „Nokia“ praleido du atsinaujinimo ciklus ir iš karto iš lyderio pozicijos krito žemyn“, – teigia nepriklausomo tyrimų ir inovacijų centro „SRI International“ prezidentas Curtis Carlsonas.
Pasaulinio garso inovacijų ekspertas Kauno technologijos universitete (KTU) su Lietuvos aukštųjų mokyklų vadovais, dėstytojais, verslininkais diskutavo apie universitetų, verslo ir valstybės dialogą, inovacijų plėtrą, mokslinių tyrimų svarbą. „SRI International“ – Silicio slėnyje Kalifornijoje įsikūręs nepriklausomas tyrimų ir inovacijų centras, teikiantis paslaugas viešajam ir pramonės sektoriams. Centro atliekami tyrimai apima biomedicinos, chemijos, kosmoso, ekonomikos plėtros, aplinkosaugos, gynybos sritis. „SRI International“ metinė apyvarta siekia apie 540 mln. dolerių, jame dirba apie 2,5 tūkst. darbuotojų, centras yra pateikęs daugiau nei 2 tūkst. patentų paraiškų visame pasaulyje.
Lietuvos universitetų rektorių konferencijos (LURK) prezidentas, KTU rektorius Petras Baršauskas pabrėžė, kad tiesioginis bendravimas su geriausiais pasaulio tyrimų centrais mūsų šaliai atveria daug naujų galimybių, skatina inovacijų kūrimą.
Konkurentai – Azijos šalys
C. Carlsono teigimu, konkurencija globalioje rinkoje dar niekada nebuvo tokia didelė, todėl naujam verslui „prasimušti“ yra labai sunku. Reikia kurti pasaulį keičiančius produktus ir juos mokėti pristatyti, įtikinti vartotojus, kad jie naudingi. „Laikmetis yra labai įtemptas, tačiau kartu ir atveriantis daug galimybių. Reikia nuolat reaguoti į besikeičiantį pasaulį, taikyti inovacijas. Pavyzdžiui, informacinių technologijų įmonės turi atsinaujinti kas 12–15 mėnesių. Jei to nepadarai – krenti, o tave aplenkia kinai“, – sakė amerikietis.
Nors JAV yra pripažintas inovacijų lyderis pasaulyje, C. Carlsonas savo tautiečius įspėja apie sparčiai besikeičiančią situaciją.
„Amerika yra soti, stora ir patenkinta, tačiau reikia turėti omenyje Kiniją, Indiją, Singapūrą ir kitas Azijos šalis, kurios yra alkanos ir mąsto labai inovatyviai. Japonija taip pat jau 20 metų išgyvena nuosmukį, jai nepavyksta sukurti nieko naujo“, – tvirtina inovacijų ekspertas.
Verslo kūrėjams tyrėjas pataria iš karto žiūrėti į globalią, o ne mažą vietinę rinką.
Žinias paversti nauda
Akademinė bendruomenė ir verslininkai domėjosi, kaip, C. Carlsono nuomone, efektyviau bendrauti mokslui ir verslui, kuriant sėkmingus produktus. “Kiekviena šalis susiduria su šia problema: kaip sukurti vertę iš pinigų, kurie išleidžiami moksliniams tyrimams ir taikomajai veiklai (angl. Research and development, R&D).
Mes visi turime pakankamai žinių, tačiau jas reikia paversti rezultatu, konkrečia nauda Lietuvai. Turite finansuoti fundamentalius tyrimus, būti susitelkę į svarbiausius dalykus. Lietuva yra maža, todėl, skirdama užtektinai lėšų ir darydama teisingus dalykus, galėtų vystytis greičiau nei kitos šalys“, – svarstė „SRI International“ vadovas, pabrėžęs, kad universitetai, verslas ir šalies valdžia turi kartu siekti bendrų rezultatų.
Bendrovės „Lietuvos energija“ generalinis direktorius Dalius Misiūnas eksperto klausė, kokio dydžio žmonių komanda efektyviausiai atlieka tarpininko tarp universiteto ir įmonės vaidmenį.
„Tai turėtų būti nedidelė 3–5 žmonių, turinčių skirtingas kompetencijas, komanda, kuri sugebėtų visus klausimus spręsti greitai ir efektyviai. Verslas ir mokslas kalba skirtingomis kalbomis, todėl reikia suvienodinti žodyną, kad pavyktų susikalbėti“, – sakė C. Carlsonas.
Pasirašė ketinimų protokolą
„SRI International“ ir Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) gegužės 8 d. pasirašė ketinimų protokolą, kuris sudarys sąlygas „SRI International“ ir Lietuvos mokslo ir tyrimų centrams vykdyti jungtinius mokslinių tyrimų projektus, pagal kuriuos bus kuriamos pasaulinio lygio inovacijos.
Taip pat bus identifikuotos didelio potencialo idėjos ir projektai, su kuriais bus intensyviai dirbama tam, kad Lietuvoje būtų sukurti aukštųjų technologijų produktai, paslaugos ir technologijos atrastų kelią į didžiausias pasaulio rinkas. Šiuo tikslu „SRI International“ planuoja pasitelkti ilgametę programą „Go to Market“, kuri buvo sėkmingai pritaikyta daugelyje pasaulio šalių.