Kauno technologijos universitetas (KTU), Jacobs universitetas Brėmene, vykdomasis direktorius prestižinėje finansų bendrovėje „Goldman Sachs“, nuosavas verslas „YPlan“, per metus pritraukęs 36,2 mln. litų investicijų. Tokia yra geometrine progresija į viršų šaunanti 32 metų Viktoro Juciko karjeros kreivė.
2012 m. pabaigoje KTU absolventas kartu su savo draugu ir verslo partneriu Ryčiu Vitkausku (29 m.), prieš tai dirbusiu investicijų bendrovėse „Merrill Lynch“ ir „Summit Partners“, Londone sukūrė išmaniesiems telefonams „iPhone“ skirtą programėlę „YPlan“ (liet. „Kam planuoti“), kuri pritraukė apie 4,4 mln. litų investicijų.
„YPlan“ tikslas – pasiūlyti apie 10 paskutinės minutės pasiūlymų praleisti vakarą Londone. Pigesnius bilietus į varžybas, koncertą, spektaklį, klubą ar kitą renginį kreditinę banko kortelę turintis vartotojas įsigyja labai greitai ir paprastai – keliais mygtukų paspaudimais.
Šiandien kompanijoje dirba apie 60 žmonių, „YPlan“ galima naudotis ir „Android“ telefonais, programėlė turi daugiau nei pusę milijono vartotojų, verslas keliasi už Atlanto.
Įsitvirtinti didžiausiame JAV mieste Niujorke padeda pritrauktos beveik 32 mln. litų investicijos. Į kompaniją investavo ir Holivudo žvaigždė Ashtonas Kutcheris, o specialiuoju patarėju tapo garsus dainininkas ir muzikos prodiuseris Pharrellas Williamsas, surengęs nedidelį pristatomąjį „YPlan“ koncertą ir vakarėlį.
2013 m. „YPlan“ buvo pripažinta geriausia Startuolių apdovanojimuose Londone. Apie savo sėkmės istoriją kuriančius lietuvius daug pasakojo Didžiosios Britanijos, JAV ir, be abejo, Lietuvos žiniasklaida. Lietuviai pradedami lyginti su didelės pasaulinės sėkmės sulaukusiu verslininku Ilja Laursu.
Nors V. Jucikas jau galėtų didžiuotis ir girtis kartu su R. Vitkausku nuveiktais darbais, jis tvirtina, kad tai tik pati pradžia: „norint sukurti milijardų dolerių vertės kompaniją, dar laukia ilgas ir sudėtingas kelias“.
Rytis Vitkauskas ir Viktoras Jucikas
– Per metus sugebėjote pritraukti apie 36,2 mln. litų investicijų, Londone buvote pripažinti geriausia startuolių („start-up“) įmone, Jūsų sėkmės istorija pasakojama Lietuvoje ir užsienyje. Užgriuvus tokiam pripažinimui, neužmigsite per anksti ant laurų?, – paklausėme V. Juciko.
– Žinoma, nepaprastai smagu matyti kaip auga verslas, ypač žinant, kad dar prieš pusantrų metų buvome dviese su Ryčiu, o dabar komandoje yra apie 60 žmonių. Tačiau visi apdovanojimai, investicijos bei plėtra yra sunkaus kasdienio darbo rezultatas. Jie paskatina ir pradžiugina, tačiau visa komanda puikiai supranta, kad, norint sukurti milijardų dolerių vertės kompaniją, dar laukia ilgas ir sudėtingas kelias.
– Nejaučiate grėsmės, kad konkurentai gali nusižiūrėti jūsų idėją ir dar sėkmingiau ją realizuoti?
– Šiuo metu turime apie 30 vadinamų „copy-cats“, t. y. kompanijų, kurios bando kopijuoti mūsų verslo modelį įvairiuose pasaulio miestuose. „YPlan“ atrodo labai paprastas verslas, tačiau jį galima palyginti su ledkalniu – 10 proc. matomos dalies slepia 90 proc. nematomų procesų, sukauptų žinių, sukurtų partnerysčių. Todėl nukopijuoti tokį verslą nėra taip lengva kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Nepaisant to, smarkiai dirbame, kad būtume pirmieji svarbiausiose rinkose, visuomet būtume inovatyvūs, turėtume plačiausią įdomių renginių pasiūlą bei geriausiai patenkintume savo klientų poreikius.
– „Užsukinėjate“ savo verslą Niujorke. Ar galėtumėte palyginti rinkos sąlygas, verslo aplinką šiame didmiestyje ir Londone?
– Niujorkas yra dar dinamiškesnis ir greitesnis miestas negu Londonas. Čia dėl žmonių dėmesio kovoja pačios didžiausios kompanijos, todėl susikurti savo nišą yra labai sunku. Pastebime, jog Niujorke žmonės yra spontaniškesni – palyginti su Londonu, daugiau bilietų nuperkama tai pačiai dienai. Niujorkiečiai labiau mėgsta muziką, o londoniečiai – kultūros renginius.
– Į „YPlan“ investavo aktorius Ashtonas Kutcheris, patarėju tapo reperis Pharellas Williamsas. Tai puiki reklama verslui. Kaip jums pavyko juos prikalbinti?
– Iš tiesų labai džiaugiamės, kad prie „YPlan“ prisijungė tiek Ashtonas, tiek Pharrellas. Jie abu yra čia, nes gerai supranta, ką mes darome ir mus palaiko. Tai didelė reklama mums.
– Studijavote KTU. Ar Lietuvoje įgytas išsilavinimas padėjo siekti įspūdingos darbinės karjeros užsienyje, o vėliau ir sukurti sėkmingą savo verslo modelį?
– Prieš studijuodamas KTU dar mokiausi KTU gimnazijoje (KTUG) – turiu daug nepaprastai šiltų atsiminimų apie šią mokyklą, jos direktorių Bronislovą Burgį, mokytojus, palaikau ryšius su daugeliu klasiokų ir bendramokslių.
KTU sprendimas įsteigti tokią mokyklą šalia Universiteto buvo labai toliaregiškas ir vertingas. Išsilavinimo pagrindai KTUG nepaprastai padėjo toliau mokantis KTU, vėliau studijuojant Jacobs universitete Brėmene bei dirbant Londone.
Iš studijų KTU laikų pamenu dėstytojus R. Dosiną, E. Mačikėną, K. Simonavičių, A. Kulikauską ir kitus, sugebėjusius profesionaliai perteikti žinias ir mokymosi metodus.
– Ką patartumėte sėkmės istorijas skaitančiam jaunuoliui, kuris svajoja sugalvoti mažiausiai milijono vertą idėją? Ar tą idėją galima susapnuoti, ar ji ateina tik kruopščiai analizuojant rinką ir ieškant savo nišos? Pats esate minėjęs, kad „YPlan“ buvo 51-oji jūsų idėja, taigi pusšimtis idėjų buvo atmestos.
– Labai svarbu apsupti save kuo protingesniais žmonėmis, nes geros idėjos dažniausiai gimsta kolektyve. Žinoma, nepaprastai svarbu domėtis ir dirbti toje srityje, analizuoti rinką, kitaip sunku pasverti ir įvertinti idėją, pamatyti jos privalumus ir trūkumus.
– Daugelis tikrai neblogų verslo idėjų taip ir lieka tik idėjomis, nes nesugebėta jų tinkamai realizuoti. Kas turėtų būti prioritetai verslo pradžioje?
– Viena idėja savaime yra verta labai nedaug. Realizacija yra sunkiausias, bet taip pat ir įdomiausias procesas. Pradžioje reikia susitelkti greitam idėjos testavimui, t. y. išsiaiškinti, ar tikrai naujo kuriamo produkto reikia rinkoje, jei ne – bandyti jį keisti ir ieškoti naujos nišos.
Šiais laikais turint pakankamai laiko ir resursų iš esmės galima sukurti bet kokį produktą, todėl iš pradžių svarbiausia išsiaiškinti, ką reikia sukurti. Verta pasidomėti „Customer Development“ ar „Lean Startup“ metodologijomis. Jos padeda geriau suprasti, kokie pradiniai žingsniai yra svarbiausi.
– Kai kas jus pradeda lyginti su Ilja Laursu, įmonės „GetJar“ įkūrėju. Ar esate pažįstami su šiuo vienu sėkmingiausių į pasaulinę rinką įžengusiu Lietuvos verslininku? Kaip reaguojate, kai esate lyginami su juo?
– Žinoma, malonu būti lyginamiems su Ilja. Iš vienos pusės, žinant, kad „GetJar“ ir „YPlan“ perėjo greito augimo etapus, tarp abiejų kompanijų yra daug panašumų. Iš kitos pusės, mūsų verslo modelis ir rinkos sfera yra visiškai kitokie, todėl yra ir labai daug skirtumų. Pavyzdžiui, mums reikia individualiai dirbti su kiekvienu miestu, taip pat šiais laikais daug daugiau žmonių turi išmaniuosius telefonus, todėl mes turime sujungti realų, fizinį pramogų ir virtualų pasaulius ir t. t.