Neseniai buvo pranešta, kad JAV Federalinio saugumo agentūra (NSA) ir Didžiosios Britanijos žvalgybos agentūra rinko informaciją apie vartotojus, kol šie naudojo populiarias programėles ir žaidimus, įskaitant ir „Angry Birds“.
Šnipinėjimo agentūros dirbo kartu nuo 2007-ųjų metų, kad išvystytų priemones, kurios leistų pasinaudoti išmaniųjų telefonų programėlių pažeidžiamumu, kol programėlės siunčia vartotojų duomenis internetu žaidimo kūrėjams, rašo theconversation.com.
Žvalgybos agentūros gauna tokią informaciją kaip vartotojų vardai, buvimo vieta, naudojamo telefono modelis. Kabama, kad telefonu galima susekti tokią jautrią informaciją, kaip seksualinė orientacija. Kol programėlių rinka auga ir vis daugiau įmonių užsiima jų kūrimu, iškyla klausimas – kaip apsaugoti vartotojų privatumą, kol programėlė yra kuriama?
Ką jie apie jus jau žino?
Kiekviena bendrovė, kuri parduoda masinius produktus, yra susidomėjusi tuo, kaip išgauti kuo daugiau informacijos apie vartotojus rinkoje. Populiariausias ir bene vienintelis būdas sužinoti apie vartotojus anksčiau buvo jų paprašyti sudalyvauti apklausoje, o vėliau panaudoti statistinę analizę tam, kad būtų nuspėta, kaip elgiasi tam tikros vartotojų grupės.
Tačiau šios technikos daug kainuoja, užima laiko ir reikalauja aktyvaus vartotojų dalyvavimo apklausose – juos dar reikia įtikinti, kad sutiktų atsakyti į klausimus.
Viskas pasikeitė tuomet, kai mūsų pasaulyje atsirado išmaniųjų telefonų programėlės. Programėlių kūrėjams nusišypsojo laimė gauti informacijos apie vartotojus, nes jų programėles būtina naudoti su prie interneto prijungtais prietaisais.
Programėlės turi labai jautrius jutiklius, todėl jas kuriančios bendrovės gali bet kada sužinoti, kaip vartotojai naudojasi jų programėlėmis, kiek laiko ir netgi su kokiu prietaisu.
Įdėję dar truputį pastangų programėlių kūrėjai gali sužinoti žmogaus kontaktų sąrašą, skambučių istoriją, buvimo vietą, kitas telefone esančias programėles, kurios yra telefone ir kurios iš jų veikia kartu su jų stebima programėle. Programų kūrėjai mano, kad ši informacija yra naudinga, nes ši leidžia jiems išsiaiškinti, kaip patobulinti jų turimą programėlę, pavyzdžiui, kai ši „nulūžta“.
Taip pat yra ir papildomų paslaugų, tokių kaip „Flurry“, kurios pateikia duomenų analizės paslaugas naudojant šiuos duomenis tam, kad išgautų papildomą informaciją apie vartotojo lytį, amžių, buvimo vietą, surinkdama duomenis apie programėlę iš daugelio informacijos tiekėjų.
Faktas, kad ši informacija gali būti surinkta ir perduota internetu, reiškia, kad ja gali pasinaudoti ir trečiosios šalys, tarp kurių patenka ir nacionalinės žvalgybos agentūros.
Ar jūs skaitote sąlygas?
Mobiliųjų telefonų operatoriai sukūrė gaires, kuriomis turi vadovautis programėlių kūrėjai, kad nebūtų pažeistas vartotojų privatumas.
Tačiau vartotojas prieš atsisiųsdamas programėlę pats turi perskaityti sutarties sąlygas ir nuspręsti, ar su jomis sutinka. O tai nėra praktiškas būdas apsaugoti vartotojus – dauguma jų neturi žinių, kad galėtų tinkamai įvertinti programėlės naudojimo sąlygas.
Programėlių kūrėjai gauna leidimą privačių duomenų naudojimui kartu su vartotojo licencijos sutartimi, su kuria sutinkama prieš atsisiunčiant programėlę, tačiau dauguma vartotojų jos neskaito.
Kai toks žinomas žaidimas kaip „Angry Birds“ tampa šnipinėjimo objektu, natūralu, kad vartotojai sunerimsta dėl savo duomenų saugumo. Tačiau nors jie ir žino, kad duomenų apsaugos klausimai yra problema, jie nepuola gilintis į sutarties sąlygas, nes neturi žinių, kad galėtų dėl jų nuspręsti. Kaip jie gali sužinoti, kuris programėlės gali būti pažeidžiamos ir kurias gali sekti trečiosios šalys, o kurių – ne? Kaip lengviau suprasti sutarties sąlygas padeda tinklalapis „Privacy Nutrition Labels“.
Programėlių naudojimo terminai ir sąlygos visuomet buvo sunkiai suprantami ir niekas nenorėdavo jų skaityti. Kol sudarysime sąlygas vartotojams lengvai sudaryti sutartis su programėlių kūrėjais, kol vartotojų akys nebus plačiai atmerktos, tokių atvejų kaip su „Angry Birds“ vis daugės.
Nepanašu, kad žmones galimas šnipinėjimas taip išgąsdintų, jog šie visiškai nustotų siųstis žaidimus. Tačiau viena grupė būtent ir gali tai padaryti – tai grupė, kurią NSA domina labiausiai.