Matematikos valstybinio egzamino įvertinimu nepatenkintas kaunietis U. M. iki šiol kovoja su Nacionaliniu egzaminų centru (NEC).
Tačiau nei apeliacija, nei raštai nepadėjo: egzamino rezultatas liko nepakeistas. Dėl šios nesėkmės kaunietis sako praradęs galimybę įstoti į Edinburgo universitetą. NEC atremia, kad pasitiki darbą vertinusiais ir apeliaciją nagrinėjusiais specialistais ir siūlo kreiptis į teismą.
U. M. DELFI pasakojo buvęs gerai besimokantis vienos Kauno mokyklos mokinys, olimpiadų dalyvis, sėkmingai baigęs matematikų ir kompiuterininkų mokyklas. Jis Jungtinėje Karalystėje ketino studijuoti kompiuterių mokslą ir jau buvo gavęs kvietimus iš kelių geriausių universitetų.
Pirmenybę U. M. teikė Edinburgo universitetui, buvo pakviestas interviu. Pagrindinė įstojimo sąlyga buvo reikiamas matematikos brandos egzamino rezultatas.
Deja, egzamino rezultatas buvo ne toks, kokio vaikinas tikėjosi – 74 balai. „Dėl matematikos egzamino rezultato nepatekau į Edinburgo universitetą, nes neįvykdžiau pagrindinės sąlygos, įstoti nepadėjo beveik maksimalus informacinių technologijų egzamino įvertinimas“, – pasakojo U. M. Nepaisant to, jaunuolis įstojo į pirmu pageidavimu pasirinktą programų sistemų specialybę Vilniaus universitete.
„Dabar labai džiaugiuosi taip susiklosčiusia situacija, universitete turiu daugybę galimybių panaudoti ir plėtoti savo gebėjimus, tačiau neapleidžia jausmas, kad mūsų sistemoje kažkas yra ne taip. Labai norėtųsi, kad šiandieniniams mokiniams savo profesinio gyvenimo pradžioje netektų susidurti su tokiomis problemomis ir būtų gerai, kad jie neprarastų tikėjimo sistemos sąžiningumu ir tuo, kad tavo rezultatas turi priklausyti ne nuo sistemos ar atsakingų asmenų aplaidumo, o tik nuo paties gabumų ir įdėtų pastangų“, – sako U. M.
Studentas iki šiol galvoja, kad jo egzamino darbas nebuvo tinkamai įvertintas ir tęsia teisybės paieškas kovodamas su NEC.
Pasigedo įrodymų, kad apeliacijos tikrai nagrinėjamos
Gavęs prastesnį, nei tikėjosi, įvertinimą, vaikinas ėmė domėtis, ar vertinant nepadaryta klaidų. Elektroninėje sistemoje peržiūrėjęs pridėtą savo darbo kopiją, U. M. išsklaidė abejonę, kad galbūt kažką ne taip perrašė iš juodraščio ar padarė techninių klaidų. Jo įsitikinimu, egzamino rezultatas gerokai skyrėsi nuo rezultato, kurį apskaičiavo pagal neoficialius atsakymus bei papildomai remdamasis abituriento, gavusio maksimalų įvertinimą, darbo kopija.
Tada abiturientas mokyklos direktoriui pateikė argumentuotą apeliaciją. Paaiškėjo, kad visos apeliacijos lieka mokykloje ir jos niekam daugiau nėra teikiamos: mokyklos darbuotojas sistemoje „Keltas“ tik pažymi, kad konkretus mokinys yra pateikęs apeliaciją. „Žodžiu, už mokyklos ribų niekam neįdomu, kokiais argumentais vadovaujantis teikiama apeliacija. Kadangi mano apeliacijoje buvo išdėstyti argumentai, norėjau, kad jie pasiektų NEC, todėl telefonu pasiteiravau NEC, ar yra galimybė perduoti šią apeliaciją. NEC informavo, kad mokykla mano prašymu gali ją pateikti, apeliacija buvo išsiųsta faksu“, – kalbėjo U. M.
Moksleivio darbo įvertinimas po apeliacijos pateikimo liko nepakeistas. Todėl jis NEC direktorės paprašė leisti susipažinti su laikyto egzamino detaliu įvertinimu bei pagal pateiktą apeliaciją pakartotinai patikrinto darbo detaliu įvertinimu. Po susirašinėjimų su NEC, galiausiai abiturientas turėjo galimybę išvysti savo darbą. Tačiau, piktinasi U. M., jam nebuvo suteiktas leidimas nusirašyti darbo vertinimo informacijos, taip pat naudotis skaičiavimo mašinėle – į patalpą neleidžiama įsinešti net popieriaus lapo ar rašiklio.
Pašnekovas tvirtina negalėjęs peržiūrėti pakartotinai patikrinto darbo įvertinimo. „Kyla klausimas, kodėl nėra jokių dokumentų, įrodančių, kad apeliacijos iš tiesų nagrinėjamos, išskyrus protokolą su vieninteliu įrašu, kad rezultatas po apeliacijos nepakeistas? Kodėl atsiranda abejonė, kad vietoj pakartotino įvertinimo apsiribojama tik formalia pirmųjų vertintojų įvertinimo (o ne paties darbo) peržiūra?, – piktinasi pašnekovas.
U. M. raštu kreipėsi ir į Švietimo ir mokslo ministeriją. Gautame atsakyme, be kitų dalykų, nurodyta, kad pažeistas teises visada galima ginti teisme.
NEC vadovė: pasitikime egzamino vertintojais
„NEC atsakymas lieka toks pats. U. M. matematikos valstybinio brandos egzamino rezultatas ir po apeliacijos nagrinėjimo lieka nepakeistas. NEC pasitiki valstybinių brandos egzaminų kandidatų darbų vertinimo komisijos ir apeliacijas nagrinėjusios vertinimo komisijos narių profesionalumu, nešališkumu ir objektyvumu“, – DELFI sakė NEC direktorė Saulė Vingelienė. Jai teko U. V. nusiųsti jau ne vieną atsakymą ir paaiškinimą dėl šįmet laikyto matematikos valstybino brandos egzamino ir jo rezultato.
Pasak S. Vingelienės, organizuodamas valstybinius brandos egzaminus, NEC siekia maksimalios kokybės ir skaidrumo. Ji atkreipia dėmesį, kad NEC įdiegė daug svarbių ir technologiškai inovatyvių procedūrų: pavyzdžiui, yra galimybė kandidatui išsinešti po egzamino savo darbo juodraštį, skelbiant egzamino rezultatus susipažinti su savo egzamino darbo elektronine kopija ir, pasibaigus sesijai, atvykti į NEC ir susipažinti su savo įvertintu darbu. Jos tvirtinimu, neturėtų stebinti NEC prašymas susipažįstant su savo darbu nekopijuoti, nefotografuoti, neperrašyti savo darbo informacijos. NEC sulaukia šimtų prašymų peržiūrėti savo darbus iš buvusių abiturientų ir privalo užtikrinti, kad pačiame darbe peržiūros metu neatsirastų papildoma informacija, kuri vėliau leistų suabejoti pateikto darbo įvertinimus.
S. Vingelienės teigimu, kadangi susirašinėjimas su U. M. vyksta jau keli mėnesiai ir NEC teikiami paaiškinimai studento neįtikina, jis turi teisę kreiptis į teismą. „Kita vertus, galima ir kita, paprastesnė alternatyva – U. M. atvykti ir susipažinti su savo darbu dalyvaujant matematikos mokomojo dalyko ekspertams, kurie galėtų komentuoti jo egzamino įvertinimą. Tokia alternatyva bendraudami su įvertinimu nepatenkintais abiturientais nesinaudojame taupydami brangų dalyko ekspertų laiką“, – sakė S. Vingelienė.
Vis dėlto U. M. skundai dėl apeliacijų pateikimo tvarkos lėmė, kad kitąmet laukia naujovių. Nuo kitų metų kandidatas, teikdamas apeliaciją savo mokyklos vadovui, gali pateikti ir paaiškinimą, kodėl ta apeliacija teikiama. Apeliacijas nagrinėjanti vertinimo komisija matys, dėl ko konkrečiai skundžiamasi.