Prasidedant socialinio tinklo „Twitter“ pirminio viešojo akcijų siūlymui (IPO) intensyviai diskutuojama, kiek gali būti vertas šis socialinis tinklas. BBC skaičiuoja, kad oficiali „Twitter“ vertė po IPO gali siekti 18 mlrd. JAV dolerių.
Skeptiškiau vertinant, tai gali atrodyti pernelyg didelė suma. To priežastis – „Twitter“ augimas yra menkas. Trečiąjį 2013 metų ketvirtį nebuvo uždirbta jokio pelno, o veiklos nuostoliai siekė 64,6 mln. JAV dolerių, kai tuo tarpu 2012 metų trečiąjį ketvirtį jie sudarė „tik“ 21,6 mln. JAV dolerių.
Vis dėlto kai kurie analitikai teigia, kad septynerių metų senumo kompanija, prasidėjus IPO, savo turtą padidins daugiau kaip keliomis dešimtimis mlrd. JAV dolerių.
Pranoko bet kokius lūkesčius
Niujorko akcijų biržoje prasidėjusi prekyba kompanijos „Twitter“ akcijomis sužavėjo daugelį – vienos akcijos vertė siekė 45 JAV dolerius (115 litų), nors pirminio viešojo platinimo metu priskiriama vertė buvo net 73 proc. mažesnė.
Tai reiškia, kad „Twitter“ vertė šiuo metu siekia daugiau nei 31 mlrd. dolerių (79 mlrd. litų). Tokia suma net dvigubai viršija elektrinių automobilių gamintojo „Tesla“ vertę ar didžiausio JAV internetinio filmų transliuotojo „Netflix“ vertę.
Vertė vs. kaina
Niujorko universiteto finansų profesorius Aswath Damodaranas vertės ir kainos santykį prilygino namo pirkimui.
„Pirkdamas namą žiūri, kiek moka kiti už panašius į tavąjį pirkinį, tačiau vis tiek pats preliminariai įvertini, ar jis vertas tos kainos“, – BBC sakė profesorius.
A. Damodarano teigimu, „Twitter“ vertę nepagrįstai išpūtė bankininkai, brokeriai. Profesorius pažymi, kad vertės dydį lemia įvairūs faktoriai. Vienas iš jų – emocijos. Šioje vietoje pateikiamas kito socialinio tinklo, „Facebook“, pavyzdys.
„Didžiausias skirtumas tarp „Facebook“ ir „Twitter“ yra tas, kad kuomet pirmasis paskelbė savo IPO, jis buvo pelningas, o šiuo metu „Twitter“ pinigus tik praranda“, – BBC samprotavo A. Damodaranas.
Neaktyvūs vartotojai
2012 metais „Facebook“ turėjo 1 mlrd. aktyvių vartotojų, tuo tarpu „Twitter“ iš 500 mln. vartotojų, tik 232 mln. yra aktyvūs.
Dar galima pridurti, kad JAV atliktas tyrimas atskleidė, kad iš visų 72 proc. visų JAV interneto vartotojų naudojasi socialiniais tinklais ir tik 18 proc. jų – „Twitter“ lankytojai.
BBC pastebi, kad dažnas „Twitter“ vartotojas tėra jam svarbių, įdomių žmonių skelbiamų naujienų sekėjas, jo buvimo laikas pačiame socialiniame tinkle yra labai trumpas. Būtent ši priežastis lemia, kad kompanijos nenori reklamuotis šiame socialiniame tinkle.
A. Damodarano teigimu, „Twitter“ turėtų būti vertinimas ne 20 mlrd. JAV dolerių, o 10–15 mlrd. JAV dolerių.
„Vienas geriausių būdų įvertinti kompaniją yra tiesiog atsižvelgti į jos dabartines pajamas ir gaunamą pelną“, – įsitikinęs Niujorko universiteto profesorius.
Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad vertinimą, kiek gali būti vertas „Twitter“ po IPO, sunkina kompanijos trumpo gyvavimo laikotarpio veiksnys. Minėtasis socialinis tinklas skaičiuoja septynerius savo veiklos metus.