Kompanija „Google“ atsisako žymiosios „20 proc. taisyklės“, kuri leisdavo darbuotojams vieną darbo dieną skirti nepriklausomiems projektams, rašo qz.com. Teigiama, kad būtent šios taisyklės dėka gimė tokie „Google“ produktai, kaip „Gmail“ ar taikomosios reklamos paslauga „AdSense“.
Kaip viena „Google“ sprendimo, atsisakyti „20 proc. taisyklės“, priežasčių įvardijamas didelis darbo krūvis, dėl kurio tiesiog nebelieka laiko pašaliniams projektams. Nors taisyklė oficialiai nėra panaikinta, qz.com teigimu, dabartinės tendencijos gali būti laikomos strategiškai svarbiu posūkiu kompanijos konkurencingumo planavime.
Nuo skatinimo prie draudimo
Dar 2004 metais, kuomet „Google“ kompanijos įkūrėjai Larry Page‘as ir Sergey’us Brinas atvirame laiške teigė, kad „20 proc. taisyklė“ leido „Google“ pasiekti esmines inovacijas, kaip „AdSense“, kuri šiuo metu kuria 25 proc. kompanijos metinių pajamų – daugiau nei 12 mlrd. JAV dolerių (31 mlrd. litų). „Google“ inžinieriai skirdami penktadalį darbo laiko nepriklausomiems projektams padėjo pagrindą ir „Google Transit“, „Google Talk“, „Google News“ bei aibei kitų projektų.
Qz.com šaltinių teigimu, pirmieji „20 proc. taisyklės“ mirties ženklai pasirodė, kuomet norint pasinaudoti šia taisykle prireikė vadovybės leidimo. Anksčiau, norint skirti penktadalį laiko pašaliniams darbams atskiro leidimo nereikėjo. Tuo tarpu pastaruoju metu, kompanijos vadovybė ėmė griežtai raginti padalinių vadovus nebesuteikti leidimo nepriklausomiems projektams.
Verta pridurti, kad „Google“ naudoja vidinės analizės sistemą, kuomet matuojamas kiekvieno darbuotojo produktyvumas, o padalinių vadovai vertinami pagal darbuotojų pasiektą produktyvumo lygį, remiantis prielaida, kad pagrindiniams projektams skiriama 100 proc. darbo laiko.
Mažiau vieši eksperimentai
Vis dėlto „20 proc. taisyklės“ atsisakymas puikiai dera su kitais nuo 2011 metų „Google“ vadovaujančio L. Page‘o veiksmais. L. Page‘as, paskelbė, kad kompanija keis strategiją ir imsis mažiau projektų, tačiau jiems skirs daugiau darbo jėgos. Tai reiškė projekto „Google Labs“, kuris buvo laikomas efektyvaus eksperimentavimo pavyzdžiu, pabaigą. Didžioji dalis idėjų „Google Labs“ vykdomiems projektams gimė būtent naudojantis „20 proc. taisykle“.
Turint omenyje dabartinio vadovo strategiją, senosios taisyklės eliminavimas atrodo pakankamai logiškas – siekiant mažinti projektų skaičių nukertama idėjų gimdytojos galva. Vis dėlto tai nereiškia, kad „Google“ prarado novatoriškumą – eksperimentai vykdomi ir toliau, tačiau kur kas konfidencialiau.
Dabartinės inovacijos, kaip „Google“ akiniai ir vairuotojo nereikalaujantys automobiliai gimsta „Google X“ laboratorijose. Santūresnė populiariausią paieškos sistemą valdančios kompanijos strategija neturėtų būti vertinama neigiamai – „Google“ auga labai sparčiai, tad vis sunkiau sukontroliuoti vykstančius projektus.
Vis dėlto neaišku, ar kūrybos laisvę atiduodama keliems išrinktiesiems „Google“ nieko nepraranda, rašo qz.com. Dar daugiau, galima tikėtis, kad jei „20 proc. taisyklės“ populiarintoja atsisako savo kūrinio, jos pėdomis paseks ir kitos kompanijos, kaip „Apple“ ar „Linkedin“.