Pirmosios elektroninės parduotuvės duris atvėrė 1995 metais, kuomet pasauliui prisistatė šiandieniniai prekybos internete milžinai – amazon.com, eBay.com. Augant interneto vartotojų skaičiui, e. prekyba tapo visuotiniu reiškiniu, smarkiai pakeitusiu ne tik pirkimo įpročius, bet ir klasikinės prekybos veidą. Tačiau, panašu, jau visai greitai gali keistis ir pati elektroninė prekyba – tradicinėmis tapusias elektronines parduotuves iš prekybos internete sosto gali išstumti… elektroninės lentynos.
Lietuviai muša rekordus
Pasak strateginių rinkos tyrimų įmonės „Euromonitor International“, 2011–2012 metais prekyba internetu Lietuvoje išaugo apie 22 proc. ir pasiekė 485,7 milijonus litų, o tai pagal internetinės prekybos dalį sudaro 2,6 proc. Lietuvos pardavimų rinkos, kai tuo metu Rytų Europos vidurkis yra 2,4 proc. jos visų pardavimų. Tačiau nuo Vakarų Europos, kurioje internetiniai pardavimai užima 4,5 proc. visos rinkos, Lietuva, kaip matyti, dar atsilieka. Tyrimų duomenimis, Vokietijoje internetu parduodama 5 proc. visų prekių, Danijoje – 6,6 proc., o Didžiojoje Britanijoje – net 10 proc. (Lietuvoje – 2,6 proc.) visos rinkos.
„Internetine prekyba Lietuvoje, kaip ir kitose pasaulio šalyse, tampa vis svarbesne prekybos dalimi. Kai kuriose Europos šalyse mažmeninė prekyba B2C (verslas vartotojams) pardavimuose jau sudaro daugiau nei 10 proc. visų pardavimų. Dar svarbesnė e. prekyba yra B2B (verslas verslui) pardavimuose. Ten elektroniniai pardavimai jau perkopė 30 proc. visos prekybos apyvartos“, – sako ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto ekspertas-konsultantas Benas Adomavičius.
Daugiausia Lietuvoje (kaip praktika rodo, ir kitose Europos šalyse) internetu yra perkama drabužiai ir avalynė, šios rinkos vertė 2012 metais Lietuvoje sudarė 126,6 mln. litų, tais pačiais metais maisto ir gėrimų, perkamų internete, vertė siekė 71,3 mln. litų, baldų ir namų tekstilės pardavimai internete siekė apie 21,2 mln. litų, kosmetikos – 8,1 mln. litų.
„Vis daugiau mažmenininkų, norėdami išlikti bendroje šalies, Europos, ar pasaulio rinkoje privalės pateikti internetinius sprendimus savo klientams, kad jie turėtų galimybę pirkti ir parduotuvėje, ir internetu“, – pažymi B. Adomavičius.
Į Rytus nuo Lietuvos prekybos internetu apimtys taip pat generuoja milžiniškas sumas. įsitikino lietuvių startuolis (startup), plėtojantis naujos kartos elektroninės prekybos sistemą Baltijos šalyse ir ketinantis plėstis į Rusijos rinką.
„Kaip kalba patys rusai, Maskvoje, kur didžiulės automobilių spūstys, norėdami apsipirkti turite kelias alternatyvas – daryti tai naktį arba išbraukti iš gyvenimo mažiausiai 6 valandas. Tas natūraliai skraidina e. komercijos plėtrą kosminiu greičiu. Maskva ir Sankt Peterburgas sudaro apie 60 proc. visos Rusijos elektroninės prekybos rinkos, o jos dydis 2012 metais buvo 405 mlrd. rublių, t. y apie 35 mlrd. litų“, – sakė Tadas Deksnys, „Inside Warehouse“ e. prekybos sistemą plėtojančios komandos vadovas.
Prekė ateis pas pirkėją
Nepaisant nuolatinio rinkos augimo, elektroninės prekybos dalyviai pastaruoju metu stebi kelias ryškias tendencijas – augančius kaštus pirkėjų srautui pritraukti, stiprėjančią konkurenciją ir mažėjančias maržas.
„Išlikti prekyboje internete šiandien nėra paprasta. Ypač smulkioms parduotuvėms, neturinčioms savo sandėlių, tiekimo grandinės, fizinės parduotuvės. Konkurencinėje kovoje išliks didieji“, – prognozuoja T. Deksnys. Pasak jo, e. parduotuvėms spaudimą darys ir naujos elektroninės prekybos formos.
„Šiuo metu prekyboje internete dominuoja elektroninės parduotuvės, kurios yra izoliuotos nuo lankytojų srautų, o pirkėjus turi prisitraukti pirkdamos reklamą populiariuose turinio tinklapiuose. Tai nėra efektyvu“, – teigia T. Deksnys.
Lietuvis verslininkas kartu su komanda plėtoja naujos kartos e. prekybos sistemą „Inside Warehouse“, kuri automatiškai pristato prekes ten, kur lankosi pirkėjai.
„Vietoj to, kad kviestume pirkėjus į e. parduotuvę, mes pastatome e. lentynas populiariaus turinio tinklapiuose. Maža to, e. lentynose eksponuojamos tik tos prekės, kurios yra susijusios su to tinklapio turiniu. Taigi, prekė pati automatiškai ateina ten, kur pirkėjas skaito su jos tema susijusią informaciją“, – paaiškina T. Deksnys. Pavyzdžiui, skaitydami apie savo augintinio alergiją, jūs matysite prekių e. lentyną, kurioje, neišeidami iš tinklapio vienu mygtuko paspaudimu „pirkti“, galėsite įsigyti maisto alergiškiems augintiniams.
Pasak sistemos kūrėjų, toks prekybos būdas galėtų dar 30–50 proc. išauginti elektroninių pardavimų apimtis bet kurioje geografinėje rinkoje. Lietuvių komanda šį būdą išbandė Lietuvoje, dabar plečiasi Latvijoje ir planuoja plėtrą Rusijoje.
Elektroninės lentynos jau davė pirmų apčiuopiamų rezultatų. Vien Lietuvoje per jas parduota daugiau nei 120 tūkst. prekių, o bendra pardavimų suma, prognozuojama, 2013 m. sudarys 5 mln. litų. Tikrosios e. lentynų galimybės ir jų įtaka e. prekybai šiuo metu lietuvių komandos toliau testuojama skirtingose prekių kategorijose ir geografinėse rinkose.