Išmanių, internete naršančių, įvairiausių programėlių prikimštų telefonų populiarumas pastarąjį dešimtmetį augo kaip ant mielių. Vien praėjusiais metais jų parduota už 293 mlrd. JAV dolerių. Dabar juos naudoja daugiau nei milijardas žmonių visame pasaulyje. Kai kuriose išsivysčiusiose šalyse daugiau nei pusė visų naudojamų telefonų yra išmanūs, o besivystančiose rinkose vartotojai taip pat vis dažniau įsigyja pigesnius „protingus“ telefonus. Tuo tarpu pačių geriausių įrenginių, kuriuos gamintojai išdidžiai vadina flagmanais, paklausa slopsta.
Rinkos analizės bendrovė IDC nustatė, kad nuo 2012 metų pradžios iki šiandienos vidutinė išmaniojo telefono kaina nuo 450 JAV dolerių nusirideno iki 375 dolerių. Tokia tendencija jau turėjo įtakos „Apple“ ir „Samsung“ pajamų augimui bei pelno maržai, ji gali stipriai prispausti ir taip vos galvą virš vandens belaikančias „Nokia“ ir „BlackBerry“ įmones, visokeriopai besistengiančias pagyvinti pardavimus. Tuo tarpu rinkos naujokai – „Huawei“, „Lenovo“ ir kiti – trina rankas, mat pigesnių įrenginių rinka yra pagrindinis jų taikinys.
„Aukščiausios kokybės įrenginių rinkos milžiniško augimo dienos jau praeityje. Kovai, kuri netrukus užvirs, geriausiai pasirengusios kinų kompanijos, kurios žino kaip išgyventi esant mažutėms pelno maržoms“, – sakė „ABI Research“ analitikas Michaelas Morganas.
Vidutinės išmaniųjų telefonų kainos mažėjimas primena asmeninių kompiuterių pramonės padėtį praėjusio amžiaus pabaigoje, teigė bendrovės „EMachines Inc.“ Buvęs generalinis direktorius Stephenas Dukkeris. Tuomet milijonai žmonių norėjo pirmą kartą gyvenime prisijungti prie interneto ir tam pirko nebrangius „bevardžius“ kompiuterius, taip kadaise stabilią kompiuterių kainą sumažinę nuo 1898 dolerių 1996 metais iki 1026 dolerių 2002 metais.
„Apple“, „Samsung“ ir kitos bendrovės, didelę dalį savo pajamų surenkančios iš brangių telefonų pardavimo, jau jaučia pirmuosius šios tendencijos sukeliamus skaudulius. Štai „Samsung“ birželį neteko daugiau nei 25 mlrd. JAV dolerių rinkos kapitalizacijos – daugiau nei verta visa „Sony“ korporacija – mat analitikai nurėžė dalį „Galaxy S4“ pardavimų prognozės. Be sutarties šis telefonas JAV kainuoja 630 JAV dolerių, rašo bloomberg.com.
„Rinka vis daugiau pradeda domėtis ne greičiais ir papildomomis funkcijomis, o kaina. Daugumai žmonių nereikia telefono, kurio funkcijos neaprėpiamos – tereikia, kad jis būtų pakankamai geras“, – sakė IDC analitikas Kevinas Restivo.
Ši tendencija smogė ir „BlackBerry“, ir HTC. Didžiausi Taivanio išmaniųjų telefonų gamintojai HTC atsiliko nuo analitikų prognozių – jų flagmanas „HTC One“ nesusilaukė planuoto populiarumo. Be įsipareigojimų šie įrenginiai JAV kainuoja 600–700 dolerių. Tuo tarpu „BlackBerry Z10“ telefonų pardavimai buvo tokie prasti, kad operatoriai nuo jo kainos vos per pusmetį po pristatymo nurėžė 150 JAV dolerių. Tikimasi, kad „Apple“ antradienį taip pat skelbs savo finansinius ketvirčio rezultatus ir spėjama, kad pajamos, lyginant su praėjusias metais, bus menkai tepakitusios – tam daugiausiai įtakos turėjo lėtėjantys „iPhone“ pardavimai.
Mažėjančios kainos ir augantis produktų su mažesne pelno marža populiarumas pradeda kenkti „Apple“ pelningumui. Pavyzdžiui, iš „iPhone 5“ ši bendrovė uždirba daugiau nei 50 proc. gryno pelno. Bet per paskutinį pusmetį buvo nupirkti ir milijonai senesnių „iPhone“ modelių, kurių pelningumas yra „vos“ 35 procentai ar net mažiau. Bendra „Apple“ pelno marža pirmą šių metų ketvirtį nusirideno iki 37,5 procentų – prieš metus ji buvo net 47,4 procentai.
Tokios tendencijos negali nepakenkti ir akcijų vertei: nuo rekordinės kainos praėjusių metų rugsėjį ji nusirideno net 39 procentais.
Produktų inovacijos gali sumažinti akcijų vertės kritimą – pavyzdžiui, „Apple“, „Samsung“ ir kiti gamintojai kuria dėvimus išmaniuosius laikrodžius, kurie turėtų kilstelėti pardavimus. Tačiau dauguma žmonių yra patenkinti savo telefonų dydžiu, forma ir funkcionalumu, sako M. Morganas.
Analitikas prognozuoja, kad šį rugsėjį „Apple“ pristatys „iPhone 5S“ telefonus, kurie bus su skirtingų spalvų korpusais ir pirštų atspaudų skaitytuvais, kurie leis telefoną atrakinti neįsimenant užrakto kodo. Tačiau tokios menkos inovacijos „iPhone“ pardavimų ilgam laikui neatgaivins.
Milžiniškų pinigai tūno besivystančiose rinkose, kur didžioji dalis vartotojų dar nėra turėję išmaniųjų telefonų. K. Restivo prognozuoja, kad 66 proc. iš 384 mln. išmaniųjų telefonų, kuriuos ateinančiais metais įsigys kinai, kainuos mažiau nei 200 JAV dolerių. Palyginimui, JAV tokių pigių telefonų rinkos dalis sudarys vos 14 proc. visos numanomos rinkos – 153 mln. vienetų.
Kinijos išmaniųjų telefonų gamintojai – tokie, kaip „Huawei“ – siūlydami santykinai labai nedideles kainas sparčiai augina savo rinkos dalį, daugiausiai kirsdami per HTC, „BlackBerry“ ir „Nokia“ pakinklius. Šie gamintojai vikriai prekiauja kartais net 100 dolerių nekainuojančiais įrenginiais ir sėkmingai renka pelną.