Sparti technologijų raida kasdien pasiūlo vis naujų sprendimų kliūtims, su kuriomis susiduriame tiek buityje, tiek ir versle. Labiau technologiškai išprusę gyventojai, ko gero, jau spėjo susipažinti su debesija (ang. cloud computing), kurią kasdieniai vartotojai aptinka, pavyzdžiui naudodami „Google Drive“ ar „DropBox“ paslaugas.
Nevertėtų stebėtis, kad šios paslaugos potencialą greitai suprato ir verslo atstovai. Naudojant debesų kompiuteriją, užuot duomenis laikius nuosavame serveryje, šie perkeliami į debesijos paslaugas teikiančios bendrovės tarnybines stotis, kurios, žinant atitinkamus prisijungimo duomenis, tampa prieinamos iš bet kokio įrenginio, turinčio interneto ryšį.
„Microsoft Lietuva“ generalinis direktorius Kristijonas Kaikaris pasakojo, kad tokie sprendimai leidžia įmonėms perkelti dalį su IT priežiūra susijusios veiklos į taip vadinamą debesį. Tokiu būdu daugiau dėmesio galima skirti verslui, užuot sprendus skaitmenines problemas.
„Konkurencingoje aplinkoje veikiančiam verslui debesijos sprendimai suteikia daugiau lankstumo ir pasirinkimo galimybių – pagreitėja informacijos mainai, galima greičiau pasiekti klientus ir partnerius“, – pasako K. Kaikaris. Pastarasis pridūrė, kad Lietuvos įmonės linkusios naudoti debesijos paslaugas nuo pat veiklos pradžios, nes tokiu būdu galima sumažinti įmonės išleidžiamų lėšų dalį.
Patogu ir pigu
Naujienų portalo Ekonomika.lt kalbinti debesijos paslaugomis besinaudojančių įmonių vadovai pasakojo, kad tokia paslauga supaprastina veiklą ir padeda sutaupyti. Įmonės „Baudų administratorius“ direktorius Vitalijus Simanavičius paklaustas, kas paskatino pasirinkti debesijos paslaugas, pasakojo, kad kai įmonės veikla grįsta automatizuotu bendravimu su klientais, debesija tiesiog labiau apsimoka.
„Jei duomenis kauptume patys, reikėtų atlikti standartinę serverių ir programinės įrangos įsigijimo procedūrą, tačiau turint omenyje, kad įranga labai greitai nuvertėja, pinigai būtų kaip ir išmesti pavėjui“, – pasakojo įmonės vadovas. Pašnekovas pridūrė, kad pati paslauga yra lanksti, o tai leidžia nepermokėti už savo poreikius, kuomet perkant serverius neretai tenka galvoti kaip tėvui, bandančiam pigiau aprengti auganti vaiką – planuojama į priekį.
Mokslinės įrangos gamintojo „Lokmis“ chemijos ir gyvybės mokslų padalinio vadovas Arnonas Finkelšteinas pasakojo, kad anksčiau naudotos paslaugos labai ribodavo leidžiamą duomenų kiekį, o tai modernėjant technologijoms keldavo vis didesnių problemų. „Debesijos paslaugą įsidiegėme, nes supratome, kad tokiu būdu išvegsime įvairių duomenų kiekio apribojimų, o ir saugumo lygis tikrai pateisina mūsų lūkesčius“, – sakė A. Finkelšteinas.
Dėl saugumo nebijo
Turint omenyje kelių pastarųjų mėnesių skandalus apie kibernetines atakas ir įvairių agentūrų norą kaišioti nosį į įmonių ir eilinių gyventojų duomenis susidaro įspūdis, kad skaitmeninis informacijos talpinimas nuotoliniame serveryje sukelia saugumo problemų, tačiau Ekonomika.lt kalbinti verslininkai su tokia nuomone nesutiko.
V. Simanavičius pasakojo, kad debesijos paslaugos saugumo problemų nekelia, o jas išsprendžia. Pašnekovo teigimu, didžiausia grėsmė duomenimis, patalpintiems serveryje – šiuos prižiūrintys asmenys. „ Ne vienas tyrimas parodė, kad kur kas paprasčiau kokiu nors būdu paveikti serverius administruojančius asmenis ir norimą informaciją išpešti iš jų, tuo tarpu debesijos pagalba ši grėsmė yra visiškai neutralizuojama“, – sakė verslininkas.
Tuo tarpu A. Finkelšteino nuomone, duomenys yra tiek pat saugūs serveryje, kiek jie yra saugūs ir debesyje. „Manau, kad jei įvairios saugumo tarnybos norės gauti vienokius ar kitokius duomenis, nebus skirtumo, kur jie laikomi – ar nuosavame serveryje rūsyje, ar talpykloje esančioje kitoje pasaulio pusėje“, – dalinosi verslininkas.
V. Simanavičius pridūrė, kad debesijos saugumą garantuoja ir tai, kad didelės kompanijos gali sau leisti pasamdyti patyrusius specialistus, kurie užsiima duomenų priežiūra, tuo tarpu nedidelė įmonė, kurios pagrindinė veikla nėra susijusi su IT sprendimais, neturi atliekamų resursų geram IT saugumo prievaizdui.
Trūkumų neįžvelgė
Nors sakoma, kad nieko tobulo nėra, Ekonomika.lt kalbinti verslininkai negalėjo įvardinti didesnių debesijos trūkumų. V. Simanavičius teigė, kad vienintelis trūkumas su kuriuo tekdavo susidurti – asmenų mokančių administruoti „Office 365“ paslaugą. „Teko susidurti su tokia problema, tačiau žmonės yra žingeidūs ir greit išmoksta naujoves. Dar daugiau, kadangi didelė dalis žmonių užaugo naudodami „Microsoft“ programinę įrangą, perprasti naują paslaugą nėra sudėtinga“, – pasakojo verslininkas V. Simanavičius.