Nuo pernai rugsėjo „Apple“ akcijų kainos krito 40 proc. ir ištirpdė milijardus akcininkų turto bei atėmė iš technologijų įmonės vertingiausios pasaulio įmonės titulą, rašo „Time“. Praėjusią savaitę „Apple“ akcijos kaina pirmą kartą nuo 2011 m. gruodžio krito žemiau 400 JAV dolerių ribos. Neseniai pasirodę pirmojo šių metų ketvirčio „Apple“ finansiniai duomenys priverstų iš laimės šokinėti bet kurią įmonę.
„Apple“ pardavimai siekė beveik 100 mlrd. JAV dolerių, o pelnas, nors ir pirmą kartą per dešimt metų sumažėjo, yra didesnis už „Google“ pajamas. Tačiau „Apple“ akcijos vis tiek liko žemai. „Apple“ nelaimė ta, kad ji praeityje buvo per daug sėkminga. Per mažiau nei metus „Apple“ iš pervertintos bendrovės tapo nuvertinta. Kitaip tariant, dar neseniai investuotojai manė, kad įmonės akcijos kainuoja daugiau nei verta įmonė, o dabar atvirkščiai – kad jos pigesnės už pačią įmonę.
Iš tiesų, „Apple“ vertė biržoje yra maždaug devyniais kartais didesnė už jos pajamas – tai yra mažiau nei šiuo metu būdinga rinkoje. Iš kitos pusės – tai gera proga pigiau įsigyti akcijų. Net „Apple“ generalinis direktorius Timas Cookas pripažįsta, kad įmonės augimo tempas mažėja. T. Cooko pirmtakas Steve‘as Jobsas padarė revoliucija keliuose įmonės veiklos sektoriuose, pristatydamas tokius įrenginius kaip „iPod“, „iPhone“ ir „iPad“.
„Apple“ optimistai teigia, kad kitas įrenginys, kuris padarys revoliuciją mūsų svetainėse, jau yra ruošiamas. Bet neseniai T. Cookas pakartojo, kad nors įmonė turi didelių planų naujiems produktams, jie nepasirodys iki rudens. Reikia prisiminti, kad „Apple“ mėgsta staigmenas, todėl tai gali būti blefas.
Identiteto klausimas
Vienas iš pagrindinių rodiklių, kurį stebi investuotojai – pelno marža. Tai yra, kiek „Apple“ pasiima pinigų nuo kiekvieno parduoto įrenginio. Geraisiais laikais šis rodiklis siekdavo 40 procentų. Dabar įmonės pelno marža krenta. O „Apple“ varžovai, kaip „Samsung“ ir HTC, pritraukia milijonus vartotojų su mažiau kainuojančiais „Android“ išmaniaisiais telefonais ir planšetiniais kompiuteriais.
Ši konkurencija spaudžia „Apple“ pergalvoti savo įkainojimo politiką. „Apple“ sukėlė revoliuciją išmaniųjų telefonų rinkoje pristatydama „iPhone“ telefonus, dėl to ji galėjo reikalauti premijos už ryškiai pranašesnį produktą. Dabar kyla klausimas, ar „Apple“ turės pardavinėti telefonus pigiau tam, kad atpirktų prarastą kainų maržų skirtumą. Tačiau tai gali būti rizikinga, nes jei „Apple“ pradės slinktis į žemesnę klasę, ji rizikuoja sugadinti savo kaip aukščiausios klasės įrenginių gamintojos reputaciją. Kitaip tariant, pelno maržos pokyčiai tampa identiteto krize: ar „Apple“ vis dar bus „Apple“, jei jos produktai nebebus žymiai geresni ir brangesni už konkurentų?
Pinigų išmokėjimas
T. Cookas šią savaitę pranešė, kad įmonė iki 2015 metų planuoja grąžinti 100 mlrd. JAV dolerių investuotojams. Šis sprendimas turėtų įtikti kai kuriems Volstrito investuotojams, kurie jau seniai ragina „Apple“ išmokėti dalį savo pelno akcininkams.
„Apple“ planuoja skirti milijonus dolerių dalies savo akcijų išpirkimui. Tradiciškai, tokie sprendimai rodo vadovybės pasitikėjimą įmone, tačiau šį kartą „Apple“ sprendimas atrodo šiek tiek vedamas baimės. „Apple“ turi milžinišką sumą laisvų pinigų – apie 145 mlrd. JAV dolerių.
Tačiau yra problema. Dauguma šių pinigų yra užjūrio bankuose, dėl to „Apple“ pusę savo verslo vykdo už JAV ribų. Susigrąžinti tuos pinigus į JAV reikės gigantiškų mokesčių. Dėl to, „Apple“ – turtingiausia įmonė pasaulyje – teigia, kad ketina skolintis kredito rinkose. Paprastiems žmonėms tai gali pasirodyti keista, tačiau „Apple“ taip yra pigiau nei grąžinti turimas santaupas į JAV.
Testas Timui
Sudėtinga įsivaizduoti, ką dabar patiria T. Cookas. Jo mentorius Steve’as Jobsas laikomas vizionieriumi ir yra lyginamas su iškiliausiais visų laikų Amerikos verslininkais. Jis nepakeičiamas ir T. Cookas, kuklus ir nuostabus vadovavimo genijus, tai žino.
Bet ar T. Cookas sugebės nuvesti įmonę į kitą greitą gyvavimo etapą? Artimiausiame ketvirtyje jo laukia daug iššūkių. Tai lėtėjantis augimas, mažesnės kainų maržos, auganti konkurencija. O „Apple“ fanų laukia ilga vasara be naujų įmonės produktų.