Didžiausios pasaulyje informacinių technologijų kompanijos IBM verslo konsultacijų padalinio atliktas tyrimas parodė, kad 65 proc. stambiausių pasaulio korporacijų vadovų per artimiausius dvejus metus ketina radikaliai keisti savo valdomas kompanijas. Bendradarbiavimas ir partnerystė tampa pagrindiniais inovacijų ir naujų idėjų šaltiniais.
„IBM Global CEO Study 2006“ yra paremtas asmeniniais interviu su 750 įtakingiausių pasaulio įmonių vadovų ir verslo lyderių. Deklaruodami poreikį keistis ir atnaujinti savo veiklą, verslo lyderiai pabrėžė, kad augimo perspektyvas mato nebe tik naujuose produktuose ir paslaugose, bet vis daugiau dėmesio skiria verslo modelių ir veiklos naujovėms, nes būtent šios naujovės yra esminiai permainų mechanizmai versle.
Du trečdaliai visų pastangų didinti įmonės augimą šiandien yra nukreipti į inovacijas verslo modelių ir veiklos srityje. Tai gali nulemti ir stambesnius pokyčius visoje verslo aplinkoje.
„Labai aišku, kad įmonių vadovai ieško naujų inovacijų rūšių, kurios padėtų keisti organizacijas ir skatinti verslo augimą. Kalbama jau ne tik apie naujus produktus. Tai jau kalba apie supratimą, kaip inovacijas pritaikyti verslo modeliuose, verslo veikloje bei valdyme. Mes kalbame apie tokius pavyzdžius kaip rizikos valdymas realiuoju laiku ar bendradarbiavimu pagrįstas farmacijos sektoriaus vystymas“, – sakė generalinis „IBM Lietuva“ direktorius Rimantas Vaitkus.
Vienas vadovas interviu metu pareiškė: „Pasirinktas verslo modelis nulemia, ar visa strategija pasiteisins, ar žlugs“. Kitas pabrėžė, kad produktai ir paslaugos gali būti nukopijuoti, o verslo modelis yra tai, kas skiria kompanijas.
Paklausti, kaip pritraukti inovacijas, 76 proc. tyrime dalyvavusių kompanijų vadovų geriausiais inovacijų šaltiniais nurodė verslo partnerius ir bendradarbiavimą su klientais. Tik aštuntoje vietoje atsidūrė kompanijų tyrimų ir plėtros (R&D) skyriai, kuriuos svarbiausiu inovacijų šaltiniu įvardijo tik 14 proc. apklaustų kompanijoms vadovaujančių asmenų.
Tačiau nepaisant deklaruojamos bendradarbiavimo vertės ir svarbos, daugelis kompanijų dar tik planuoja aktyvumą bendradarbiavimo srityje. 76 proc. vadovų sako, kad tai jau tampa kritiškai svarbiu dalyku, o 51 proc. pastaruoju metu bendradarbiavimą gerokai išplėtė. Įdomu, kad bendradarbiavimo principas sparčiau plečiasi augančiose rinkose, kur bendradarbiavimą kaip verslo modelio dalį naudoja 73 proc. įmonių. Subrendusiose rinkose – tik 47 proc. kompanijų.
Tyrimas taip pat atskleidė ryšį tarp kompanijos bendradarbiavimo su partneriais intensyvumo ir finansinių rezultatų. Kompanijos, naudojančios išorinius šaltinius (partnerius, bendradarbiavimą su klientais, išorės konsultantus), apyvartas padidina greičiau nei kompanijos, besinaudojančios tik savo vidiniais ištekliais. Stambiųjų korporacijų vadovai teigia, kad bendradarbiavimas su partneriais suteikia ir kitų privalumų: sumažina kaštus, suteikia aukštesnę kokybę, padeda lengviau, greičiau ir pigiau pasiekti naujas rinkas bei klientus.
Didžiųjų verslo organizacijų vadovai teigia, kad įsileidžiant inovacijas labiau trukdo vidiniai stabdžiai nei išorinės kliūtys. Tačiau tik 35 proc. vadovų pasiryžę įveikti vidinius stabdžius, paversdami inovacijų plėtrą kompanijoje savo asmenine atsakomybe. Įvairiuose pasaulio kraštuose vadovai skirtingai imasi atsakomybės dėl inovacijų. Pavyzdžiui, Japonijoje, Kinijoje, Korėjoje ir Rytų Europoje 47 proc. vadovų prisiima didelę atsakomybę dėl inovacijų įdiegimo, kai Indijoje ir JAV tokių vadovų yra tik 20 proc. Šiose šalyse inovacijų valdymas yra plačiai paskirstytas pačioje organizacijoje ir partneriams iš išorės. Vis dėlto daugelyje subrendusių rinkų, vadovai vaidina svarbų vaidmenį, valdant inovacijas.
„IBM Global CEO Study 2006“ yra didžiausias kada nors atliktas tyrimas, paremtas asmeniniais interviu su kompanijų vadovais. Jame buvo apklausti 750 vadovų iš visų pagrindinių šalių ir verslo šakų. Šis tyrimas gali būti laikomas išsamiu kompanijų vadovų požiūriu ir planų darbotvarke artimiausiems 2–3 metams.