Pirkėjas prekybos centre rašydamasis kainas ant popieriaus lapelio ar fotografuodamas išmaniuoju telefonu gali patraukti apsaugos darbuotojų dėmesį. Klientas bus paprašytas nutraukti kainų žymėjimą arba netgi palikti prekybos centro patalpas. Prekybos tinklai draudžia vartotojams kaupti informaciją apie kainas, nors toks draudimas Lietuvos teisės aktais nėra pagrįstas.
Susidūrimai su prekybos tinklų apsaugos darbuotojais dėl kainų žymėjimo pastarosiomis savaitėmis tapo kasdienybe plataus vartojimo prekių kainų ir akcijų paieškos bei palyginimo portalo „PriceOn“ kainų skenuotojams. Nors Lietuvos įstatymai nedraudžia to daryti, prekybos tinklai „PriceOn“ darbuotojams trukdo rinkti informaciją apie įvairių prekių kainas, kurias vartotojai gali palyginti interneto svetainėje PriceOn.lt arba naudodamiesi mobiliąja programėle išmaniuosiuose telefonuose.
Pasak „PriceOn“ direktoriaus Jurijaus Laneckij, pradedant įmonės veiklą prekybos tinklai buvo kviečiami bendradarbiauti, tačiau iniciatyvos vartotojams pateikti informaciją nesulaukė. „Turime prekių kainų skenuotojų komandą, kurie parduotuvėse telefonu nuskenuoja prekių BAR kodus ir į sistemą suveda tuo metu esančią produkto kainą. Mūsų darbuotojams pradėjus skųstis dėl priekabiavimo ir konfliktų su prekybos centrų apsaugos darbuotojais, kreipėmės į prekybos tinklus prašydami leidimo skenuoti prekes, tačiau iš daugelio sulaukėme neigiamo atsakymo. Konstruktyvesnes derybas pradėjome su „Rimi“ vadovais, kalbamės su „Maximos“ vadovais“, – pasakojo J. Laneckij.
Dažnėjantys susidūrimai su prekybos tinklų apsaugos darbuotojais verčia kelti klausimą dėl informacijos prieinamumo vartotojams. „Per savaitę iškyla bent viena konfliktinė situacija. Prekybos centras yra vieša vieta, kurioje galioja viešosios tvarkos taisyklės. Jokių įstatymų nepažeidžiame, tik informuojame vartotojus apie prekių kainas“, – sakė „PriceOn“ vadovas.
Siekia užmegzti dialogą
J. Laneckij mano, kad susitarti dėl bendradarbiavimo su prekybos tinklais nesiseka dėl padidėsiančios konkurencijos ir nenoro prasrasti dalį klientų. Lietuvos Nacionalinės Vartotojų Federacijos prezidentė Alvita Armaravičienė pritaria, kad projektas gali sudrumsti mažmeninės prekybos rinkoje nusistovėjusią tvarką. „Kainų skaidrumas yra labai svarbus siekiant skatinti konkurenciją rinkoje. Esame gavę ne vieną vartotojų skundą dėl klaidingų kainų prekybos tinkluose.
„PriceOn“ iniciatyvą palaikome, nes manome, kad vartotojai turi teisę žinoti kainas prekybos tinkluose ir turėti galimybę jas palyginti“, – kalbėjo A. Armaravičienė.
J. Laneckij teigė, kad nepaisant susidariusios situacijos, ir toliau bus siekiama užmegzti dialogą su prekybos tinklais ir ieškoti kompromiso. „Nors susidūrėme su dideliu pasipriešinimu, bendradarbiaudami su vartotojų teisių atstovais sieksime konstruktyvaus bendradarbiavimo ir tikimės, kad „Rimi“ bei „Maximos“ pavyzdžiu paseks ir kiti prekybos tinklai. Juolab, kad „PriceOn“ sukurtas įrankis prekybos tinklams gali būti priemone pasiekti vartotojus ir pateikti jiems geriausius pasiūlymus“, – kalbėjo J. Laneckij.