Naujausia žemėlapių programėle „Apple“ pasauliui tikrai perteikė San Francisko patirtį, kai miestą užkloja tirštas rūkas. Dabar, bandydamas susiorientuoti, kur esi, gali pasijusti lyg animacinio filmuko „Ežiukas rūke“ herojus.
Pristačius šeštąją operacinės sistemos „iOS“ versiją mobiliesiems įrenginiams „Apple“ susimovė. „Google“ žemėlapius pakeitusi nuosava „Maps“ programėlė, turėjusi pateikti įspūdingus trimačius pasaulio modelius, nesugeba nurodyti, kas yra Izraelio sostinė, liepia sukti į kairę esant viduryje tilto, o Tarptautinio Vilniaus oro uosto pakilimo taką atvaizduoja, kaip linksmuosius kalnelius.
Kilus ažiotažui, praėjus savaitei po „iOS 6“ paleidimo į rinką, „Apple“ vadovas Timas Cookas klientams išplatino el. laišką, kuriame atsiprašė už patirtus nesklandumus, pripažino, kad „Maps“ vis dar yra „darbinėje“ stadijoje ir, kol bus sutvarkytos bėdos, pasiūlė naudotis konkurentų sprendimais. Tikrai taip: vertingiausia pasaulio bendrovė, kurios rinkos vertė praėjusią savaitę viršijo 650 mlrd. JAV dolerių (1,742 trln. litų), kuri niekaip neužbaigia teisinių ginčų su „Samsung“ dėl patentų pažeidimo, šįkart siūlo dairytis į konkurentų produktus.
T. Cookas laiške paminėjo „Bing“, „MapQuest“, „Waze“ programėles arba siūlė rinktis „Google“ ar „Nokia“ internetines žemėlapių versijas. Nemokama reklama kai kuriems itin padėjo. Keturis metus veikianti bendrovė „Waze“ po „Apple“ vadovo sulaukė netikėto dėmesio.
Kaip „Bloomberg“ teigė bendrovės vadovas Noamas Bardinas, įprastą dieną nemokamą navigacijos programėlę parsisiųsdavo 70 tūkst. žmonių, o po T. Cooko pareiškimo – per 100 tūkstančių. Anot jo, po „iOS 6“ pasirodymo parsisiuntimų skaičius vidutiniškai išaugo 25 procentais. Praėjus savaitei po viešo „Apple“ vadovo atsiprašymo, „Google“, nepaisant skyrybų, grąžino „Street View“ funkciją savo internetinei žemėlapių versijai „iOS“.
Duomenų karas
Kodėl „Apple“ nusprendė atsisakyti „Google“ žemėlapių ir viską pradėti nuo nulio? Paieškos gigantas dažnai geriausias funkcijas pasilikdavo „Android“ operacinei sistemai. Pavyzdžiui, krypties išsakymas balsu, vektoriniai žemėlapiai. Be to, „Apple“ nepatiko tai, kad „Google“ turėjo priėjimą prie milžiniškos „iOS“ naudotojų duomenų bazės – kiekvieną kartą besinaudojant žemėlapiais, naudotojų buvimo vieta siunčiama į „Google“ tarnybines stotis, kur ji panaudojama žemėlapių koreagavimui – tai itin efektyvus būdas tobulinti žemėlapius. Taip pat anksčiau „Apple“ nusprendė savo gaminiuose nesiūlyti „YouTube“ programėlės – vėl dėl tos pačios duomenų tiekimo priežasties.
Atsikračiusi „Google“ „Apple“ ėmėsi žemėlapių pati – nusipirko duomenis iš 24 tiekėjų, tarp jų „TomTom“, „Yelp“, „Waze“ ir pradėjo konstruoti savo programinę įrangą. Jos duomenų bazė sudaro milijonus gigabaitų duomenų, kurių, pasak „Apple“, 99 proc. yra teisingi. Tačiau, kaip atskleidė naudotojų reakcija, net 1 klaidingas procentas gali sukelti nemažą šurmulį.
Kas toliau?
Pirmosios „Google“ žemėlapių versijos taip pat buvo su ne viena klaida, kurios laikui bėgant buvo ištaisytos. Tas pats atsitiks ir su „Apple“ – tačiau tokie procesai neįvyksta per dieną. Bendrovė pradėjo prašyti jos parduotuvių darbuotojų eiti į gatves su telefonais, tikrinti žemėlapių tikslumą ir pranešinėti klaidas. Kaip skelbia „MacRumors“ šaltiniai, programoje dalyvaujantys pardavėjai šiam reikalui per savaitę skiria 40 valandų. Be to, „TechCrunch“, cituodamas savus šaltinius, teigia, kad „Apple“ agresyviai įdarbina buvusius „Google“ darbuotojus, kad šie prisidėtų prie žemėlapių programėlės kūrimo.
Po „Maps“ pasirodymo „Apple“ buvo tapusi pajuokų objektu, o, kaip rodo „Snappli“ duomenys, tik 1 iš 25 pabandžiusių naujuosius žemėlapius, juos ir toliau naudojo, tačiau naujųjų „iPhone 5“ pardavimams tai neatsiliepė. Bendrovės „Piper Jaffray“ analitikas Gene’as Munsteris apklausė 20 „Apple“ parduotuvių JAV ir tik keturiose iš jų dar buvo galima įsigyti „iPhone 5“. Tiesa, visos jos buvo mažesniuose miesteliuose. Savo ruožtu praėjusią savaitę „Omnitel“ paskelbė, kad per pirmąjį prekybos savaitgalį Lietuvoje šio modelio pardavimai buvo tris kartus didesni nei „iPhone 4S“ ir per kelias dienas buvo išparduota visa Lietuvai skirta partija.
Šiandien „iPhone 5“ naudotojams telieka naudoti T. Cooko pasiūlytas alternatyvas, o po keletos mėnesių „Google“ žada pateikti naują žemėlapių programėlę skirtą „iPhone“ ir „iPad“ prietaisams.
Ne pirmas kartas
Šis pasaulinis „Apple“ fiasko – ne pirmas. „iPhone 4“ susidūrė su ryšio problemomis, kai vartotojai, laikydami telefoną tam tikroje padėtyje, prarasdavo ryšį. Vėliau paaiškėjo, kad taip neatsitinka, jei telefonas yra liečiamas neplikomis rankomis. „Apple“ sprendimas – nemokamai nukentėjusiems naudotojams išdalinti telefonų dėklus, o naujoje „iPhone 4S“ versijoje ši problema buvo ištaisyta. Tiesa, „Apple“ gana ilgai vengė pripažinti savo klaidą, todėl gana greitas T. Cooko pareiškimas apie žemėlapių klaidą analitikus privertė dar kartą prabilti, kuo jis skiriasi nuo savo pirmtako Steve’o Jobso ir ar tai būtų atsitikę jam dar būnant gyvam.
„Bloomberg“ šaltiniai „Apple“ teigia, kad pats S. Jobsas inicijavo nuosavos žemėlapių programėlės kūrimą ir tam reikalui subūrė slaptą komandą. Prieš mirtį jis pradėjo bjaurėtis „Google“, manė, kad paieškos gigantas kopijuoja „iPhone“ savybes, o pagrindinę „Google Maps“ savybę – balsu pranešti maršrutą – pasilieka sau. Be to, jis svarstė galimybę iš „iPhone“ pašalinti „Google“ paiešką, tačiau suprato, kad į tai neigiamai reaguotų vartotojai.
Nors šiandien „Apple“ akcijos kainuoja 80 proc. daugiau nei S. Jobso mirties dieną, tačiau analitikai neskuba priskirti visų laurų T. Cookui, mat jų teigimu, „iPhone 5“ buvo paskutinis prietaisais prie kurio tiesiogiai prisidėjo „Apple“ įkūrėjas. Tad galima sakyti, kad T. Cooko era dar tik prasideda.