Pernai spalio 5 dieną pasaulis neteko „Apple“ vadovo Steve‘o Jobso. Daugelis baiminosi, kad netekus šio vizionieriaus „Apple“ laukia neaiškus likimas, o technologijų pasaulyje naujas S. Jobsas neatsiras. Tad kaip pasikeitė „Apple“ ir pasaulis prabėgus metams po S. Jobso mirties?
Visų pirma mes neišvydome jokio šokiruojančio naujo produkto ir nepermąstėme to, kas jau egzistavo, kaip tada kai S. Jobsas iš savo kišenės ištraukė „iPhone“. Ekspertai abejoja, ar T. Cookas turi pakankamai vaizduotės bei drąsos, kurios reikia kuriant naujus pribloškiančius produktus. Technologijų stebėtojai dabar tikisi naujų vizijų iš kitų įmonių, tokių kaip „Microsoft“.
Tačiau „Bloomberg Businessweek“ straipsnyje cituojami interviu su „Apple“ vadovais, darbuotojais bei partneriais, kurie teigia, kad įmonė šiuo metu yra laimingesnė ir kažkuria prasme skaidresnė nei vadovaujant S. Jobsui. Rečiau sulaukiama paklaikusių naktinių skambučių, mažiau įtampos jaučia inžinieriai. Nors „Apple“ komandos nariai teigia, kad „Apple“ dirbti yra šiek tiek lengviau, jie taip pat ilgisi to chaoso ir jaudulio, kurį keldavo S. Jobsas.
Po S. Jobso mirties „Apple“ tapo dar pelningesne įmone, tačiau šį pelną atneša produktai, kuriuos sukūrė ar kuriems davė pagrindą S. Jobsas. Tad kai kas abejoja, kiek tolimesnės „Apple“ sėkmės nuopelnų turėtų gauti T. Cookas. Ypač turint omeny, kad S. Jobsas ruošė įmonę gyvenimui be jo.
„Apple“ vis dar turi daug pranašumų prieš savo konkurentus. Įmonė turi geriausią tiekimo grandinę versle, geriausią dizaino komandą ir geriausią viešųjų ryšių komandą. Per paskutinę „Apple“ spaudos konferenciją aplink pastatą buvo šešis kartus daugiau autobusiukų su satelitine įranga nei tada, kai kalbėjo Markas Zuckerbergas, „Facebook“ įkūrėjas. Galiausiai, ji turi geriausią mažmeninės prekybos kanalą.
Tačiau trūksta S. Jobso sugebėjimo prekiauti, sugebėjimo parodyti, kad ateitis jau yra dabartyje, teigia Robertas Scoble, vienas įtakingiausių technologijos tinklaraštininkų pasaulyje. Anot jo, „Apple“ trūksta S. Jobso gebėjimo priversti žmones vertinti nesvarbiai atrodančias detales. Pavyzdžiui, „iMac“ nugarėlės grožį. T. Cookas stengiasi daryti tą patį, tačiau jam taip gerai nepavyksta.
Taip pat trūksta. S. Jobso sugebėjimo sakyti ne ir laiku sustabdyti produkto išleidimą. Andy Grignonas, kuris dirbo su pirmuoju „iPhone“, sako, kad S. Jobsas nuolat nutraukdavo projektą ir siųsdavo jį atgal pataisyti. Originalus „iPhone“ atrodė visai kitaip negu tas, kuris buvo paleistas į gamybą. S. Jobsas sakė „ne“ tol, kol produktas netapo tobulas. Vargu, ar S. Jobsas būtų leidęs „Apple“ išleisti tokią netobulą žemėlapių programą, kuri neseniai išėjo.
Tačiau T. Cookas geba pripažinti įmonės klaidas ir atsiprašyti nuoširdžiau už S. Jobsą. Praėjus vos savaitei po „iPhone 5” pasirodymo parduotuvėse T. Cookas su stebinančiu nuolankumu viešai atsiprašė už žemėlapių programėlę ir netgi vartotojams nurodė konkurentų teikiamus produktus.
Po nuvilnijusios pasibaisėjimo darbo sąlygomis „Apple“ partnerių gamyklose, daugiausia „Foxconn“, T. Cookas ėmėsi greitų veiksmų. Jis nukeliavo į Kiniją ir pats įsitikino, kokios ten yra darbo sąlygos ir ryžosi jas pagerinti.
S. Jobsas viešai atsiprašinėdavo retai, o jo atsiprašymai būdavo trumpi ir atžarūs. 2010 m. S. Jobsas dėl „iPhone 4“ problemų su antena atsiprašė tik praėjus mėnesiui nuo pirmųjų nusiskundimų.
Taip pat S. Jobsas nerodė didelio susidomėjimo bendraujant su „Apple“ partneriais ar investuotojais. Tuo tarpu vadovauti pradėjus T. Cookui, „Apple“ sudarė atviresnės įmonės įvaizdį, teigia CNN technologijų apžvalgininkė Heather Kelly.
T. Cookas pradėjo aktyviau užsiimti lobizmu, susitikti su JAV valdžios atstovais. Investuotojus jis pradžiugino tuo, kad pažadėjo pirmą kartą per 17 metų išmokėti dividendus už įmonės akcijas.
T. Cookas vis dar ieško savo stiliaus, tačiau jau galima pasakyti, kad jo įvaizdis paprastesnis, jis labiau atsipalaidavęs, labiau prieinamas, draugiškesnis. Jis mažiau linkęs būti dėmesio centre, teigia H. Kelly. T. Cooko produktų anonsai yra ne vieno žmogaus pasirodymai, bet prezentacijos, kuriomis jis dalinasi su kitais „Apple“ vadovais.
Ekspertai sutaria, kad „Apple“ išgyvens. Tačiau kaip seksis Silicio slėniui – technologijų pasauliui?
Silicio slėniui netrūksta išradėjų. Larry Page’as ir Sergėjus Brinas iš „Google“ ruošia automatinius automobilius ir fantastiškus dėvimus kompiuterius, tačiau visi galvoja, kaip juos patobulinti ir pristatyti galėtų S. Jobsas.
Gerai žinoma, kad ateina kontekstualusis amžius, kuriame mūsų mobilieji prietaisai tarnaus mums, kaip niekam kitam. To pradžia yra „Siri“, kuri su laiku turėtų suasmeninti savo atsakymus pagal vartotojo poreikius.
Tačiau šiuo metu kol kas nėra S. Jobso, kuris nuramintų vartotojus, jog mes priprasime prie keisto jausmo, kad mus persekioja technologija, kurią nešiojamės su savimi, rašo R. Scoble.
Štai kodėl Silicio slėniui vis dar trūksta S. Jobso ir bus įdomu pamatyti, ar kas nors sugebės užimti jo vietą. Tai lieka vienas svarbiausių Silicio slėnio ir „Apple“ klausimų prabėgus metams po S. Jobso mirties.