Šiame straipsnyje pateikiame Rory Cellan-Joneso, BBC technologijų korespondento ir apžvalgininko įžvalgas apie vis didesnes internetinės komercijos galimybes. Jis „BBC Radio“ 4 kanalui yra parengęs ištisą seriją esė apie tai, kaip technologijos pakeis mūsų gyvenimus per artimiausius kelis metus. Čia pristatomos jo mintys apie internetinio verslo bandymus užsidirbti per internetą.
„Sukurk ir jie ateis“ – taip skamba vedantysis jaunųjų internetinių verslų principas. Klausimai apie pelną, ar bent minimalias pajamas yra laikomi nederamais, esą pats svarbiausias uždavinys yra pasiekti, kad vartotojai lankytųsi jūsų internetinėse svetainėse ir todėl viskas turi būti nemokama.
Iškilo argumentas, kad kuo didesnė auditorija, tuo vertingesnis jūsų verslas ir, remiantis šiuo požiūriu, kai kurios internetinio verslo kompanijospasirodė akcijų biržoje su abejotinais vertinimais ir be jokių įrodymų, kad jų verslas kada nors bus pelningas. Internetinio verslo kompanijų verslo burbulas subliūško, palikęs investuotojus liūdnus, bet turbūt išmintingesnius. Ir kaip tik tuo metukelios internetinės kompanijos pradėjo rodyti, kad jie vis dėl to gali uždirbti rimtus pinigus.
Atsakymas buvo „Google adverts“, „Google analytics“ ir kiti šio paieškos variklio siūlomi produktai internetinių svetainių rinkai ir populiarumui įvertinti. „Google“ korporacija pavertė save į vieną iš didžiausių pasaulio reklamos verslų, po to pabudo ir kitos kompanijos, ypač „Facebook“. Beliko klausimas, kiek daug rinkodaros žinučių interneto vartotojai nori suvartoti, ypač mobiliuosiuose telefonuose?
Šie susirūpinimai išryškėjo „Facebook“ kompanijoje, kai šių metų gegužę buvo pradėtos pardavinėti jų akcijos. Sherry Coutu, verslininkė nuolat investuojanti į internetinius verslus jau daugelį metų, tiki, kad „kažko už nieką“ dienos greit baigsis. „Pastebėjau praeityje ryškią tendenciją kurti nemokamas paslaugas ir viltis, kad kada nors sugebėsi iš to padaryti nuolatines pajamas duodantį verslą. Manau, toks požiūris jau nyksta iš verslininkų sąmonių, nes jie pradeda ieškoti įrodymų ne tik sau, bet ir investuotojams, kad jų idėjos internetinei komercijai gali būti pelningos“, – teigia S. Coutu.
Šiuo metu „ant bangos“ naujas raktažodis – tai „freemium“, kuomet vartotojui siūlomos apribotos galimybės naudotis internetinių kompanijų paslaugomis – jis turi užsiregistruoti ir susimokėti, jei nori gauti daugiau. Šią patirtį pirmiausiai adaptavo muzikos vartojimo socialinis tinklas „Spotify“ ir įvairūs naujienų portalai.
Kita didelė viltis yra siekis, kad vartotojai, kurie yra įpratę pirkti telefono skambučio melodijas, taip pat programėles mobiliesiems telefonams, supras poreikį mokėti už viską, kas jiems siūloma per mobilųjį internetą. Tiesa, konkurencija internetiniame pasaulyje šiuo metu yra žiauresnė nei kada nors anksčiau. Yra kompanijų, kurios gali pasiekti globalią auditoriją ir moka iš to užsidirbti pinigų.