Artėjant vienerių metų Steve’o Jobso mirties metinėms, „Apple“ kompanijai užduodami sudėtingi klausimai dėl jos ateities. Šių klausimų ypač padaugės, jei įmonė pateiks dar kelis nuviliančius ketvirčio rezultatus ar silpnėjančius „iPhone“ pardavimų duomenis, rašo „Time“.
„Apple“ neseniai paskelbė nedžiugius pajamų rezultatus. Ataskaitoje akis badė silpnas „iPhone“ telefonų pardavimo augimas, kurį „Apple“ aiškino „gandais ir spekuliacijomis“ apie naują „iPhone“. Esą vartotojai aprimo, nes laukia pasirodant naujo modelio.
„Apple“ paskelbti 35 mlrd. JAV dolerių vertės pardavimai yra mažesni už Volstrito lūkesčius. O „iPhone“ telefonų pardavimai pastarąjį ketvirtį sumažėjo nuo 35,1 mln. iki 26 mln. vienetų. Nors jie buvo 28 proc. didesni už to paties laikotarpio pernai pardavimus. Toks šio ketvirčio rezultatas buvo nuviliantis, nes dažniausiai įmonė gerokai viršija Volstrito lūkesčius.
„Apple“ turi produktą čempioną – „iPad“ planšetinį kompiuterį, tačiau šis prietaisas susiduria su augančia konkurencija, ypač iš naujųjų „Google“ ir „Microsoft“ produktų. Be to, „iPhone“ pardavimai sudaro beveik pusę visų „Apple“ pajamų, nors ir naujojo ir brangesnio „iPad“ pardavimai greitai auga.
Tam, kad pratęstų savo stebinantį augimą „Apple“ turi pristatyti naują industriją keičiantį produktą. „Apple“ konkurentai neliks chaose amžinai, be to, pasirodė ženklų, kad įmonės varžovai pagaliau susiima. Po rezultatų paskelbimo „Apple“ akcijų kaina krito 5 procentus. Nuo to laiko jos atsitiesė. Iš dalies dėl to, kad „Apple“ vis dar laikoma saugia įmone dabartinėje nestabilioje rinkoje.
Tačiau kas jeigu Steve‘as Jobsas jau pristatė pakankamą kiekį inovatyvių produktų. Juk vis dėlto jis per savo trumpą karjerą radikaliai sutrikdė bent jau septynias industrijas: asmeninių kompiuterių, operacinės sistemos, muzikos, mobiliųjų telefonų, leidybos, planšetinių kompiuterių ir Holivudo animacijos.
Prieš porą savaičių „Associated Press“ paskelbė straipsnį su antrašte: „iPhone“ žavesys blėsta, o „Samsung“ žiba.“ Ar tikrai blėsta „iPhone“ žavesys? Įmonės vadovai piešia visai kitokį paveikslą. Juk jeigu vartotojai laukia naujo „iPhone“, vadinasi jie tikrai tikrai jo nori. Tad ką turėjo reikšti AP antraštė?
Vienu metu seksualiu laikytas „iPhone“ pradeda atrodyti mažas ir storas. Tuo tarpu „Samsung“ naujausias telefonas „Galaxy S III“ yra aptakus ir plonytis. Jis veikia su greičiausiais tinklais ir dar gali būti „išmaniąja pinigine“ – šių dviejų dalykų negali „Apple“ telefonas.
Tiesa, kad „Apple“ strategija išleisti po vieną naują „iPhone“ per metus palieka atvirą mūšio lauką kompanijos varžovams. Taip pat tiesa ta, kad „iPhone“ ekrano dydis – 3,5 colio įstrižainė – liko toks pats nuo paties pirmo modelio pasirodymo prieš penkis metus. Be to, tiesa ir tai, kad „Apple“ konkurentai, ypač „Samsung“, gamina naujus modelius, kurie kelia vis didesnį iššūkį „iPhone“ besitęsiančiai sėkmei.
Dar per anksti skelbti, kad „iPhone“ žavesys „blėsta“. Mes nežinome, ar vartotojai tikrai nusigręžia nuo „iPhone“, kol nebus paskelbti rezultatai po naujo modelio pasirodymo. Tačiau gilesnis klausimas yra ne, ar vartotojai nebenori „Apple“ firminio produkto, o kiek ilgai „Apple“ galės tęsti savo sėkmę po įmonės ikoniškojo bendraįkūrėjo ir dvasinio lyderio S. Jobso mirties?
Paskutinį kartą S. Jobsui palikus įmonę ji beveik sužlugo. Ar taip atsitiks ir vėl? Ne. „Apple“ turi per 100 mlrd. JAV dolerių grynųjų. Be to, S. Jobsas užtikrino, kad įmonė atsargoje turėtų naujų šaunių produktų (pavyzdžiui, „Apple TV“). Tačiau svarbiausia, kad jis įdiegė inovacijos ir vadybos kultūrą, kuri ilgai išliks „Apple“ DNR.
T. Cookas turėjo vieną užduotį: įvykdyti S. Jobso viziją ir jis tai darė nuostabiai. T. Cookas taip pat agresyviai veikė atsakydamas į kritiką dėl darbo sąlygų „ Apple“ gamintojo „Foxconn“ gamykloje Kinijoje. Jis atlaisvino S. Jobso eros suvaržymus labdarai. Galiausiai, T. Cookas taip pat inicijavo naują planą sumokėti dividendus „Apple“ akcininkams.
Bet T. Cookas nėra S. Jobsas. Pastarasis buvo ikoniškas ir nepastovus. T. Cookas yra santūrus, jo pyktis pasireiškia tyliu intensyvumu, o ne telefonus daužymu ir rėkimu, kuo garsėjo S. Jobsas. Kitaip tariant, turbūt klausimų apie „Apple“ ateitį nebuvo galima išvengti. Tie klausimai pradėjo kilti iškart mirus S. Jobsui, nors įmonės nepaprastai geras pasirodymas daugelį tų klausimų nutildė.
Dar keli lūkesčių neatitinkantys ketvirčių rezultatai gali išgąsdinti Volstritą. Tolimesnis silpnas „iPhone“ pardavimų augimas gali panaikinti „vartotojai laukia naujo modelio“ pasiteisinimą ir sukelti daugiau spekuliacijų dėl „Apple“ ateities. Kol kas dar šioje situacijoje neatsidūrėme – „Apple“ akcijų kaina nuo pernai išaugo beveik 60 procentų. Tačiau kai įmonė yra tokia svarbi ir garbinama kaip „Apple“, kelti klausimus niekada nėra per anksti.