Per milijardą vartotojų turinti socialinių tinklų rinka pasaulyje ir Lietuvoje artimiausiu metu sparčiai augs. Specialistai neatmeta galimybės, kad po kurio laiko Lietuvos rinkoje lyderis bus nebe „Facebook“, o kitas socialinis tinklas. Tiesa, kol kas realių konkurentų jam nėra.
Užpraeitą savaitę pradėjus socialinių tinklų milžino „Facebook“ akcijomis prekiauti viešai, greito pelno laukiantys investuotojai turėjo nusivilti – per kelias prekybos dienas įmonės akcijos atpigo 20 procentų.
Kai kurie kritikai teigia, kad dabartinė „Facebook“ akcijų kaina yra nepagrįstai didelė – mat investuotojai akcijas perka manydami, kad „Facebook“ ateityje pavyks uždirbti iš reklamos. Tačiau kol kas nėra patvirtintas bendrovės reklaminis modelis, o norint uždirbti reikės padidinti pajamas iš reklamos nesuerzinant vartotojų, kurie yra didžiausias tinklalapio turtas. Įkyrios reklamos galėtų juos paskatinti rinktis kitus socialinius tinklus.
Svarbiausia – surinkti paspaudimus
Žurnalistas Alexisas Madrigalas iš „The Atlantic“ svarsto, kad dabartinis socialinių tinklų verslo modelis yra jau atgyvenęs ir norint rinkoje išvysti kažką naujo modelį reikia keisti. Mat socialinių tinklų rinkodara dabar paremta paspaudimų generavimu: pirminė kiekvieno tinklo funkcija yra surinkti kuo daugiau informacijos apie lankytojus, o vėliau surinktus duomenis parduoti kompanijoms, kurios vartotojams siūlo savo produktus. Toks modelis, pasak žurnalisto, paremtas mechaniniu kompiuterių darbu ir priklauso nuo jų gebėjimo išmokti algoritmus, o juos patobulinti labai sunku. Dabartinis modelis apriboja žmonių kūrybines galimybes.
Šiuo metu socialiniais tinklais pasaulyje naudojasi daugiau nei milijardas žmonių. Ši rinka yra per didelė, kad vienas tinklas nukonkuruotų kitus, todėl į juos reikėtų žiūrėti ne tik kaip į konkurentus, bet ir kaip į vienas kitą papildančius elementus.
Akivaizdus socialinių tinklų lyderis – daugiau nei 900 mln. vartotojų turintis „Facebook“. Ar kas nors galėtų jį ateityje pakeisti?
CNN apžvelgia kelis jau egzistuojančius socialinius tinklus ir mobiliųjų telefonų programėles, ateityje galinčias tapti alternatyva „Facebook“. Dalis jų Lietuvoje dar nepripažinti.
Jungiasi per „Facebook“
Buvęs „Facebook“ darbuotojas Dave'as Morinas sukūrė mobiliųjų telefonų programėlę „Path“, kuri skirta žmonėms, mėgstantiems intymumą ir privatumą. Naudodamiesi „Path“ bendraujate su 50 artimiausių žmonių – šeimos narių, giminių ir draugų. „Path“ gana tiksliai leidžia nustatyti, kad programėle tikrai naudojasi tas, kuris prie jos jungiasi. Pasaulyje ja naudojasi apie 3 mln. vartotojų.
Tarp dizainerių ir menininkų populiarus ir maždaug metus gyvuojantis „Pinterest“ turi 11,5 mln. lankytojų. Prie „Pinterest“ galite jungtis per „Facebook“ ar „Twitter“ paskyras. „Pinterest“ JAV pagal lankomumą yra trečias tinklas. Tiesa, šiuo metu kalbama, kad jo populiarumas blėsta.
Sparčiu augimu pasaulį neseniai nustebino „Viddy“ – dar vienas socialinis tinklas, kurį galima pasiekti per „Facebook“ ar „Twitter“ paskyras. Tinklo išskirtinumas – lankytojai dalijasi ne ilgesniais nei 15 sekundžių vaizdeliais ir naudodami efektus gali juos keisti. Balandžio pradžioje „Viddy“ vos per 11 dienų pavyko pritraukti 4,5 mln. naujų registruotų vartotojų. Norą bendradarbiauti arba investuoti į „Viddy“ paskelbė ir garsių užsienio atlikėjų ar aktorių valdomos bendrovės. „Viddy“ per mėnesį sulaukia 36 mln. vartotojų.
Reikia jaunimo
„Tumblr“ forma labiau primena tinklaraštį nei socialinį tinklą –. Tačiau čia žmonės dažnai tarpusavyje dalijasi vaizdeliais ar gyvenimo istorijomis, todėl apie jį galima kalbėti ir kaip apie socialinį tinklą. Pasak „Tumblr“ įkūrėjo Davido Karpo, nuo kitų šis tinklas skiriasi tuo, kad žmonės tarpusavyje bendrauja kūrybiškai.
Žinomas mikrotinklaraštis – socialinis tinklas „Twitter“ su 140 mln. vartotojų. Vis daugiau žmonių jį naudoja ne kaip socialinį tinklą, o kaip naujienų kanalą. Yra nemažai programėlių, kurios leidžia rinkti informaciją per „Twitter“ nenaršant naujienų sraute. Kalbama, kad tokios programėlės gali tapti „Twitter“ ateitimi.
Kalbant apie socialinius tinklus privalu paminėti „Google +“. Šis socialinis tinklas savo forma yra panašiausias į „Facebook“. Nors „Google“ tinklą giria, kritikai abejoja jo galimybėmis konkuruoti su „Facebook“. Net tie 90 milijonų „Google+“ lankytojų socialiniame tinkle praleidžia vos po 3 minutes per mėnesį. Turint omenyje vidutinio „Facebook“ vartotojo praleidžiamas 6–7 valandas per tą patį laiką šis skaičius, švelniai tariant, yra mažas.
Lankytojų skaičiumi arčiausiai „Facebook“ yra „LinkedIn“ – 161 mln. per mėnesį. „LinkedIn“ dažniausiai naudojamas darbo tikslais – pavyzdžiui, norint rasti darbą, specialistų ir pan. Dauguma „LinkedIn“ vartotojų – per 30 metų ar vyresni verslo aplinkos žmonės. Kalbama, kad ateityje „LinkedIn“ laukia svarbūs iššūkiai – norint išlikti konkurencingam ateityje reikia pritraukti daugiau jaunimo.
Lietuvoje – kitaip
Jeigu užsienyje populiariausius socialinius tinklus palyginsime su populiariausiais Lietuvoje, rezultatai gerokai skirsis. Tai byloja žiniasklaidos planavimo agentūrų tinklo UM atliktas tyrimas „Wave 6“.
Pasak žiniasklaidos planavimo agentūros „Inspired UM“ vadovo Vasario Oržekausko, populiariausi socialiniai tinklai Lietuvoje šiuo metu išsidėsto taip: „Facebook“, „One“, „Draugas“ ir „Supermama“. Kiek žmonių apsilanko didžiuosiuose užsienio socialiniuose tinkluose („Twitter“, „LinkedIn“ ir pan.), galima tik spėti, nes šios bendrovės tikslių duomenų nepateikia.
Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad trečias pagal populiarumą pasaulyje socialinis tinklas „Twitter“ Lietuvoje nepritapo. „Galbūt lietuviams nepatiko bendrauti trumpomis „Twitter“ žinutėmis, o gal nesusidarė kritinė masė, kad tinklas išpopuliarėtų“, – priežastis vardijo „Inspired UM“ vadovas. Pasak V. Oržekausko, nematyti, kad Lietuvoje kas nors naudotųsi pasaulyje išpopuliarėjusiais tinklais, kaip anksčiau minėtasis „Viddy“. Tai V. Oržekauskas sieja su tuo, jog Lietuva dar atsilieka nuo Vakarų valstybių.
Paklaustas, ar realu, kad Lietuvoje po kelerių metų populiariausias socialinis tinklas bus nebe „Facebook“, pašnekovas tokios galimybės neatmetė.
„Jeigu žiūrėtume istoriškai, dar prieš trejus metus populiariausias socialinis tinklas buvo „One“, o po to viskas apsivertė aukštyn kojomis. Turint omenyje skaitmenizaciją, plačiajuostį internetą ir jo plėtrą Lietuvoje, gali būti, kad po trejų metų socialinė erdvė Lietuvoje atrodys kitaip“, – svarstė V. Oržekauskas.
Faktai: socialiniai tinklai
„eMarketer“ prognozuoja, kad socialiniais tinklais šiemet naudosis 1,43 mlrd. pasaulio gyventojų. Tai būtų 19,2 proc. didesnis skaičius nei 2011-aisiais.
2013 m. įplaukos iš socialinių tinklų pasaulyje turėtų sudaryti 10 mlrd. dolerių.
2014 m. socialiniais tinklais naudosis daugiau nei kas ketvirtas pasaulio žmogus.
Daugiausia naujų vartotojų per ateinančius trejus metus bus Kinijoje, JAV, Indijoje, Brazilijoje, Indonezijoje ir Rusijoje.