Pusę metų moksleiviai iš Lietuvos mokyklų, padedami fakulteto studentų ir dėstytojų, turėjo galimybę nemokamai mokytis programuoti „Free Pascal“ ir C++ kalbomis. Nuoširdžiai dirbusiems jaunuoliams per Diplomų teikimo šventę bus įteikti KTU Informatikos fakulteto sertifikatai.
Inicijuoti projektą, kuris padėtų moksleiviams pagilinti programavimo žinias, kilo Informatikos fakulteto simboliui – Informikui. Taigi, jis, pasitelkęs fakulteto dėstytojus ir studentus atsakingai ėmėsi šio darbo. Buvo surengtas ne vienas pasitarimas svarstant, kaip įgyvendinti projektą. Nuspręsta pamokėles organizuoti nuotoliniu būdu, kiekvienam moksleiviui, atsižvelgus į jo lygį pasiūlyti individualias užduotis, paskirti konsultantą, kuris padėtų ieškoti programavimo tiesų.
Pirmosiose programavimo pamokėlėse panoro mokytis beveik 50 moksleivių.
Reikia dirbti nuosekliai
KTU Informatikos fakulteto dėstytojos Renatos Burbaitės, kuri rengė užduotis moksleiviams, teigimu, norint išmokti programuoti, reikia dirbti nuosekliai, nesiblaškyti nuo užduoties prie užduoties, nebijoti klausti, kas neaišku, nesistengti išmokti visko mintinai: „Įgūdžiai susiformuoja sprendžiant uždavinius. Uždaviniai sėkmingai sprendžiami, kai pasirenkamos tinkamos duomenų struktūros ir algoritmai.“
Pradedantiems programuoti moksleiviams buvo pateikiamos teorinės pamokėlės ir įgūdžius įtvirtinančios užduotys tokiu nuoseklumu: programos struktūra, duomenų tipai, veiksmai su įvairių tipų duomenimis, priskyrimo sakinys, veiksmų pasirinkimas (sąlyginis sakinys), veiksmų kartojimas (ciklas) ir pagrindiniai algoritmai: sumos, kiekio, vidutinės reikšmės skaičiavimas, didžiausios ir mažiausios reikšmių paieška.
Pažengusieji moksleiviai mokėsi struktūrizuoti programą – rašyti funkcijas, kurti ir panaudoti sudėtingesnes duomenų struktūras – masyvus ir struktūras (C++), įrašus (Pascal). „Moksleiviai išplėtė savo žinias apie reikšmių įterpimo ir šalinimo algoritmus. Buvo ir suktesnių uždavinių, kurie išsprendžiami labai nesunkiai, bet reikia mokėti matematiką“, – tikino dėstytoja R. Burbaitė.
„Nepaprastas jausmas, kai parašai sudėtingesnę programą“
Paprašėme moksleivių, kurios pasinaudojo galimybe mokytis programuoti, pasidalinti nuomonėmis apie šį projektą.
Justinos Kundrotaitės iš Kauno Jurgio Dobkevičiaus vidurinės mokyklos nuomone, pamokėlės jai padėjo išmokti programuoti ir suprasti, kaip veikia funkcijos.
Editos Markauskaitės iš Virbalio vidurinės mokyklos teigimu, pamokėlės jai buvo itin naudingos, nes planuoja laikyti informacinių technologijų egzaminą. „Sužinojau daugiau apie įvairias programavimo struktūras, išmokau dirbti su masyvu, kurio iki šiol neišmaniau, – džiaugėsi mergina. – Konsultantas maloniai atsakydavo į klausimus, noriai dalinosi žiniomis.“
Tuo tarpu Vilkijos gimnazijos moksleivė Monika Zemblytė tikino, kad jai pamokėlės padėjo pagilinti žinias, taigi per pamokas galėjo padėti klasės draugams ir mokytojui: „Programavimo pamokos buvo labai naudingos! Gautas žinias taikau pamokų metu, netgi pastebėjau, kad spręsdama matematikos uždavinius, pirmiausia galvoju, kokią programą jiems galėčiau parašyti.“ Monikos teigimu, ji įgijo žinių, kurias galės pritaikyti mokydamasi kitas programavimo kalbas, patobulėjo jos loginis mąstymas, pastabumas. „Nepaprastas jausmas apimdavo, kai parašydavau sudėtingesnę programą. Tai skatino dar labiau domėtis programavimo vingrybėmis.“
KTU Informatikos fakulteto studento Andriaus Ragelio, kuris konsultavo moksleivius, teigimu, jam besimokant mokykloje labai trūko panašaus projekto. Taigi, vaikinas džiaugėsi galimybe prisidėti prie Informiko programėlių įgyvendinimo.
Andriaus teigimu, moksleiviams itin naudingas buvo bendravimas su studentais, kurie prieš metus ar keletą laikė abitūros egzaminus ir žino „už ko reikia „užsikabinti“, už ko galima „užkliūti“, leidžia moksleiviams vėliau atsiųsti užduočių sprendimus, buitiškai ir dalykiškai paaiškina programavimo principus“.
„Jeigu moksleiviai savo ateitį sies su programavimu, informacinėmis technologijomis ir panašiomis sritimis, tikrai pajus žinių, gytų mokykloje ir per šias pamokėlės, naudą“, – tikino Andrius.
Dėkojame dėstytojams: Renatai, Jonui, Vytautui, Kęstučiui, ir studentams: Andriui, Ernestui, Arnui, Matui, Eimantui, Gabrieliui, Ridui, Tadui, Martynui, Simonui, Tomui, Vytautui, Zigmui, prisidėjusiems prie projekto!
Ar kitais mokslo metais bus organizuojamas panašus projektas, priklausys nuo moksleivių noro ir motyvacijos, studentų ir dėstytojų entuziazmo.