Nuotraukų dalijimosi programėlės „Instagram“ sėkmės istorija aprašoma viso pasaulio žiniasklaidoje, o jos įkūrėjas Kevinas Systromas laikomas vienu aktyviausių verslininkų Silicio slėnyje. Per pastaruosius keletą metų portale „Quora“ Kevinas atsakinėjo į daugelį klausimų.
Šių metų balandžio 9-ąją dieną paskelbus, jog socialinis tinklas „Facebook“ perka „Instagram“ už 1 mlrd. JAV dolerių, pastaruoju projektu susidomėta dar labiau. Neabejotinai, šis įvykis įkvėps daugelį IT srities verslininkų. Atsižvelgdami į tai, pateikiame interviu su Kevinu Systromu.
Kada ir kaip susidomėjote svetainių programavimu?
Šį bei tą programuodavau dar vidurinėje mokykloje, lankiau keletą skirtingų informatikos pamokų, per kurias išmokau programuoti „Pascal“, o po to C++ kalbomis. Vėliau savarankiškai ėmiau „žaisti“ su „MySQL“ ir PHP, tačiau nesukūriau nieko reikšmingo.
Pirmaisiais metais Stenforde mokiausi abstrakčiosios programavimo kalbos CS106X, tačiau už mane buvo daug gudresnių vaikinų, tad perėjau į verslo studijas. Žiūrėdamas atgal suprantu, jog tai nebuvo būtina – geriausias būdas išmokti verslo – yra jį kurti ir vystyti.
Tiesa, nepamiršau ir programavimo, tačiau daugiausia tai buvo projektai malonumui, pvz., studentų skelbimo portalas ar internetinė radijo stotis. Vėliau dar šiek tiek mokiausi „Ruby on Rails“ kalbos, tačiau pradėjus dirbti „Google“ rinkodaros skyriuje, šį amatą greitai pamiršau.
Tik vėliau, ėmus dirbti „Nextstop“ bendrovėje, programavimas man tapo ne tik hobiu, bet ir kasdiene veika. Tuomet išmokau keletą pamokų, kurių svarbiausia yra tai, jog 99 proc. dalykų išmoksti dirbdamas, o mokymasis bei studijos tegali paruošti jus darbui.
Kokia yra programėlės „Instagram“ istorija ir raida?
Visų pirma, turiu prisipažinti, kad nesitikėjau tokio programėlės populiarumo. Vos per keletą valandų nuo jos pasirodymo tapome didžiausia fotografijų dalijimosi programėle pasaulyje, o jos kūrimas bei išplatinimas užtruko vos aštuonias savaites.
Istorija prasidėjo dar kai dirbau „Nextstop“ bendrovėje. Dieną užsiiminėdavau rinkodara, o vakarais ir naktimis savarankiškai programuodavau įvairias programėles. Viena idėja buvo apjungti „Foursquare“ prisiregistravimo (angl. check-ins) ir „Mafia Wars“ elementus. Po kurio laikau supratau galįs sukurti programėlės prototipą.
Nuėjau į vieną vakarėlį ir atsitiktinai sutikau rizikos kapitalo fondų „Baseline Ventures“ ir „Andreessen Horowitz“ atstovus. Parodęs prototipą, jie pasiūlė man susitikti ir aptarti patį projektą.
Po pirmojo susitikimo nusprendžiau palikti darbą „Nextstop“ bendrovėje ir pasinerti į internetinį verslą. Per sekančias dvi savaites gavau 500 tūkst. dolerių investicijų iš minėtų rizikos fondų ir ėmiau ieškoti komandos, kuri padėtų tobulinti produktą.
Su dabartiniu verslo partneriu Maiku Kriegeriu žengėme žingsnį atgal ir peržiūrėjome stipriausias produkto savybes. Tuo metu vystėme „Burbn“ projektą, kuris leidžia mobiliuoju telefonu pažymėti savo buvimo vietą, publikuoti nuotraukas ir pan.
Nusprendėme, kad privalome koncentruotis ties vienu dalyku ir būti joje lyderiu. Nuotraukos mobiliajame telefone atrodė kaip didžiulė galimybė, tad visą savaitę praleidome kurdami prototipą, siūlantį tik fotografijų kėlimo paslaugas. Bandymas buvo nesėkmingas, tad nusprendėme išimti daugelį funkcijų iš buvusios „Burbn“ versijos – palikome tik nuotraukų, jų komentavimo ir įvertinimo funkcijas.
Taigi, praėjus aštuonioms savaitėms, leidome išbandyti šią programėlę draugams bei pažįstamiems, ištaisėme atsiradusias klaidas ir t. t. Startas pirmadienio rytą buvo labai sėkmingas ir supratome sukūrę kažką ypatingą.
Kodėl rizikos fondas „Andreseen Horowitz“ investavo į „Burbn“, jei jau buvo investavusi į „Foursquare“?
Iš tiesų, šis rizikos fondas pirmiau investavo į mus ir tik po to į „Foursquare“. Mūsų neragino konkuruoti su „Foursquare“. Atvirkščiai. Jie sakė: „Atrodo, jūs turite įdomių idėjų, tad suteiksime pinigų joms realizuoti“.
Po kurio laiko pasirinkome socialinę mobiliųjų fotografijų sritį ir gimė „Instagram“. Tačiau pabrėžiu, jog „Foursquare“ niekuomet neturėjo įtakos mūsų produkto vystymuisi.
Kiek vartotojų testavo bandomąją „Instagram“ versiją dar prieš jį paleidžiant viešai?
Mūsų testuotojų skaičius siekė apie šimtą. Dauguma šių žmonių buvo ankstyvieji „Burbn“ vartotojai, tad didelių pastangų testuotojų paieškai neskyrėme. Beje, ne visi vartotojai įsidiegė „Instagram“, tad šioje vietoje patarimas – 100 testuotojų yra per mažai.
Kodėl tiek daug „Instagram“ vartotojų yra iš Azijos ir Europos?
Nesu tikras, kad tai daug verslui, kuris vykdo veiklą pasauliniu mastu. Aktyvumas Azijoje didelis todėl, kad likusiam pasauliui sunku suprasti jų kalbą, o nuotraukas visi supranta vienodai (jums nereikia mokėti japonų kalbos, kad galėtumėte mėgautis jų nuotraukomis).
Koks yra „Instagram“ nuotraukų filtravimo algoritmas?
Tai yra daugybės skirtingų metodų kombinacija. Kartais didžiausią įtaką turi pikselių matematika, kartais vartotojų įvertinimai. Tačiau pats algoritmas yra gana sudėtingas ir daugiau informacijos šiuo klausimu duoti negaliu – tai mūsų intelektualinė paslaptis (šypsosi).
Kodėl „Instagram“ neįsigijo .com internetinio adreso?
Nesu tikras, jog tai buvo būtina – dabartiniu atveju (instagr.am) reikia mažiau laiko praleisti įvedant adresą, nors ištarti ir sunkiau. Galiausiai, versle svarbiausia yra ne produkto pavadinimas, o pats produktas, tad visą dėmesį skyrėme jo tobulinimui.
Prieš daugiau nei metus „Instagram“ nutraukė trečiųjų šalių palaikymą (programuotojų bendruomenės) ir užblokavo priėjimą prie programėlės duomenų – ar toks žingsnis buvo taktiškas?
Labiau už viską noriu, kad „Instagram“ ir programuotojų bendruomenės santykiai būtų geriausi, tačiau tuo metu keitėme savo programėlių programavimo sąsają (angl. API) ir privalėjome laikinai nutraukti duomenų gavimą iš „Instagram“.
Prieš pradėdami atnaujinimo darbus susisiekėme su didžiausiais „Instagram“ platforma paremtais internetiniais projektais, pvz., „FollowGram.com“, ir įspėjome juos laikinai nukreipti portalo veiklą kita linkme. Viskas išėjo tik į naudą.
Programėlių programavimo sąsaja yra vienas svarbiausių kiekvieno internetinio projekto aspektų. Jis sako: „Štai mūsų įrankiai, naudokitės jais, kad sukurtumėte puikių produktų žmonėms“. Tad šiam momentui reikia ruoštis labai atsakingai, ką ir darėme.
Kodėl pakeitėte „Instagram“ piktogramą tarp „iPhone AppStore“ programėlių?
Pradinę piktogramos versiją buvau sukūręs pats, kai vartotojų skaičius tesiekė 80, tad tuo metu skirti ypatingą dėmesį ženklodarai nebuvo reikalo. Tačiau atsiradus tokiam poreikiui, pakeitėme piktogramą pagal naujus standartus, o vartotojai sureagavo labai teigiamai. Anksčiau buvusi retro stiliaus kamera šiuo metu neturi jokių sąsajų su „Instagram“ prekės ženklu.