„Facebook“ pirminis viešas akcijų siūlymas (angl. initial public offering arba IPO) yra įvykis ne tik verslo ir finansų pasaulyje, bet ir keista susižavėjimo akimirka milijonams šio socialinio tinklo vartotojų, net nesusijusių su prekyba akcijomis. „Vienas didžiausių istorijoje“ IPO dar daugiau susijaudinimo kelia investuotojams – ar „Facebook“ gerokai pervertintas burbulas, ar galimybė gerai uždirbti?
„Būsimasis „Facebook“ IPO bus vienas didžiausių istorijoje – prognozuojama, kad viso FB vertė turėtų siekti 100 mlrd. JAV dolerių. Palyginimui – Lietuvos gyventojų finansinis turtas sudaro 31 mlrd. dolerių, visos Lietuvos – 127 mlrd. dolerių“, – IQ komentuoja „Finastos“ fondų valdytojas Vaidotas Rūkas.
Jis skaičiuoja, kad įmonė 2011 m. gavo 3,8 mlrd. dolerių pajamų, tad FB kainos ir pajamų santykis sudaro net 26.
„Tai reiškia, kad net jei visos įmonės pajamos lygios pelnui, tektų 26 metus laukti, kol investicija atsipirks. Nei viena panašios veiklos kompanija nėra vertinama taip brangiai. Žymiausioji – „Apple“ kainuoja 4 kartus daugiau nei jos pajamos, „Google“ – 5. Duomenų, kokį pelną generuoja „Facebook“, nėra, tačiau spėjama, kad jis sudaro apie 1 mlrd. dolerių. Toks pelnas rodo, jog investicija atsipirktų tik per šimtą metų“, – aiškina V. Rūkas.
Šimtą metų siekiantis atsiperkamumas per metus nepasikeitė. Pernai sausį bendrovė buvo vertinama 50 mlrd. dolerių, o jos pelnas, nutekėjusiais duomenimis, – 500 mln. dolerių. Dabar ji vertinama dvigubai brangiau, ir uždirbo taip pat dvigubai daugiau.
Danas Oldsas, finansų analitikas, žurnalo „Computerworld“ naujienų svetainei prieš metus aiškino, kad norėdamas pasiekti finansinius tikslus, kuriuos jam numato „Goldman Sachs“, „Facebook“ negali tiesiog laikytis esamo kurso.
„50 milijardų dolerių įvertintas „Facebook“ yra gera investicija vieninteliu atveju – jei tikitės, kad kompanija ateityje milžinišku greičiu didins savo pajamas ir pelną“, – prieš metus kalbėjo finansų konsultantas.
„Niekas neabejoja, jog ir „Facebook“ pajamos, ir pelnas tik augs. Nebūtų nuostabu, jog per keletą metų įmonės pajamos išaugtų iki 10 mlrd. dolerių. Turėdamas 50 proc. grynojo pelno maržą, kaip ir socialinis tinklapis „Baidu“ Kinijoje, „Facebook“ uždirbtų 5 mlrd. dolerių pelno. Palyginti su 100 mlrd. dolerių įmonės kaina, tai būtų pateisinama. Vis tik net mažytis FB slystelėjimas ir nepateisinti milžiniški lūkesčiai akcijos kainai smogtų žaibiškai ir stipriai“, – teigia „Finastos“ fondų valdytojas V. Rūkas.
Pardavėjas gudresnis už pirkėją
Garsus investuotojas Jimas Rogersas amerikiečių CNBC naujienų portalui teigė, kad „Facebook“ sumaniai parinko pirminio siūlymo laiką.
„Iki šiol daugybę kartų matėme, kad pardavėjai yra gudresni nei pirkėjai ir pardavėjai paprastai žino, kada yra geriausias laikas parduoti. Būtent tai daro „Facebook“, – teigia investuotojas.
Jis sako, kad nepirks „Facebook“ akcijų, kadangi jos yra „labai, labai brangios“.
Matėme mes tokių
„Los Angeles Times“ apžvalgininkas Michelas Hiltzikas teigia, kad „Facebook“ netrukus su daugybe purslų pūkštels į „kvailų pinigų“ liūną. Žurnalistas sako, kad „vienas sumaniausių“ jo pažįstamų aukštųjų technologijų srities verslininkų šitaip apibūdina du pagrindinius įmonių investicijų šaltinius: „Rizikos kapitalo pinigai yra brangūs, tačiau tai protingi pinigai. Akcijų rinkos pinigai yra pigūs, tačiau kvaili pinigai“.
M. Hiltzikas siūlo į „Facebook“ atvejį pažvelgti retrospektyviai ir palyginti su kitu išskirtiniu prieš 8 metus vykusiu pirminiu siūlymu – „Google“ debiutu akcijų rinkoje.
Jo metu nusipirkę akcijų po 85 JAV dolerius per metus galėjote uždirbti 40 proc. pelno. Tačiau jei akcijų įsigijote tik po metų ar pusantrų, kai kaina pasiekė 466 dolerius ar panašiai, rašo M. Hiltzikas, tai nuo to laiko iki dabar uždirbtumėte tik 4,73 proc. per metus. Tai nėra prastai – pora procentinių punktų daugiau nei visa akcijų rinka, tačiau beveik taip pat gerai galima suktis ir su 10 metų JAV obligacijomis, kurios yra visiškai saugios.
O jei pirkote „Google“ akcijų, kai jos pasiekė visų laikų piką 2007 metų lapkritį, – už daugiau nei 740 dolerių, po to jūs kasmet praradote 5,72 proc.
„Los Angeles Times“ apžvalgininkas teigia, jog reta kompanija sugeba sukurti tiek intrigos, kaip „Facebook“. „Yahoo“pirminiams investuotojams 1996 metų balandį uždirbo daugiau nei 30 proc. vien per pirmąją dieną. Ji buvo kažkas panašaus į savo laikmečio „Facebook“, 2000 metais pasiekusi didžiausią pelningumą, tačiau dabar visa intriga – ar jai apskritai pavyks išgyventi.
„Apple“ 1980-aisiais, kai vyko kompanijos pirminis viešas akcijų siūlymas, buvo toks pats susijaudinimo ir traukos objektas, koks yra pastaraisiais metais. Tačiau per 30 metų laikotarpį „Apple“ mažiausiai vieną kartą buvo atsidūręs per plauką nuo mirties.
Tinklaraštininkas Barry’is Ritholtzas prieš daugiau nei metus publikavo „Penkis klausimus „Facebook“ investuotojams“, kurie išlieka aktualūs ir dabar: Koks skaičius iš šimtų milijonų dabartinių vartotojų tebėra aktyvūs? Kiek laiko vidutinis vartotojas išlieka aktyvus? Kiek naujų vartotojų iš 100 užsiregistravusiųjų prarandama? Kokios yra pajamos iš vieno vartotojo? Ir, galiausiai, kaip gali įmonė augti ateityje?
Visi šie dalykai vienaip ar kitaip turės būti atskleisti „Facebook“ registruojantis akcijų biržoje. Galbūt jie pateisins ligšiolinį šurmulį ir susijaudinimą, o galbūt privers suraukti antakius.