Didžiausias pasaulio socialinis tinklas „Facebook“ nepaiso kalbų apie bliūkštantį naują informacinių technologijų burbulą. Interneto verslo gigantas ketina iki kitų metų vidurio išleisti pirmąją viešą akcijų emisiją ir tokiu būdu įtvirtinti savo išskirtinį statusą, keliantį pavydą visiems konkurentams.
Kaip tvirtina JAV leidinys „The Wall Street Journal“, „Facebook“ vadovai tikisi iš naujų investuotojų pritraukti apie 10 mlrd. dolerių. Kompanijos vertę tai gali kilstelėti net iki 100 mlrd. dolerių – beveik penkis kartus daugiau negu 2004 metais po pirmojo viešojo išplatinimo kainavo populiarioji interneto paslaugų bendrovė „Google“. Šių metų pradžioje „Facebook“ buvo vertinamas kukliau – „vos“ 75 mlrd. dolerių.
Konkreti pirmojo viešo akcijų platinimo data vis dar nėra skelbiama. Panašu, kad pats „Facebook“ įkūrėjas ir vadovas Markas Zuckerbergas dar nėra galutinai apsisprendęs ir gali bet kada persigalvoti, tvirtina „The Wall Street Journal“.
Vis dėlto, kaip nurodo britų leidinys „The Guardian“, „Facebook“ vadovų veiksmus gali nulemti ta aplinkybė, kad jau kitų metų balandį kompanija privalės atskleisti iki šiol konfidencialia laikytą finansinę informaciją, o tai gali reikšmingai paveikti jos rinkos vertę. „Facebook“ akcininkų skaičius artimiausiu metu turėtų viršyti JAV nustatytą 500 asmenų ribą, kurią pasiekusios kompanijos privalo pateikti deklaraciją federalinei Vertybinių popierių komisijai.
2004 metais „Google“ išplatinti pirmąją viešą akcijų emisiją taip pat paskatino tai, kad jos akcininkų skaičius viršijo 500 asmenų ribą.
Viltys ir dvejonės
Tikimasi, kad daugiau nei 800 mln. vartotojų iš viso pasaulio sujungusį socialinį tinklą valdančios bendrovės akcijos turėtų vos pasirodžiusios tapti viena geidžiamiausių rinkos prekių. „Facebook“ prieš septynerius metus prasidėjo kaip kelių verslių Harvardo studentų eksperimentas, tačiau dabar jis jau yra tapęs neatsiejama interneto kultūros dalimi, be kurios daugybė žmonių tiesiog neįsivaizduojama savo gyvenimo.
Tačiau už šio tikėjimo „Facebook“ sėkme slypi ir vienas didelis nerimo šaltinis – bendra abejonė dėl informacinių technologijų kompanijų akcijų atsiperkamumo. Bendrovė šiuo metu viešai neskelbia savo finansinių rodiklių, tačiau, kai kurių šaltinių teigimu, jos pajamos šiais metais turėtų viršyti 4 mlrd. JAV dolerių.
Dideli skirtumai tarp interneto verslo kompanijų pajamų (ir pelno) bei jų rinkos vertės vieną kartą jau sukėlė didelio masto krizę. 10-ojo dešimtmečio antroje pusėje JAV iškilęs įspūdingas „informacinių technologijų burbulas“ mito daugybės investuotojų iliuzijomis apie interneto, tuo metu daugumai vartotojų vis dar gana svetimo reiškinio, atvertas verslo galimybes.
2000 metais burbulas triukšmingai sprogo, rinkoms suabejojus pernelyg išpūsta interneto verslo kompanijų verte. Iškart po to daugybė kompanijų bankrutavo, nusinešdamos ir investuotojų pinigus.
Pastaraisiais metais buvo padaugėję kalbų apie naujai kylantį burbulą. Savo akcijas viešai platinti pradėjo arba dar tik ruošiasi tai daryti daugelis interneto verslo milžinių, tarp jų – socialinis tinklas „LinkedIn“, interneto radijas „Pandora“ bei nuolaidų svetainė „Groupon“.
Staigus pastarosios bendrovės akcijų nuvertėjimas praėjusią savaitę, netrukus po pirmojo viešo išplatinimo, jau paskatino kalbas apie bliūkštantį burbulą. „LinkedIn“ ir „Pandora“ akcijų vertė, anksčiau taip pat iš pradžių augusi dėl spekuliacijų, vėliau taip pat smuko, šioms bendrovėms nesugebėjus išlaikyti investuotojų dėmesio.
Tuo įdomiau bus stebėti, kaip rinkos reaguos į tokio rimto veikėjo, kaip „Facebook“, pirmąjį „išėjimą į viešumą“. Lyginant su „LinkedIn“, turinčiu kiek daugiau nei 100 mln. mažiau aktyvių vartotojų, „Facebook“ gali dar daugiau pasiūlyti investuotojams, tačiau vis dar neaišku, ar už tinkamą kainą.
Daugiau lėšų naujiems projektams?
Jeigu gimstančiai interneto milžinei pavyktų įgyvendinti savo planus dėl kapitalo padidinimo, ji galėtų dar daugiau lėšų skirti naujiems projektams, tokiems kaip gandais apipintas „Facebook“ išmanusis telefonas ar interneto kompiuteris.
Kaip „The Guardian“ teigė interneto verslo ekspertas Ericas Fengas, akcijų emisija turėtų padidinti „Facebook“ patrauklumą ir talentingų informacinių technologijų specialistų, ieškančių gerai mokamo darbo, akyse.
Ateityje tai gali reikšti dar daugiau ir dar drąsesnių inovacijų. Kaip tik tai, ko reikia interneto milžinei, kuri jau ir taip yra užvaldžiusi didelės žmonijos dalies dėmesį.