Šį rytą pasaulį apskriejusios liūdnos žinios apie „Apple“ įkūrėjo ir buvusio vadovo Steve'o Jobso mirtį atsiliepė ir akcijų rinkoms.
Kaip praneša „Business Insider“, Vokietijoje užfiksuotas 3 proc. „Apple“ akcijų nuosmukis. Tikėtina, kad nepaisant „Apple“ kompanijos stiprybės rinkoje, daugumai investuotojų, net ir prieš kurį laiką pasitraukus S. Jobsui iš vadovo pareigų, vien jo autoritetas savaime kūrė vertę akcijų rinkose.
Baiminamasi, kad „Apple“ sulėtins tempą
Nepaisant akcijų smukimo, didžiausia investuotojų baimė yra ne ta, kad kompanija be jos lyderio praras savo, kaip vienos iš didžiausių kompanijų JAV, poziciją. Taip nenutiks. Tačiau, kaip rašo BBC, daugiau baiminamasi dėl to, kad „Apple“ sulėtins tempą, kuriuo link inovacijų nuolat žygiavo per pastaruosius metus. Tai gali paskatinti jos konkurentus labiau susiimti ir pasileisti į priekį.
„Artimiausiu metu S. Jobso mirtis neturėtų turėti didesnės įtakos kompanijos veiklai, nes jau yra numatyti ateities planai, susiję su technologijomis ir naujų produktų kūrimu, – sakė telekomunikacijų analitikas iš „Frost & Sullivan“ Nitinas Bhatas. – Tačiau, jeigu žvelgtume į tolimesnę perspektyvą, S. Jobso praradimas gali sužeisti „Apple“.
Inovatyvumas – Dievo dovana
„Creative Strategies, Inc.“ analitikas Timas Bajarinas naujienų portalui „ABC news“ sakė, kad „Apple“ kompanija jau yra užsibrėžusi savo veiklos planą 3–5 metams, todėl netolima ateitis yra aiški. Kas bus po to – klausimas gana sudėtingas.
„Apple“ ir S. Jobsas yra neatskiriami dalykai. S. Jobsas yra inovacija, – sakė analitikas Tripas Chowdhry. – Tu gali išmokyti žmones, kaip dirbti efektyviai, gali pasisamdyti konsultantus, kurie tau padėtų, tačiau inovacijas kuria Dievas. S. Jobsui Dievas davė tokią dovaną, jis buvo inovatorius. Jis neišrado asmeninio kompiuterio, telefono ar nešiojamo muzikinio grotuvo, tačiau į savo rankas paimdamas kiekvieną iš šių daiktų, sugebėjo juos pritaikyti taip, kad tai būtų patogu ir taptų šauniu dalyku“.
„S. Jobso magija slypėjo tame, kad tai, kas kitiems atrodė ilgaamžiška ir nepajudinama („status quo“), „Apple“ vadovą vertė ieškoti patobulinimų. Visa, kad atsidurdavo jo rankose, turėjo viziją ir potencialą“, – sakė George'as Lucasas, filmų kūrėjas ir S. Jobso draugas.
Žurnalo „The Billboard“, rašančio apie muzikos industrijas, redaktorius Billas Werde žavėjosi S. Jobso sukurtu „iPod“ produktu ir sakė, kad šis gaminys pakeitė muzikos industrijas, jame buvo suderintas funkciškumas su stiliumi.
Svarbu išlikti nuosekliems
„YCMNET Advisors“ įkūrėjas Michaelis Yoshikamis svarstė, kad dalis „Apple“ gerbėjų šios kompanijos produktus pirko būtent dėl S. Jobso.
„Daug žmonių pirko „Apple“ produktus, nes tikėjo S. Jobsu ir jo vizija. Kai vizijų kūrėjas pasitraukia, kompanija vertinama griežčiau. Tai tiesiog neišvengiama, – sakė jis. – Jis buvo viena iš priežasčių, kodėl susijaudinę žmonės rikiuodavosi eilėse prie parduotuvių laukdami naujų produktų“.
„Jei „Apple“ produktai, kultūra ir vizija išliks nuoseklūs, tuomet kompanija toliau sėkmingai gyvuos ir kops į dar didesnes kūrybiškumo ir inovacijų aukštumas“, – apie „Apple“ ateitį be jos įkūrėjo kalbėjo prekių ženklų specialistas Mike'as Amouras.
Galimi du scenarijai
„Wall Street Journal“ apžvalgininko Geoffrey Fowlerio nuomone, galimi du „Apple“ tolesnio egzistavimo variantai: arba kompanija toliau kurs naujus produktus, stebinančius vartotojų vaizduotę, arba, išnaudojusi likusias po S. Jobso idėjas, laipsniškai praras savo unikalumą ir inovacinį kapitalą.
Paprastai, kai charizmatiškas vadovas pasitraukia iš kompanijos (dėl įvairių priežasčių), ji praranda didelę dalį savo patrauklumo, dėl to sumažėja jos vertė. Tačiau kai S. Jobsas praėjusių metų žiemą laikinai pasitraukė dėl ligos, analitikai priėjo vieningą nuomonę, kad kompanija atsidūrė patikimose Timo Cooko rankose.
Požiūris į naująjį „Apple“ vadovą nepasikeitė ir dabar, kai jis tapo nuolatiniu „Apple“ generaliniu direktoriumi. Galimas daiktas, kad jam trūksta charizmos ir kūrybinių S. Jobso talentų, tačiau jis atliko labai svarbų vaidmenį formuojant „Apple“ – būtent jis sukūrė dabartinę kompanijos gamybos sistemą.
Rinka taip pat jau „pripažino“ T. Cooką – nuo rugpjūčio 24 dienos, kai jis buvo paskirtas naujuoju „Apple“ vadovu, iki rugsėjo 20 dienos kompanijos akcijos pabrango 9,9 proc. Jų pigimas po rugsėjo 20 dienos siejamas su bendra akcijų rinkos griūtimi.