Po kelių pastarosiomis naktimis įvykusių bandymų lazeriu apakinti Vilniaus tarptautiniame oro uoste besileidžiančių lėktuvų pilotus, žiniasklaidoje pasigirdo raginimų uždrausti pramogoms skirtas lazerines rodykles.
Lietuvoje galima laisvai ir visiškai teisėtai įsigyti astronominiams stebėjimams, švietimui ir pramogoms skirtų lazerinių rodyklių, kurių galia iki šimto ir daugiau kartų viršija maksimalią leistiną tokių prietaisų galią Jungtinėse Valstijose, D. Britanijoje ir kai kuriose kitose šalyse. Jau daug metų į potencialų lazerinių rodyklių vaikų ar piktavalių suaugusiųjų rankose keliamą pavojų valdžios atstovai nekreipia dėmesio ir tik po eilinio incidento, pateikto dramatiškomis antraštėmis, sulaukiama instinktyvios reakcijos – uždrausti!
Katastrofos tikimybė – minimali
Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas, nors ir piktinosi nusikalstamais nežinomo asmens ar asmenų bandymais lazerio šviesa akinti Vilniuje besileidžiančių lėktuvų pilotus, „Balsas.lt“ sakė, kad pasaulinėje civilinės aviacijos praktikoje dar nėra buvę nė vieno atvejo, kai dėl tokių veiksmų būtų įvykusi nelaimė.
„Ačiū Dievui, pasaulyje dar to nepasitaikė, turiu galvoje nelaimę su žmonių aukomis“, – sakė jis. Pasak pašnekovo, lėktuvui leidžiantis pilotai turi sukaupti visą dėmesį, susikoncentruoti, todėl bet koks pašalinis veiksmas ar objektas jiems trukdo, įskaitant ir iš žemės į kabiną šviečiančio lazerio šviesą. „Naktį pilotų kabinoje apšvietimas sumažinamas iki minimumo, ten praktiškai tamsa, ir staiga – šviesos spindulys. Suprantama, kad trukdo, blaško dėmesį. Kabinoje juk nėra jokių užuolaidėlių, kad galėtum užtraukti. O jei dar sudėtingos meteorologinės sąlygos, stiprus vėjas. Tai reikalauja ypatingų piloto pastangų.“
Pasak A. Šumsko, nors tiesioginis iš žemės į lėktuvą šviečiančio lazerio pavojus yra „absoliučiai minimalus“, susiklosčius tam tikroms nepalankioms aplinkybėms tai gali būti papildomas veiksnys pavojingai situacijai susidaryti lėktuvui leidžiantis. „Kaip čia pasakius... Tikimybė, kad dėl to įvyks žmonių aukų pareikalavusi nelaimė, yra minimali. Mano giliu įsitikinimu, absoliučiai minimali. Bet negalima atmesti tikimybės, kad tai gali turėti įtakos. Dar kartą sakau: pilotas turi susikoncentruoti tūpimui“, – pabrėžė pašnekovas.
Jo teigimu techninių priemonių, leidžiančių apsaugoti besileidžiančius lėktuvus nuo lazerius naudojančių asmenų, nėra. Užsienyje ši problema esą sprendžiama lygiai taip pat, kaip ir pas mus: „Mėgina juos pagauti ir gerai įkrėsti, kad kitiems pamoka būtų. Straipsnį galima pritaikyti, tačiau pirmiausia reikia pagauti“.
Pasak pašnekovo, sprendžiant „lazerinių chuliganų“ problemą, labiausiai gali padėti visuomenė. A. Šumskas sakė, kad po pastarųjų įvykių Vilniuje sulaukė labai pozityvios policijos pareigūnų reakcijos, kuri leidžia tikėtis „gerų rezultatų“. Jis neatmetė galimybės, jog tokiems incidentams kartojantis į pagalbą gali būti pasitelktos įvairios priemonės, įskaitant šviesos sklidimo šaltinį nustatančius sraigtasparnius.
„Nuo kvailių neapsisaugosi“
Pasak vienintelės Lietuvoje bendrovės, prekiaujančiomis lazerinėmis rodyklėmis, atstovų, pirmieji tokie prietaisai mūsų šalyje atsirado maždaug prieš 5 metus, o patys pirmieji kompaktiški raudonos šviesos lazeriukai – ir kur kas anksčiau. Artūru prisistačiusio „Sviesosblyksnis.lt“ internetinės parduotuvės darbuotojo teigimu, lazerinės rodyklės ėmė plisti mūsų interneto vartotojams įpratus pirkti užsienio šalyse veikiančiose interneto prekyvietėse. Dabar pačių įvairiausių lazerinių rodyklių įsigyti galima ne tik internete, bet ir per įvairiausius skelbimus.
Lazerinių rodyklių paklausa, pasak Artūro, „banguoja“: tai būna maža, tai staiga išauga. „Dažniausiai perka tėvai vaikams prieš Kalėdas. Perka ir astronomijos pamokoms, astronomijos mėgėjai montuoja prie savo teleskopų“. Pašnekovo vertinimais, Lietuvoje „labai apytikriai“ gali būti keli tūkstančiai galingesnių (daugiau nei 200 mW galios) lazerinių rodyklių, kurių kaina priklausomai nuo kokybės siekia nuo 200 iki 500 litų.
100 mW galios žalios šviesos lazerių spindulys, pasak pašnekovo, siekia maždaug 3–4 kilometrus. Tokie lazeriukai kainuoja apie 150 Lt. Galima nusipirkti ir net 550 mW lazerį, kurio šviesa sklinda apie 7 kilometrų atstumu.
Pašnekovas pabrėžė, kad per skelbimus ar iš užsienio elektroninių parduotuvių įsigyti galima bet kokio galingumo lazerinių rodyklių, importuojamų gaminių galia nėra ribojama.
„Tai nėra rodyklių paskirtis, tokie žmonės kelia pavojų ir lakūnams, ir lėktuvo keleiviams. Ant visų mūsų parduodamų gaminių ir pačioje svetainėje yra įspėjimai, kad negalima šviesti nei į kitus žmones, nei į gyvūnus“, – sakė pašnekovas, komentuodamas Vilniuje įvykusius incidentus. Pabrėžęs, kad nuo kvailių neapsisaugosi, jis sakė skeptiškai vertinantis bandymus išvengti nelaimių visiškai uždraudžiant lazerines rodykles arba sumažinant leidžiamą jų galią. Net jei Lietuva pasektų JAV pavyzdžiu ir leistų importuoti tik mažesnės nei 5 mW galios lazerines rodykles, tokių lazerių spindulys sklinda 1–2 km, tad lengvai gali pasiekti iš kelių šimtų metrų aukščio besileidžiantį lėktuvą. Jei bus paklausa, galingų kišeninių lazerių bus galima įsigyti juodojoje rinkoje, o tai saugumo taip pat nepadidins, sakė pašnekovas.
Be to, pasak Artūro, labiau techniškai prakutę maždaug 100 mW lazeriukus gali patys pasigaminti ir iš kompiuterinių ar buitinių CD bei DVD įrenginių: internete yra pakankamai tam skirtų instrukcijų ir vaizdo medžiagos.