Tinklų ir informacijos saugumo incidentai – dažnas reiškinys, su kuriuo susiduria Lietuvos interneto paslaugų vartotojai. Net 78 proc. interneto vartotojų patiria kompiuterinių virusų daromą žalą. Nepageidaujami elektroniniai laiškai (spam) kelia problemų 63 proc. interneto vartotojų, o 11 proc. vartotojų susiduria su neteisėto turinio informacija internete.
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) 2005 metų pabaigoje atliko pirmąjį išsamų visuomenės nuomonės tyrimą, kuriuo buvo siekiama išsiaiškinti pagrindines tinklų ir informacijos saugumo problemas, su kuriomis susiduria interneto vartotojai, bei įvertinti šių problemų mastą Lietuvoje. Šio tyrimo metu tiesioginio interviu būdu buvo apklausti Lietuvos gyventojai, reguliariai besinaudojantys internetu (toliau – tiesioginės apklausos dalyviai), bei interneto vartotojai, kurie atsakė į iš anksto parengtą klausimyną, pateiktą portale www.delfi.lt bei RRT svetainėje www.rrt.lt (toliau – internetinės apklausos dalyviai). Šios apklausiamų interneto vartotojų grupės atitinkamai reprezentuoja vidutinį statistinį interneto vartotoją Lietuvoje bei aktyviausių interneto vartotojų Lietuvoje grupę. Visa tyrimo medžiaga skelbiama RRT interneto svetainėje http://www.rrt.lt/index.php?1957195377.
Tyrimas parodė, kad dažniausiai pasitaikantys tinklų ir informacijos saugumo incidentai, su kuriais susiduria interneto vartotojai, yra kompiuteriniai virusai. Tai nurodė 78 proc. tiesioginės apklausos dalyvių ir 91 proc. internetinės apklausos dalyvių. Atitinkamai 63 proc. ir 86 proc. interneto vartotojų nurodė susiduriantys su nepageidaujamais elektroniniais laiškais (spam), 11 proc. ir 37 proc. – su neteisėto turinio informacija internete.
Interneto vartotojų dažniausiai naudojama apsaugos nuo tinklų ir informacijos saugumo incidentų priemonė – antivirusinės programos, skirtos kovai su kompiuteriniais virusais. Vidutiniškai šią priemonę naudoja 84 proc. apklausoje dalyvavusių tiesioginės apklausos dalyvių ir 89 proc. internetinės apklausos dalyvių. Tačiau kitų apsaugos priemonių (pvz., nuolatinis operacinės sistemos atnaujinimas, „ugnies“ užkardos (firewall) įdiegimas, apsaugos nuo šnipinėjančių programų (antispyware) ar nepageidaujamų elektroninių laiškų (spam) blokavimo priemonės) naudojimas vis dar nėra pakankamas.
Atlikus tyrimą nustatyta, kad operacinių sistemų ir antivirusinių programų nuolatinis atnaujinimas (dažniausiai automatinis) tarp tiesioginės apklausos dalyvių vykdomas neaktyviai – atitinkamai 34 proc. ir 44 proc. Internetinės apklausos dalyviai automatinį operacinių sistemų ir antivirusinių programų atnaujinimą naudoja dažniau – atitinkamai 64 proc. ir 67 proc.
Nemaža dalis apklausoje dalyvavusių interneto vartotojų yra patyrę žalos dėl saugumo incidentų – 18 proc. tiesioginės apklausos dalyvių ir 36 proc. internetinės apklausos dalyvių. Dažniausiai pasitaikanti žalos forma – sugadinta programinė įranga, kurią minėjo 66 proc. tiesioginės apklausos dalyvių ir 73 proc. internetinės apklausos dalyvių.
Tinklų ir informacijos saugumo incidentų, su kuriais susiduria vartotojai, tipai (procentais):
Tinklų ir informacijos saugumui užtikrinti naudojamos priemonės (procentais):
Vartotojai, patyrę žalos dėl tinklų ir informacijos saugumo incidentų (procentais):
Ateityje RRT numato reguliarius, kasmetinius tokio pobūdžio tyrimus.