Socialinis tinklas „Facebook“ susilaukė dar vieno stambaus „General Atlantic“ investuotojo, įvertinusio kompaniją nauja 65 milijardų JAV dolerių suma – tai beveik trečdaliu daugiau nei šiemet sausį.
Vidutinis „Facebook“ vartotojas per dieną prisijungęs praleidžia valandą
Portalo vertė išaugo „General Atlantic“ nusipirkus apytiksliai 2,5 milijonų „Facebook“ akcijų iš buvusio „Facebook“ darbuotojo. Nuo šiol jiems priklauso 0,1 proc. kompanijos. Akivaizdu, jog tai nėra didelis pirkinys, visgi, jis dar kartą išjudina ginčus, kiek gi iš tiesų vertas socialinis „Facebook“ tinklas?
Ar 600 milijonų lygu 65 milijardams?
Paskutiniais kovo 8 dienos duomenimis, Facebook.com pasaulyje naudoja 630 milijonų žmonių, o Lietuvoje jų skaičius artėja prie pirmojo milijono su 880 tūkst. užsiregistravusių tautiečių. Įdomu ir tai, jog „Facebook“ paslauga kiek labiau domisi mūsų moterys, jos užima 53 proc. Lietuvos vartotojų. Daugiausia žmonių 33,7 proc. čia 18–24 metų.
Kalbant grubiai, Facebook“ naudoja penktadalis Lietuvos gyventojų, bei dešimtadalis planetos populiacijos. Greičiausiai net šis straipsnis skaitomas ir rastas šio tinklo dėka, tad galbūt „Facebook“ išties vertas daugiau nei „Sony“, „Nike“, ar didieji mašinų gamintojai? Ką apie tai mano specialistai?
Douglas Rushkoffas, amerikietis spaudos teoretikas, rašytojas ir dėstytojas, kalbintas dar sausį, kuomet buvo tikima, jog tinklapio vertė siekia 50 milijardų JAV dolerių, nesutiko su šiais skaičiavimais. „Facebook“ nėra vertas 50 milijardų dolerių. Jis tiesiog nevertas, – sakė jis. – Žmonės mano, jog ateityje jis gali būti brangesnis nei 50 milijardų dolerių, tačiau, kad taip nutiktų „Facebook“ turėtų tapti nuolatiniu įrankiu.“
Paskutinieji jo žodžiai labai svarbūs ir prie šio D. Rushkoffo argumento dar grįšime, bet pirma norime atsakyti į kitą labai svarbų klausimą, kodėl „Facebook“ vertinamas tokiomis sumomis ir nuo kada?
Lietuvaičių merginų „Facebook“ tinkle daugiau nei vyrų
„Facebook“ augo kaip pakalnėn riedantis sniego gniužulas
„Facebook“ tinklapis buvo paleistas 2004 metų kovą buvusio Harvardo studento ir dabartinio kompanijos generalinio direktoriaus Marko Zuckerbergo. Pasak jo, jis buvo įkvėptas ankstesnio jo darbo „Facemash“, leidusio universiteto tinkle vertinti panelių patrauklumą pasirenkant vieną iš dviejų nuotraukų. M. Zuckerbergas pasakoja supratęs, jog žmonėms rūpi jų aplinkiniai, kas vyksta aplink juos, todėl nelegaliai iš universiteto archyvo pavogtomis pažįstamų nuotraukomis pagrįstas tinklapis per pirmąsias keturias valandas susilaukė 22 tūkst. peržiūrų.
Tokiu pačiu principu – parodyti informaciją ir dalintis ja su pažįstamais aplinkiniais – buvo sukurtas ir „Facebook“. Iš pradžių, tinklapis buvo prieinamas tik universitetų studentams ir registruojantis prašė pašto adreso su universiteto serverio pavadinimu. Vėliau portalas tapo prieinamu ir moksleiviams, o 2006 metų rugsėjį jame galėjo užsiregistruoti visi vyresni nei 13 metų.
Po to, „Facebook“ tarytum sprogo vertės ir vartotojų prasme. 2007 metais kompanija „Microsoft“ nusipirko 1,6 proc. kompanijos akcijų už 240 milijonų JAV dolerių, o visas akcijų paketas tuomet kainavo apie 15 milijardų.
2008 metų spalio 26 dieną, praėjus 1665 dienioms nuo paslaugos atidarymo, tinkle užsiregistravo šimtamilijoninis vartotojas ir per mėnesį lankytojų skaičius išaugo 178 proc. Vėliau šis augimas ženkliai krito, tačiau portalas vis vien išliko fenomenu. 2010 metų spalį, kuomet Facebook.com naudojo daugiau nei pusė milijardo žmonių pasaulyje, jis buvo įvertintas 41 milijardo JAV dolerių suma ir peraugo didžiausią pasaulyje interneto parduotuvę „eBay“.
Šiemet sausį portalo vertė išaugo dar 9 milijardais, kuomet garsūs investuotojai „Goldman Sach“ už vieną procentą įmonės akcijų sumokėjo 500 milijonų JAV dolerių. Jei tiek kainuoja vienas procentas kompanijos, nesunku suskaičiuoti, jog visas portalas kainuoja apie 50 milijardų.
Pinigai dideli, komentarų jokių
Po sandėrio su „Facebook“, „Goldman Sach“ kompanija atsisakė komentuoti už ką jie moka tokius pinigus. Šiuo metu į „Facebook“ investuojanti „General Atlantics“ taip pat nekomentuoja savo sprendimo, tačiau kodėl investuotojai nori mokėti tokias sumas aiškina analitikai.
Pasaulio technologijų kompanijų širdyje Silikono Slėnyje, JAV, kompanijos ir daugiausia interneto įmonėms plėstis padedanti Liza Buyer teigia, jog niekas nemokėtų už „Facebook“ 50 milijardų, tačiau taip pat niekas iš tiesų nežino kiek jis vertas. „Facebook“ yra tikrai šio to vertas. Tai kompanija, kuriai pirmajai pavyko surinkti tiek daug informacijos apie savo vartotojus, o pardavėjai dievina šią informaciją“, – aiškino ji. Pasak jos, tai didysis „Facebook“ turtas.
Socialiniame tinkle užsiregistravę vartotojai ne tik linkę nurodyti savo tikrąjį vardą, amžių, gyvenamąją vietą, tačiau taip pat mėgstamas knygas, filmus, muziką, užsiėmimus ir bet ką kitą. Užtenka peržvelgti informacijos nustatymų pasirinktis ir nesunku suprasti, kaip spalvingai save galime nupiešti šiame tinkle. Visų svarbiausia, šios spalvos leidžia parduoti itin tikslią į konkrečius vartotojus orientuotą reklamą.
„Lankytojai nėra „Facebook“ vartotojai, lankytojai yra produktas. „Facebook“ vartotojai, tai žmonės, mokantys kompanijai. O kas moka „Facebook“ kompanijai? Rinkos tyrimų kompanijos ir reklamos pirkėjai“, – pridūrė D. Rushkoffas.
Į šiuos žodžius atkreta M. Zuckerbergas. Jis teigia, jog jiems svarbiausia sukurti patogią vietą dalintis žiniomis vartotojams ir jie yra visų svarbiausia, bei jie kaip įmanydami saugo vartotojų informacija. Visgi, su šiais teiginiais nesutinka analitikai. Jie teigia, jog „Facebook“ privalo pardavinėti vartotojų informaciją norėdami išlaikyti savo pagrindines paslaugas nemokamomis ir išgyventi ateityje.
„Facebook“ pradės prekiauti vartotojais
Jeigu „Facebook“ iš tiesų slėptų visą informaciją nuo reklamos pirkėjų, vargu, ar jam pavyks išlikti daugiau nei dešimtmetį. Būtent tą turėjo omenyje D. Rushkoffas, kalbėdamas apie ilgalaikį įrankį. Ne gana to, viena bėda nevaikšto. Net jeigu ir pasiseks kompanijai sėkmingai pateikti reklamą lankytojams, tai gali atsisukti prieš „Facebook“.
„Kuomet „Facebook“ peržengs tą liniją, ir jis turės tą padaryti dėl savo kainos, bei pradės pardavinėti mūsų informaciją savo tikriesiems vartotojams, atsiras tas nemalonus jausmas“, – aiškino jis. Paklaustas, ar jis tiki, jog „Facebook“ po tokio žingsnio gali prarasti savo populiarumą per naktį: „Jei ne per naktį tai per metus gali“.
„Facebook“: dirbsime ilgą laiką
„Facebook“ apie pritraukiamas nežmoniškas investicijas CNN žurnalistams raštu atsakė tik sausį: „Mums svarbiausia sukurti naudingas paslaugas ir verslą ilgam laikotarpiui.“ Tai tikriausiai ir yra didžiausias iššūkis kompanijai – išlikti ilgą laiką.
O kliūčių tam padaryti yra daug. Paslaugos, ypač socialinės, yra labai dinamiškos. „Facebook“ nukariavo, rodos, neįveikiamus. Prieš šią kompaniją krito AOL, „MySpace“, Lietuvoje – „One.lt“, tad ji taip pat gali kristi prieš sumaniuosius Silicio slėnio genijus. Dabar „Facebook“ labai svarbu išmokti uždirbti pinigų iš reklamos nesuerzinant vartotojų, bei pasiruošti artėjančiai išmaniajai revoliucijai. Socialiniai tinklai be abejonės kraustysis į mobiliuosius įrenginius.