Pasaulyje pirmaujančios technologijų rinkos tyrimų bendrovės „GfK Retail and Technology“ mažmeninės prekybos tyrimo duomenimis, pagal bendrą Baltijos šalių rinkų augimą regione, Lietuva atsilieka, tačiau informacinių technologijų (IT) rinka mūsų šalyje 2010 m. augo sparčiausiai. Pernai Lietuvoje IT prekių parduota 27,6 proc. daugiau nei 2009 m. Latvijoje ir Estijoje IT pardavimai augo atitinkamai – 13,5 proc. ir 11,5 proc. Visame Baltijos šalių regione technologijų ir buities technikos rinkos augo 20,5 proc., o Lietuvoje – 15 proc.
„Svarbiausias 2010-ųjų pasikeitimas Baltijos šalių rinkose – vaizdo ir garso bei buities technikos užimamos rinkos dalies persiskirstymas“, – sako „GfK Retail and Technology Baltic“ atstovybės Lietuvoje vadovas Eduardas Grybovas. Jis pastebi, kad 2009 m. šių prekių grupių užimama rinkos dalis visame Baltijos šalių regione buvo lygi – po 26 proc., o 2010 m. vaizdo ir garso technikos rinkos dalis bendroje technologijų rinkoje išaugo iki 30 proc., tačiau buities technikos, atitinkamai, sumažėjo iki 21 proc. Pernai Lietuvoje vaizdo ir garso technikai bei buities prekėms atitekusi rinkos dalis buvo lygi – po 24 proc.
Vaizdo ir garso technikos rinką augino televizoriai
2010 m. Baltijos šalių regione vaizdo ir garso technikos rinka augo net 48 proc. Daugiausiai augo televizorių pardavimai – vien Lietuvoje jų parduota 25,1 proc. daugiau nei pernai. E. Grybovas smarkiai išaugusią televizorių paklausą Latvijoje ir Estijoje sieja su šalių įžengimu į skaitmeninės televizijos (SKTV) erą, o Lietuvoje – su pernai vykusiais Pasaulio krepšinio ir futbolo čempionatais. Prognozuojama, jog Lietuvoje televizorių pardavimai ir toliau augs – dėl perėjimo prie SKTV bus įsigyjama vis daugiau naujos kartos televizorių su integruotu priedėliu. Atsižvelgiant, jog 2010 m. skaitmeninės TV priedėlių, kuriuos galima prijungti prie senesnių televizorių, pardavimai siekė 151,4 proc., galima prognozuoti, jog 2011 m. jie taip pat augs.
Smulkių elektronikos prekių – DVD vaizdo grotuvų, filmavimo kamerų, MP3 muzikos grotuvų, namų kino sistemų – pardavimai 2010 m. krito, iš jų daugiausia – net 36,4 proc. – DVD vaizdo grotuvų. E. Grybovo teigimu, dar keletą metų panašios tendencijos kartosis, nes šių prekių funkcijas perima modernesni pakaitalai, tokie kaip išmanieji telefonai ar kompiuteriai. Tačiau ne visų prekių grupių paklausa mažėjo, pavyzdžiui, skaitmeninių fotoaparatų parduota 12 proc. daugiau.
Buities prekių rinkoje – sąstingis
Visame Baltijos šalių regione buities technikos prekyboje 2010 m. pagyvėjimo dar nematyti – palyginti su 2009 m., pardavimai nekito. Lietuvoje buities technikos prekių paklausa vidutiniškai krito 3 proc.: indaplovių nupirkta 11,2 proc. mažiau, viryklių – 5,9 proc., skalbimo mašinų – 0,6 proc., mikrobangų krosnelių – 16 proc. mažiau.
E. Grybovo teigimu, buities technikos prekių pardavimų sąstingis yra tiesiogiai susijęs su sąstingiu nekilnojamojo turto rinkoje. Tačiau dėl itin karštos vasaros pernai smarkiai išaugo šaldytuvų paklausa – jų nupirkta 7 proc. daugiau nei 2009 m. Taip pat šiek tiek augo kavos gaminimo aparatų, duonkepių, kitų smulkių maisto gaminimo prietaisų pardavimai.
Vejamės Vakarų Europos lygį
Lietuvoje telefonų pardavimai pernai kilo beveik 27 proc.: mobiliųjų telefonų parduota 15 proc., o išmaniųjų – net 455 proc. daugiau. 2009 m. išmaniųjų telefonų pardavimai sudarė vos 3 proc., tuo metu 2010 m. – 12 proc. bendros rinkos dalies. „GfK Retail and Technology Baltic“ atstovo teigimu, paskutiniais 2010 m. mėnesiais Lietuva pasiekė 2009-ųjų Vakarų Europos vidurkį. Visame Baltijos šalių regione telefonų pardavimai 2010 m. kilo 23,9 proc. „Telekomunikacijų operatorių vykdomų akcijų dėka atitrūkimą nuo Vakarų Europos sumažinome bent pusmečiu ir dabar atsiliekame apie 1 metus“, – sako E. Grybovas. Prognozuojama, kad 2011 m. išmaniųjų telefonų dalis bendroje išmaniųjų ir mobiliųjų telefonų rinkoje Lietuvoje pasieks 30 proc.
„GfK Retail and Technology“ yra pasaulyje pirmaujanti technologijų rinkos tyrimų kompanija. Bendrovės padaliniai duomenis, atspindinčius 1,1 mln. nemaisto pramonės pardavėjų veiklą visame pasaulyje, gauna iš 190 tūkst. pardavimo vietų. „GfK Retail and Technology“ apdoroja gautą informaciją ir įvairių mažmeninės prekybos ar gamybos įmonių vadovus supažindina su naujausiomis rinkų tendencijomis šalies, regiono ir globaliu mastu.