Lietuvos mokinių parlamento pirmininkas Simonas Stankus – vienas iš daugybės abiturientų, gavusių klaidingą pranešimą, kad neįstojo į svajotą studijų programą ir penktadienį valandų valandas „prameditavęs“ prie neveikiančios Lietuvos aukštųjų mokyklų asociacijos bendrajam priėmimui organizuoti (LAMA BPO) svetainės. Tačiau už stojančiųjų informavimą atsakingos asociacijos valdybos pirmininkas Aloyzas Antanas Pažėra DELFI teigė tame nematąs jokios tragedijos, nes „žmonės jau šeštadienį sužinojo stojimo rezultatus“.
„Lietuvos mokinių parlamentas kritiškai vertina LAMA BPO darbą tokiu abiturientams svarbiu momentu. Tai – absoliutus nesiskaitymas su žmonėmis, kurie gavo klaidingą informaciją. Penktadienį „užlūžus“ sistemai, daugiau nei 10 val. dešimtys tūkstančių abiturientų praleido prie kompiuterio „refrešindami“ puslapį, kuriame buvo nedovanotino skurdumo informacija apie tai, kad sistemos darbas bus atnaujintas artimiausiu metu“, – piktinosi S. Stankus.
Mirs neužmirš LAMA BPO
Jis pats sakė dar šiaip taip sugebėjęs susitaikyti su penktadienį LAMABPO paskelbta informacija, kad niekur neįstojo, kuri vėliau buvo paneigta, tačiau užjautė silpnesnių nervų mergaites, kurios „daugiau nei 10 val. praleido prie kompiuterio verkdamos ir negalėdamos pasitikrinti, ar jas pasiekusi informacija nėra klaida“. „Pikčiausia, kad LAMA BPO – visada viskas normalu. Kiek teko girdėti, asociacija ir dabar neprisiima atsakomybės už sistemos darbo sutrikimus, nes, neva, nieko nepadarysi, serveriai lūžta“, – kalbėjo abiturientas.
Pasak jo, keliasdešimt tūkstančių abiturientų, jų artimųjų šiomis dienomis sugadinome daugybę neuronų. „Ir aš pats mirsiu-neužmiršiu LAMA BPO, senatvėje pražilęs ją minėsiu“, – sakė Mokinių parlamento vadovas.
Nesupranta, apie kokius nervus abiturientai šneka
Tačiau LAMA BPO valdybos pirmininkas nesupranta, apie kokius nervus abiturientai šneka, nes „kvietimai į valstybės finansuojamas vietas ministro įsakymu visi buvo laiku, paskelbti liepos 23 dieną 15 val.“
„Tai numatyta taisyklėse, tad ir geriausiųjų kvietimai į valstybės finansuojamas vietas, ir eilės buvo paskelbtos liepos 23 dieną“, – sakė asociacijos valdybos pirmininkas, pridurdamas, jog sistema „užlūžo tarp 23 ir 24 dienos ir atsigavo penktadienio vakarą“.
A. A. Pažėros žodžiais, dėl sistemos „patrikimo“, per naktį nebuvo pakvietimų į mokamas studijų vietas, tačiau dėl to „nieko tragiško ir nėra“.
Sistema nenulūžo – tik neveikė
Informacinių technologijų specialistų nuomone, ruošiantis svetainės lankytojų antplūdžiui, LAMA BPO galėjo pasirūpinti didesniu sistemos pralaidumu. Tačiau A. A. Pažėros teigimu, iš „Lintel“ buvo išpirktas ne tik didesnis pralaidumas – LAMA BPO su šia bendrove dirba „išimtinėm linijom ir dėl to „lūžimų“ nėra“.
Paprašytas sukonkretinti, dėl ko daugiau nei 10 val. neveikė informacinė sistema, A. A. Pažėra net pyktelėjo: „Tai jeigu serveris „nepavežė“ vienu metu tiek informacijos, tai ir „nulūžo“, tačiau „nulūžo“ – per skambus žodis, nes nulaužti galima medį ar šaką, o sistema liko sveika, tik neveikė“.
Abiturientų atsiprašė tik IT grupė
LAMA BPO informatikų grupė atsiprašė abiturientų, kad dėl techninių nesklandumų, susijusių su nepakankamu serverių pajėgumu, vėlavo pateikti informaciją ir pripažino, jog kai kurios dėl serverių darbo per anksti „Lintel“ išsiųstos SMS žinutės galėjo būti klaidingos.
„Diagramas apie situaciją studijų krypčių grupėse ir programose, taip pat diagramas apie priėmusiųjų kvietimus ir pakviestųjų santykį bus rodomos pirmadienį, stojantiesiems, prisijungus su internetinės registracijos numeriu“, – atsigavusiame LAMA BPO puslapyje informavo IT grupė.
Atsisakė popierinių sąrašų ir informacijos telefonu
LAMA BPO valdybos pirmininkas priminė, jog šeštadienį pranešimus apie kvietimą studijuoti abiturientai gavo ir el. paštu, nors tokiu būdu informuoti jaunuolių „iki tos dienos niekas nebuvo įsipareigojęs“.
„Kita vertus, el. paštas nėra patikimas, nes niekas negali atsakyti, žiūrėjo jį, ar nežiūrėjo, ar žmogaus tvarkingas kompiuteris, serveris, tad čia – tik papildoma priemonė“, – komentavo A. A. Pažėra.
Anksčiau buvusios praktikos aukštosiose mokyklose iškabinti pakviestųjų studijuoti sąrašus, LAMA BPO valdybos pirmininko teigimu, atsisakyta įsigaliojus Asmens duomenų apsaugos įstatymui.
Priėmus šį dokumentą, abiturientai apie stojimo rezultatus negali sužinoti ir paskambinę telefonu. „Nesvarbu, kad pasako savo kodą, kai žmogus paskambina, nematai, kas kalba – kaimynas apie kaimyno vaiką klausia ar pats abiturientas“, – pateikė pavyzdį A. A. Pažėra.
ŠMM tirs silpnąsias sistemos puses
Viceministrė Nerija Putinaitė Švietimo ir mokslo ministerijos vardu atsiprašė abiturientų ir jų tėvų, kurie patyrė didžiulį stresą, gaudami prieštaringą informaciją. „Kadangi Švietimo ir mokslo ministerija yra įgaliojusi LAMA BPO organizuoti bendrą priėmimą, mes tirsime ir aiškinsimės silpnąsias sistemos puses ir, jei bus atrasta asmeninė kieno nors kaltė, imsimės priemonių“, – DELFI sakė viceministrė.
Primindama, jog šiemet elektroninėje sistemoje yra daug naujovių ir, deja, ne viskas suveikė, N. Putinaitė pripažino šioje situacijoje matomus LAMA BPO pozicijos trūkumus: „Tikrai būtų buvę daug mažiau problemų ir streso, jeigu asociacija būtų laiku informavusi apie nesklandumus ir pranešusi, kada žadama juos pašalinti“. „Visi puikiai supranta, kad technika kartais paveda, tačiau atvirumas ir pripažinimas, kad įvyko klaida bei operatyvi informacija, kad ji bus ištaisyta, toje situacijoje buvo labai svarbi. Jei būtų taip pasielgta, ir LAMA BPO būtų turėjusi mažiau problemų, ir abiturientams būtų tekę nepalyginamai mažiau streso“, – apibendrino viceministrė.