Daugeliui iš mūsų tikrai yra girdėti pavadinimai nuotolinės studijos, virtualios mokymosi aplinkos, distancinis mokymasis. Bet ar daug turite pažįstamų, kurie jums pasakojo, kad kažkurioje Lietuvos aukštojoje mokykloje pasirinko nuotolines studijas?
Palyginus negausi nuotolinių studijų programų pasiūla Lietuvos aukštosiose mokyklose dar daugelį verčia abejoti tokių studijų kokybe, galimybėmis tokiu būdu studijuoti Lietuvoje, tokių studijų prieinamumu. Visgi, šiuolaikinės studijos aukštojoje mokykloje nepaprastai glaudžiai susijusios su įvairių šiuolaikinių informacinių komunikacinių priemonių naudojimu. Internetas, mokymosi medžiaga įvairiausiais elektroniniais formatais, elektroninis paštas, specialios nuotolinių studijų aplinkos, „Skype“ ir kitos bendravimo per atstumą priemonės vis plačiau taikomos organizuojant studijas universitetuose. Ir Lietuvoje tikrai jau yra galimybių studijuoti nuotoliniu būdu.
Informacinės komunikacinės priemonės šiais laikais daugiau ar mažiau naudojamos visose tradicinėse studijose. Tradicinių studijų studentams studijų medžiaga pateikiama įvairiose skaitmeninėse laikmenose, šiuolaikiniai studentai vis dažniau mokosi ne tik iš spausdintų knygų, bet ir iš elektroninių. Neretai sudaromos galimybės prie pagrindinės studijų medžiagos turėti internetinę prieigą ar tiesiog parsisiųsti studijų medžiagą internetu. Bet sparti interneto, elektroninio pašto bei kitų informacinių komunikacinių priemonių plėtra leidžia studijas organizuoti ir mažiau įprastu – nuotoliniu – būdu. Koks gi pagrindinis tradicinių ir nuotolinių studijų skiriamasis bruožas? Jei tradicinėse studijose informacinės komunikacinės technologijos dažniausiai naudojamos kaip pagalbinė priemonė šalia visų tradicinių mokymo(si) metodų ir būdų, tai organizuojant studijas nuotoliniu būdu, informacinės komunikacinės technologijos ir internetas yra pagrindinė priemonė.
Nuotolinės studijos visame pasaulyje ir toliau populiarėja, kartu su atvirojo mokymosi koncepcija jos yra suprantamos kaip galimybė žymiai padidinti aukštojo mokslo prieinamumą - juk nuotolinių studijų klausytojai studijuoja jiems patogiu laiku ir tempu, o visos studijos organizuojamos specialiai nuotolinėms studijoms sukurtose virtualaus mokymosi aplinkose. Iš esmės naujausios technologijos studijuojančiajam leidžia pasirinkti laiką ir erdvę, kurioje jis nori ir gali studijuoti. O svarbiausia yra tai, kad šiuolaikinės informacinės komunikacinės technologijos labai pakeitė akademinio bendravimo pobūdį – bendravimas per fizinį atstumą dabar nebereiškia akademinio ar intelektinio atstumo.
Nuotolinės studijos gali būti tiek pat efektyvios, kiek ir tradicinės studijos, nes šiais laikais, informacinių komunikacinių technologijų dėka, įmanomas labai tiesioginis ir glaudus dėstytojų ir studentų bendravimas per nuotolį (vaizdo konferencijų būdu transliuojamos paskaitos internetu, kaupiami paskaitų įrašai, nuotolinis mokymas organizuojamas elektroninio mokymosi aplinkoje (pvz., „Moodle“), kurioje talpinami el. vadovėliai ir organizuojama visa studentų veikla kiekvienam dalykui ir grupei sukurtose virtualiose klasėse/auditorijose.
Juk taip daug asmenų šiais labai intensyvaus gyvenimo tempo, sunkmečio laikais yra priversti atsisakyti studijų dėl tam tikrų asmeninio gyvenimo aplinkybių. Gal negali studijuoti, tęsti studijų aukštojoje mokykloje todėl, kad šiuo metu neturi sąlygų palikti savo gyvenamosios, darbo vietos ir išvykti studijuoti į kitą miestą, o gal asmeninio gyvenimo aplinkybės verčia daug laiko praleisti namuose, su šeima, galiausiai, finansinė padėtis neleidžia kuriam laikui nutraukti darbo ir atsidėti vien tik studijoms. Pavyzdžiui antrosioms, magistrantūrinėms, jau turimą kvalifikaciją tobulinti leidžiančioms studijoms aukštojoje mokykloje žmonės dažnai nesiryžta irgi dėl tų pačių aukščiau išvardintų priežasčių. Būtent tokiais atvejais galima pagalvoti apie naujas studijų galimybes ir studijuoti nuotoliniu būdu.
Vienas iš nedaugelio Lietuvos universitetų, siūlančių studijuoti nuotoliniu būdu pilnas studijų programas yra Mykolo Romerio universitetas. Jame įdiegta atvirųjų nuotolinių studijų sistema leidžia rinktis studijuoti ne tik pilną studijų programą, bet galbūt pasirinkti tik tuos studijų dalykus, kurie reikalingi profesinei kvalifikacijai tobulinti, naujoms žinioms įgyti, turimoms pagilinti ar atnaujinti. Atvirųjų nuotolinių studijų klausytojai studijuoja būtent jiems patogiu laiku ir tempu, o visos studijos organizuojamos specialiai nuotolinėms studijoms sukurtoje virtualioje elektroninių studijų aplinkoje „Moodle“. Į atvirąsias nuotolines studijas MRU priimami visi norintieji, o registracija internetu vykdoma nuolat. Klausytojai renkasi atskirus studijų dalykus (pagal pasirinktą studijų pakopą, kryptį, programą). Studijuoti galima pradėti dukart per metus, t. y. klausytojai priimami rudens (studijos pradedamos nuo rugsėjo pabaigos) ir pavasario (studijos pradedamos nuo vasario mėn.) semestrams. Kiekvieną semestrą į atvirąsias nuotolinės studijas prisiregistruoja iki 150 klausytojų (beveik pusė iš jų gyvenantys ne Lietuvoje). Jie, bendrai paėmus, pasirenka iki 550 studijų dalykų. Galima pasirinkti vieną ar kelis atskirus studijų dalykus semestrui ir kaupti studijų dalykų kreditus. Tokiu būdu „susirinkti“ visą studijų programą. Arba, pvz., surinkus 24 vienos studijų programos kreditus keisti studijų būdą ir pasirinkti kurią nors labiau įprastą, griežtesnę studijų formą (tradicines nuolatines dienines, vakarines ar ištęstines studijas, kuriose galioja sesijų režimas), nes „laisvos“ studijos yra susijusios su stipria motyvacija studijuoti savarankiškai ir neribojamos griežto režimo (nuotolinėse studijose patys sau galite nusistatyti studijų tempą ir atsiskaitymų laikotarpius!), todėl gal jums nepriimtinos.
Studijuojant studijų programą nuotoliniu būdu ji savo apimtimi, turiniu, reikalavimais studijuojančiajam niekuo nesiskiria nuo kitų studijų programų ir teikia tokias pačias kompetencijas, kaip ir tradicinių studijų programos. Juk tai tik studijų organizavimo būdas (pagal tas pačias akredituotas studijų programas), o ne kažkokios kitokios studijų programos. Todėl įgyjamas diplomas yra lygiavertis, tiesiog būdas, kuriuo siekiama diplomo, yra kitoks.
Tradicinių studijų studentai per semestrą mokosi tiek dalykų, kiek jų studijų planuose tą semestrą yra numatyta arba kiek jie pasirinko pagal individualųjį studijų planą, o atvirųjų nuotolinių studijų klausytojai Mykolo Romerio universitete renkasi tiek studijų dalykų, kiek jie nori, gali ir pajėgia studijuoti. Tarpiniai kiekvieno dalyko atsiskaitymai vykdomi elektroninių studijų aplinkoje „Moodle“, bet kiekvieno dalyko egzaminas vyksta akivaizdžiai, universitete. Tiesa, galima pasirinkti, kad studijų metų egzaminai laikomi tik kartą per metus – jų laiką laisvai pasirenka pats nuotolinių studijų klausytojas.
Nuo 2009 m. rudens Mykolo Romerio universitete, šalia jau kelerius metus nuotoliniu būdu vykdomų bakalauro studijų (Teisės ir valdymo, Teisės, Socialinio darbo ir kt. studijų programos), siūloma rinktis nuotoliniu būdu studijuoti Viešojo administravimo ir Savivaldos institucijų viešojo administravimo magistrantūros studijų programas.
Taigi, naujos studijų galimybės – nuotolinės studijos – prieinamos jau ir Lietuvoje. Taip kaip informacinės komunikacinės technologijos keičia visą mūsų gyvenimą, taip jos keičia studijas aukštojoje mokykloje.
Dr. N. Saugėnienė, Mykolo Romerio universiteto Nuotolinių studijų centro direktorė.