Technologijos
„Kompiuterinių technologijų vystymasis 2010 m. ir toliau vyks pagal Moore’o dėsnį, tačiau keisis tradicinis šio dėsnio suvokimas“ – teigiama kasmetinėje tarptautinės audito ir verslo konsultacijų bendrovės „Deloitte“ parengtoje pasaulinės technologijų, žiniasklaidos ir telekomunikacijų rinkos apžvalgoje.
Moore‘o dėsnis, pristatytas visuomenei dar 1965 m., teigia, kad, vystantis kompiuterinėms technologijoms, jų efektyvumas padvigubėja apytiksliai kas 2 metus. Tradiciškai šis dėsnis buvo suvokiamas kaip proporcingas procesorių greičio, kietųjų diskų talpos ir pan. didėjimas. Tačiau praktika rodo, kad pastarieji parametrai vartotojams nebėra tokie aktualūs. Vis dažniau sutinkama su nuomone, kad jie yra pakankami, ypač kalbant apie kasdienį vartojimą, todėl tolimesnė plėtra šioje srityje nebebus tokia sparti.
Vis didesnę svarbą įgyja technologijų kaina ir energetinis efektyvumas. Prognozuojama, kad gamintojai, atsižvelgdami į vartotojų lūkesčius, artimiausiais metais stengsis gaminti ne galingesnius ar greitesnius, o mažiau elektros energijos vartojančius kompiuterius. Taip pat didelis dėmesys bus skiriamas su jų gamyba susijusių kaštų mažinimui. Taigi Moore‘o dėsnis ir toliau galios – kompiuterinių technologijų efektyvumas proporcingai didės mažėjant jų kainai ir energijos suvartojimo kiekiui.
Žiniasklaida
Panašu, kad pastaruoju metu kartais pasirodantys teiginiai, jog vaizdo medžiagos žiūrėjimas internete ar mobiliuoju telefonu greitai nukonkuruos televiziją, šiemet dar nevirs realybe. „Deloitte“ apžvalga rodo, kad 2010 m. televizija išlaikys labai stiprias pozicijas rinkoje.
Vienas žmogus per savaitę vidutiniškai skirs nuo 20 iki 30 val. televizijos žiūrėjimui, kai, tuo tarpu, vaizdo medžiagos peržiūrai bet kuriuo kitu kanalu šiemet bus skiriama tik apie 1,5–2 val. Populiariausiu muzikos klausymo kanalu taip pat išliks tradicinis radijas.
Tokias tendencijas visų pirma lemia ypač paprastas ir patogus informacijos pateikimas. Įtakos taip pat turi susiformavę vartotojų įpročiai, kuriuos sunku pakeisti – šimtai milijonų žmonių visame pasaulyje net 40 % savo laiko atsikėlę ryte skiria televizijos žiūrėjimui ar radijo klausymui.
Televizijos populiarumą šiemet didins ir 3D TV atėjimas į rinką. Augantys vartotojų lūkesčiai turėti 3D kino teatro atitikmenį savo namuose nulems pirmųjų 3D televizijos kanalų atsiradimą JAV bei Europoje. Tačiau ši sritis vis dar susidurs su sunkumais tampant visuotinai paplitusiu reiškiniu, pirmiausiai dėl sąlyginai brangių 3D technologijų. Kliūtimi taip pat bus ir vienodų 3D TV standartų nebuvimas, kurie, tikimasi, susiformuos jau metų pabaigoje.
3D TV teikiamos galimybės sujudins reklamos rinką. Tačiau sparčiausias augimas ir toliau numatomas internetinei reklamai, kuri, lyginant su kitomis reklamos rūšimis, patyrė mažiausią nuosmukį 2009 m. Prognozuojama, kad nemažą dalį rinkos internetinė reklama perims iš laikraščių ir žurnalų. Pasak reklamos užsakovų, internetinė reklama šiuo metu tampa ypač patraukli, nes ji, ko gero, yra vienintelė, kuri suteikia galimybes tiksliai išmatuoti reklaminės kampanijos efektyvumą.
Nepaisant to, 2010 m. reklama vis dar sudarys didžiąją dalį laikraščių ir žurnalų pajamų. Tačiau, praradusios dalį reklamos rinkos, šios žiniasklaidos priemonės turės pagalvoti apie papildomus pajamų šaltinius. Neatmetama laikraščių ar žurnalų internetinėse svetainėse pateikiamos nemokamos informacijos apmokestinimo galimybė, apie kurią vis dažniau užsimenama ir Lietuvoje. Viso turinio apmokestinimas yra mažai tikėtinas, nes tokiu būdu atsiranda rizika prarasti didelę dalį lankytojų. Tai greičiau būtų vienkartinis mokestis už tam tikrą išskirtinę informaciją.
Telekomunikacijos
Telekomunikacijų rinkoje prognozuojamas tolesnis daugiafunkcinių mobiliųjų telefonų populiarumo augimas. 2009 m. šių telefonų pardavimai JAV pirmą kartą viršijo nešiojamų kompiuterių pardavimus. Iki 2011 m. jie turėtų pasivyti stacionarių ir nešiojamų kompiuterių pardavimus kartu sudėjus.
Didelę įtaką augančiam daugiafunkcinių mobiliųjų telefonų populiarumui turės juose įdiegtų mobiliojo interneto paieškos sistemų tobulėjimas ir paplitimas. Prognozuojama, kad iki 2010 m. galo kai kuriais parametrais šios sistemos aplenks standartines internetinės paieškos sistemas. Naudodamasis integruota paieškos ir navigacijos sistema mobiliajame telefone, vartotojas galės ne tik išsirinkti, kur papietauti, bet ir pakeliui nuolat gauti instrukcijas, kaip nuvykti iki reikiamos vietos. Tikėtina, kad metų gale mobiliojo interneto paieškos sistemos taps viena iš 5 svarbiausių mobiliojo telefono funkcijų. Kitos dažniausiai naudojamos funkcijos yra skambučiai, trumposios žinutės, kalendorius ir interneto naršyklė.
Dar vienas svarbus aspektas daugiafunkcinių telefonų populiarumui – mobiliosios ir internetinės telefonijos integracija. Internetinio ryšio naudojimas skambučiams ne tik atpigins mobilųjį ryšį, bet ir suteiks galimybes skaitmenine informacija paverstus skambučių įrašus saugoti, apdoroti ir vėliau sėkmingai įvairiais būdais juos panaudoti.
Prognozuojama, kad 2010 m. gali keistis internetinių paslaugų kainodara. Interneto tiekėjai stengsis atsisakyti dabar ypač paplitusio būdo, kai yra mokamas tam tikras mėnesinis mokestis, suteikiantis teisę į neribotą duomenų srautą, ir pereiti prie mokesčio už faktiškai gautus ir išsiųstus duomenis. Tuo yra suinteresuotos ir įvairios reguliuojančios institucijos, teigdamos, kad šis būdas sumažintų piratavimo atvejų skaičių.
Vartotojai, ypač įmonės, 2010 m. stengsis mažinti išlaidas telekomunikacijai ir, rinkdamiesi pigesnes paslaugas, bus atlaidesni ryšio kokybei. Pastebima tendencija, kad vartotojams pakaks taip vadinamos „99,9 %“ kokybės, t. y. garantijos, kad maksimalus ryšio nesklandumų laikas per metus neviršys 525 min. Anksčiau vyravęs standartas buvo pasiekęs „99,999 %“ kokybės poreikį (ne daugiau 5 min. ryšio nesklandumų per metus).
Dar viena aiški tendencija yra telekomunikacijų bendrovių siekis mažinti savo veiklos sąnaudas. Dėl didelės konkurencijos rinkoje, veiklos efektyvumas tapo vienu svarbiausių įmonių pelningumo veiksniu. Tikėtina, kad mobiliojo ryšio operatoriai investuos į naujo tipo ryšio perdavimo stotis, kurios ne tik iki 50 % sumažina energijos sąnaudas, bet ir reikalauja mažiau techninės priežiūros. Laidinio ryšio operatoriai toliau tęs vis dar labai paplitusių varinių laidų keitimą optiniais.
Reikia pastebėti, kad dėl telekomunikacijų sektoriaus įmonių veiklos anglies dvideginio emisija pasaulyje padidėja 183 mln. tonų per metus (0,7 % viso išskiriamo CO2), taigi, didindamos savo energetinį efektyvumą, šio sektoriaus įmonės taip pat prisidės prie bendros CO2 emisijos mažinimo.