Viena po kitos atsidarančios elektroninės prekybos parduotuvės Lietuvoje nutildo kalbas apie vartotojų baimę pirkti internetu. Specialistai vis garsiau šiuos metus vadina elektroninės prekybos lūžio metais.
Tokias tendencijas tik patvirtina internetinės muzikos parduotuvės „Muzikos bomba“ pavyzdys – vos prieš mėnesį atnaujinusi internetinę prekybą, įmonė skaičiuoja 10 kartų padidėjusius pardavimus internete.
Sėkmingi pastarųjų metų prekybos bilietais kelionėms ar į renginius pavyzdžiai Lietuvoje įrodo, kad elektroninė prekyba pastaruoju metu užima tvirtas pozicijas rinkoje. Specialistai pastebi, kad pirkimai internetu auga, nepaisant krizės.
Pasak „Infobalt“ asociacijos vykdančiojo direktoriaus Edmundo Žvirblio, elektroninės prekybos augimas gali būti nulemtas tiek prekybos tinklų uždarymo bangos, tiek taupių pirkėjų: „Per sunkmetį pirkėjai jautresni kainai, o elektroninės parduotuvės prekes siūlo pigiau“, – apibendrina pašnekovas.
Pasak SEB banko Elektroninės bankininkystės departamento direktoriaus Pauliaus Kriščiūno, atsiskaitymai internetu Lietuvoje vis labiau populiarėja, o užklupęs sunkmetis šią prekybą netgi paskatino.
„Šiuo metu ir prekybininkai, ir pirkėjai yra linkę dar labiau kontroliuoti savo išlaidas, todėl pastebime, kad įvairių laisvalaikio ir buities prekių internetu parduodama daugiau – tuo, tikriausiai, gali pasigirti tik reta „tradicinė“ parduotuvė. Per 2009 metų dešimt mėnesių vien mūsų banke atsiskaitymo už pirkinius internete operacijų padaugėjo net 60 proc. palyginus su tuo pačiu laikotarpiu pernai“, – sakė P. Kriščiūnas.
Pasak jo, pastaruoju metu pastebima dar viena tendencija – sumažėjo vieno pirkimo internetu metu išleidžiama suma. „Prieš metus vieno pirkinio internetu vidutinė suma buvo 63 litai, o šiuo metu ji sumažėjo iki 51 lito. Tai gali būti ne tik dėl to, kad krenta prekių kainos – į internetą perkeliama daugiau parduotuvių, kuriose prekiaujama smulkesnėmis prekėmis“, – sakė P. Kriščiūnas.
Be paminėtų taupymo faktorių, pirkėjai internetines parduotuves renkasi ir dėl patogumo – visą parą veikiančios parduotuvės dažnai gali pasiūlyti ir didesnį prekių pasirinkimą ir sutaupyti laiko. Internetinė muzikos parduotuvė Muzikosbomba.lt pasaulyje vieną populiariausių praktikų – pirkti CD ar DVD internete – pritaikė Lietuvoje. Prieš mėnesį veiklą atnaujinusi e. parduotuvė po savo virtualiu stogu talpina tiek muzikos ir koncertų įrašų, kiek netilptų jokioje „tikroje“ muzikos parduotuvėje. Pasak parduotuvės direktoriaus Lauro Lučiūno, pratinti melomanus ieškoti muzikos internete ilgai nereikėjo, nes tai jau seniai pastebėtas vartotojų įprotis. Muzikos verslą internete įmonė atnaujino prieš mėnesį. „Užtikrinti platų pasirinikimą, greitą pristatymą ir vartotojų saugumą, mažesnes kainas nei gali pasiūlyti bet koks kitas mažmeninės prekybos tinklas – tai turėtų būti esminiai bet kokios elektroninės parduotuvės veiklos aspektai“, – vardino „Muzikos bomba“ direktorius Lauras Lučiūnas.
Muzikos pirkimas internetu Lietuvoje turėtų tapti dar aktualesnis, sistemą papildžius MP3 formato muzikos įrašais. „Piratavimo klausimas viešai diskutuojamas jau daug metų. Siųstis muziką prisėdus prie kompiuterio yra susiformavęs vartotojiškas įprotis ir mes jo nepakeisime. Mūsų tikslas – pasiūlyti alternatyvą nelegaliam muzikos siuntimuisi iš interneto. Gruodį pradėsime būtent su tokiu alternatyviu pasiūlymu – mažomis kainomis užsisakyti muzikos iš MP3 katalogo. Pavyzdžiui, lankytojai galės legaliai įsigyti visą mėgiamos grupės MP3 albumą už 10 litų“, – pasakojo L. Lučiūnas. Pasak direktoriaus, nors šiemet parduotuvė pasiūlys tik lietuviškos muzikos MP3 kūrinius, kitais metais žadama pradėti bendradarbiavimą su dvejomis didžiausiomis muzikos leidybos įmonėmis „Warner Music Group“ ir „Universal Music Group“ bei prekiauti pasaulinio garso muzikos atlikėjų MP3 kūriniais.
Įvertinęs šių naujovių svarbą ir pirmojo mėnesio pardavimų rezultatus bei stabilų augimą, „Muzikos bomba“ vadovas 2010 metais prognozuoja didelį augimą internetinėje muzikos prekyboje. Kitų metų internetinės parduotuvės Muzikosbomba.lt apyvarta turėtų peržengti 0,5 mln. Lt ribą.
Bendrą internetinės prekybos augimą patvirtino ir E. Žvirblis. Prieš metus Lietuvoje prekes internetu pirko apie 6 % suaugusiųjų gyventojų, o internetu naudojosi apie 50 % gyventojų, todėl rinkos analitikai drąsiai prognozuoja elektroninės prekybos plėtimąsi. „Akivaizdu, kad besinaudojančių internetu pirkimo įpročiai tik formuojasi ir yra didžiulis potencialas elektroninei prekybai plėstis ir paaugti bent po 50 % per metus“, – teigia E. Žvirblis.