Internetinės prekybos apimtys sunkmečiu Lietuvoje auga, tačiau pirkėjų įpročiai keičiasi iš lėto. Elektroninių parduotuvių vadovai sako lietuviams vis dar aiškinantys, kad pirkti internetu taip pat saugu, kaip tradicinėje parduotuvėje.
Į internetą atveja sunkmetis
Statistikos departamento duomenimis internete apsipirkinėja apie 6 proc. lietuvių. Pernai šis skaičius siekė 4 proc. Dažniausiai perkami bilietai, knygos ir žurnalai, taip pat dėmesio sulaukia drabužiai, namų apyvokos prekės ir buitinė technika.
Technika prekiaujančios internetinės parduotuvės „Imk.lt“ rinkodaros vadovas Tomas Varanavičius sako, kad žmones prie pirkimo internetu pratina krizė. „Ieškoma visų įmanomų būdų sutaupyti, o internete galima rasti pigesnių prekių.“
Internete ieškoma nuolaidų ir išpardavimų, todėl didžiausios sėkmės sulaukia parduotuvės, pasiūliusios mažiausią kainą. Parduotuvės „Epolis“ direktorius Jonas Tomkevičius sako, kad 4 iš 5 pirkėjų pirmiausia sužino to paties daikto kainą visose populiariausiose interneto parduotuvėse ir tik tada renkasi, kurioje pirkti. „Labai daug pirkėjų paskambina į parduotuvę ir derasi kaip turguje: prieš ką nors perkant jiems svarbiausia užsitikrinti mažiausią kainą“, – sako J. Tomkevičius.
Pasak T. Varanavičiaus, internetinės parduotuvės sėkmė priklauso nuo jos pasirinktos prekių grupės. „Iki metų pradžios klestėjo internetinės IT technikos parduotuvės, nes žmonės skubėjo pirkti kompiuterius, pasinaudodami mokesčių lengvatomis. Šiuo metu populiaresnės tos parduotuvės, kurios siūlo įvairaus pobūdžio prekes.“
Konkurentai – visas internetas
Elektroninės parduotuvės „Open24“ vadovas Martynas Tinfavičius teigia, kad žmonių, apsipirkinėjančių tiek vietinėse, tiek ir užsienietiškose internetinėse parduotuvėse daugėja, tačiau šis padidėjimas įspūdingai atrodo tik žvelgiant į procentinę jo išraišką. „Jei anksčiau mažesnėje parduotuvėje kasdien apsipirkdavo 5 žmonės, o dabar apsiperka 6 – tai jau 20 proc. augimas, – sako M. Tinfavičius. – Tačiau bendri skaičiai yra nedideli. Manome, kad nuo išlaidų mažmeninei prekybai prekėms internete lietuviai išleidžia ne daugiau kaip 0,2 proc.“
Pasak J. Tomkevičiaus, kol kas parduotuvės „Epolis“ rekordas – 11 pardavimų per dieną. „Tuo nedideliu skaičiumi žmonių, kurie apsiperka internetu, turi pasidalyti visa gausybė parduotuvių, todėl vienam portalui pardavimų tenka nedaug.“
Lietuviškoms internetinėms parduotuvėms tenka konkuruoti ne tik tarpusavyje, bet ir su užsienio portalais. Visame pasaulyje populiarūs interneto aukcionai „Ebay“ ir „Amazon“ lietuvius vilioja mažesnėmis kainomis ir didesne prekių pasiūla.
„Ebay“ ir „Amazon“ mums kur kas didesni konkurentai už lietuviškus portalus, – sako „Open24“ direktorius. – Lietuviškus portalus galime aplenkti pasiūlydami didžiausią tam tikrų prekių asortimentą, o štai užsienio portalai kai kuriuos klientus patraukia į savo pusę mažesnėmis kainomis.“
Trukdo žmonių nepatiklumas
Nors internetinė prekyba Lietuvoje plėtojama jau kelerius metus, verslininkai sako vis dar susiduriantys su visuomenės nepasitikėjimu. „Aptarnavome daug klientų, kurie internetu pirko pirmą kartą, nemokėjo naudotis elektronine bankininkyste ar net manė, jog esame vagys. Buvo atvejų, kai pirkėjai atvykdavo į mūsų būstinę tiesiog patikrinti, ar mūsų įmonė yra tikra“, – pasakoja J. Tomkevičius.
M. Tinfavičiaus teigimu, „Open24“ taip pat tenka susidurti su įtariais pirkėjais, tačiau visus su vartotojų nepasitikėjimu susijusius klausimus parduotuvė stengiasi išspręsti. „Jei žmonės nepasitiki elektronine bankininkyste, mes siūlome mokėti grynais kurjeriui pristačius prekę. Šį variantą renkasi du trečdaliai perkančiųjų pirmą kartą.“
Elektroninės prekybos ateitį DELFI kalbinti verslininkai mato šviesią. „Didėjant skaitmeniniam raštingumui, pirkimų internetu tik daugės, – mano T. Varanavičius. – Populiarėjantys socialiniai tinklai, alternatyvios reklamos galimybės paverčia internetą labai palankia terpe verslui.“
J. Tomkevičiaus nuomone, elektroniniam verslui plėtotis turėtų padėti ir krizė, nes vartotojai šiuo metu linkę ieškoti alternatyvų ir lengviau pasiduoda naujovėms, kurios galėtų padėti sutaupyti.