„Laukiau tavo skambučio bet tu taip ir nepaskambinai... As vis dar laukiu... Tik suaugusiems... Isdrysk“. Tokią SMS žinutę ankstų rytą gavo 11-metis, besinaudojantis mobilaus ryšio tinklo „Bitė“ išankstinio apmokėjimo paslauga „Labas“. Žinutėje taip pat buvo nurodytas telefono numeris, skambučio kaina – 5 litai – ir pornografinio tinklalapio adresas. Jame pristatomi telefoninio sekso operatoriai – 6 merginos ir 1 vaikinas.
„Bitė“ nuo tokios reklamos atsiriboja
Nors nurodoma, kad puslapis skirtas tik pilnamečiams, jis prieinamas visiems. Taigi, jei paaugliui dar nebuvo kilęs noras panaršyti po pornografinius puslapius, gavus tokį raginimą – puiki proga pradėti. Tereikia spustelti nuorodą, kad esi pilnametis, o tuomet jau gali apžiūrinėti paslaugos teikėjus visu gražumu – nuotraukų kolekcijoje moterys palaipsniui išsirenginėja, masturbuojasi bei puikuojasi savo mėgstamomis sekso pozomis. Nuo jų neatsilieka ir savo vyrišką pasididžiavimą demonstruojantis jaunuolis.
Tinklapyje skelbiama, kad teikiama SMS flirto ir erotinių pokalbių paslauga. Kad klientui būtų lengviau susigaudyti, kiekviena mergina ir vaikinas trumpai prisistato. Nurodomas amžius, kūno apimtys bei pageidavimai dėl lytinių santykių būdo.
Internete galima rasti ne vieną pasipiktinusio tėvo pareiškimą, kad į jo vaiko telefoną atkeliavo tokio pobūdžio žinutė. Bent mėnesį reklaminė kampanija aktyviai vyksta. Panašu, kad įstaiga sunkmečiu pritrūko klientų, todėl ėmė taikytis į vaikus ir paauglius. Mat tokio pobūdžio žinučių, jei tikėsime komentarais internete, yra gavę ir kitų operatorių paauglių pamėgtų išankstinio mokėjimo kortelių „Ežys“ bei „Pildyk“ turėtojai.
Bendrovė „Bitė“ teigia neteikianti nesusijusiems tretiesiems asmenims savo abonentų numerių ir neturinti nieko bendra su šiuo atveju.
„Dažnai reklaminėms žinutėms naudojamos specialios interneto programos, kuomet jos siunčiamos atsitiktiniais numeriais arba tiesiog visiems vartotojams iš eilės. Gavusi abonento skundą dėl nepageidaujamų žinučių, „Bitė“ nedelsiant imasi priemonių išsiaiškinti situaciją ir riboja paslaugų teikimą tokiam siuntėjui. Mes kviečiame abonentus, kurie gauna reklaminio pobūdžio trumpąsias žinutes, nesant jų pačių sutikimo, kreiptis į „Bitės“ klientų aptarnavimo centrą, nurodant kada ir iš kokio numerio gavo nepageidaujamas trumpąsias žinutes“, – teigiama bendrovės atsakyme.
Be vartotojų sutikimo reklama neteisėta
Kaip DELFI aiškino Ryšių reguliavimo tarnybos laikinai einanti Teisės departamento direktorės pareigas Gintarė Lapkauskienė, reklaminių pranešimų siuntimas, laikytina tiesioginės rinkodaros veikla, t. y. veikla, skirta paštu, telefonu arba kitokiu tiesioginiu būdu siūlyti asmenims prekes ar paslaugas arba teirautis jų nuomonės dėl siūlomų prekių ar paslaugų. Naudoti elektroninių ryšių paslaugas, įskaitant elektroninio pašto pranešimų siuntimą tiesioginės rinkodaros tikslu leidžiama tik gavus išankstinį abonento ar registruoto elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimą.
Asmenys, siunčiantys reklamines SMS žinutes, neturėdami išankstinio abonento ar registruoto elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimo, pažeidžia elektroninių ryšių įstatymo (ERĮ) nuostatas.
„Pažymėtina, kad ERĮ nereglamentuoja, kokiu būdu turi būti gautas išankstinis abonento ar registruoto elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimas, tačiau jis būtinas visais atvejais, kai tiesioginė rinkodara vykdoma naudojant elektroninių ryšių paslaugas. Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatyta administracinė atsakomybė už ERĮ numatyto duomenų tvarkymo ir privatumo apsaugos pažeidimą. Kaip vykdomos šios nuostatos, prižiūri Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija“, – teigė specialistė.
Be to, vartotojo sutikimo gauti vienokią ar kitokią reklamą reikalaujas reikalauja ir Reklamos įstatymas, o už įstatymo nesilaikymą baudžiama bauda nuo 1 iki 10 tūkst. litų.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovų teigimu, nustačius, jog minėtas erotinių pokalbių paslaugas savo klientams teikė telekomunikacijų įmonė, sankcijas tokiam pažeidėjui taikytų Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija. Jei būtų nustatyta, jog reklamą be vartotojo sutikimo jam teikė kitas subjektas, tokie veiksmai vertintini kaip Reklamos įstatymo pažeidimas.
Tarnyba yra gavusi vieną vartotojo skundą dėl erotinių pokalbiu telefonu reklamos, kuri buvo atsiųsta į nepilnamečio vartotojo mobilųjį telefoną. Šiuo metu atliekamas tyrimas dėl galimai nepageidaujamos reklamos siuntimo, siekiama nustatyti šios reklamos skleidėją.