Užsukę į bet kurią rimtesnę internetinę parduotuvę, ties kiekviena preke joje neabejotinai rasime ir pirkėjų atsiliepimus. Jie neretai įdomūs ir tikrai padeda nuspręsti, pirksime prekę, ar ne. Bet kartais jų tūkstančiai, o tai nebūtinai yra gerai.
Ar verta perskaičius knygą ar nusipirkus kokį niekutį rašyti tūkstantąjį atsiliepimą apie jį? Kai kas mano, kad verta. Štai vienas Singapūro žurnalistas parašė didelį knygos „Haris Poteris ir Mirties relikvijos“ komentarą tinklo parduotuvėje „Amazon.com“. Ir nesvarbu, kad bendras komentarų kiekis jau seniai peržengė trijų tūkstančių ribą.
Žinoma, net jei atsiliepimų labai daug, jie naudingi gali būti – čia praverčia su atsiliepimais skelbiamas įvertinimas, kuris įskaitomas į bendrą produkto reitingą. Taigi, net jei komentaro niekas ir neperskaitys, bendram skaitytojų / pirkėjų įvertinimui jis turės įtakos.
„Amazon“ buvo vieni pirmųjų, pradėjusių aktyviai raginti pirkėjus skelbti savo komentarus. Tokią iniciatyvą atsargiai sutiko knygų ir filmų kūrėjai – jie baiminosi, kad prasti komentarai paveiks pardavimus. Tačiau, pasirodo, jie nebūtinai kenkia.
„Niekas netiki jei visi komentarai tik teigiami“, – sako Johnas McAteeras, „Google“ padalinio shopping.google.com vadovas. Anot jo, kiekvienam produktui reikia šiek tiek prastų komentarų, juk tobulų daiktų nebūna.
Taip pat pastebėta, kad kuo daugiau komentarų produktas turi, tuo labiau jis perkamas. Anot „Google“ atstovo, viskas ima įsibėgėti komentarų skaičius pasiekus maždaug dvi dešimtis. Tuomet ir jų daugėti ima sparčiau, ir pardavimai padidėja. Sužaidžia ir dar vienas aspektas – kuo komentarų daugiau, tuo sunkiau net skeptiką įtikinti, jog juos visus galėjo parašyti suinteresuoti asmenys. Tai patvirtina ir bendrovės „Bazaarvoice“, kuriančios atsiliepimų skelbimo sistemas internetinėms parduotuvėms, atstovai.
Jie atliko įdomų eksperimentą. Produktų komentarus iš atminties gamintojo „Kingston“ svetainės sukėlė į internetinę parduotuvę „Office Depot“. Joje ties kiekvienu „Kingston“ produktu atsirado po daugiau nei dešimt komentarų, tuo tarpu ties kitų gamintojų atitikmenis kabojo vos po kelis. Rezultatas – staigiai šokę pardavimai. Labiau perkami tapo net tie „Kingston“ produktai, kuriems komentarų nebuvo įkelta.
Net jei produktas jau turi šimtus ar tūkstančius komentarų, vis pasirodo nauji. Knyga „Twilight“ Amazon.com sistemoje pasirodė 2005 metais, bet ir dabar ties ja kasdien atsiranda bent penki pirkėjų vertinimai su komentaru. Pardavėjai bando pasiekti, kad būtų matomi tiek naujausi, tiek geriausi komentarai – taip atsirado galimybė komentarus vertinti. Geriausia įvertintieji kabo viršuje ir tikrai padeda, tuo tarpu naujausi rodo, kad produktas vis dar aktualus ir perkamas.
„Daugelis skaito tik pirmus prekės komentarus ir tikrai neina skaityti paskutiniųjų. Tačiau nepaisant to nauji komentarai gimsta nuolat. Tai tarsi savita laiško kūrėjams/autoriui atmaina – išsakoma nuomonė, lūkesčiai ir kiek jie pateisinti. Dėl to komentarų tik daugėja nepaisant to, kad didelės dalies jų niekas nespėja perskaityti“, – teigia socialinės žiniasklaidos konsultantas Clay Shirky.
Tuo tarpu „Amazon“ atstovas pastebi, kad kai kurie komentarų autoriai iš tiesų tarsi siekia padėti kitiems, tarkime, tos pačios knygos skaitytojams formuotis savą nuomonę. Kiti gi komentuodami populiarius dalykus siekia pasakyti savo poziciją – galbūt jie nesupranta, dėl ko tiek to triukšmo.
Dėmesys pirkinių komentarams „Amazon“ buvo labai skatinamas, bet kai kuriems internautams tai tapo manija. Tarsi visų galų išminčiai jie pradėjo apžvelginėti daugybę pirkinių ir daiktų, nors ne visuomet galėjo juos objektyviai vertinti. Čia ir pravertė komentaro naudingumo reitingas. Jo pasirodymas lėmė, kad pirmoje virtualių vertintojų vietoje buvusi Harriet Klausner nusirito į šeštąjį apžvelginėtojų šimtuką. Ji buvo parašiusi per 18 tūkstančių prekių komentarų, tačiau kiti „Amazon“ lankytojai naudingais laikė 71 procentą jų. Jiems gerokai labiau patiko kito sistemos nario, Marko, komentarai, kurie buvo naudingi 95 proc. atvejų. Ir nesvarbu, kad jų jis parašė vos kelis šimtus.
Tiesa, jei internetinių parduotuvių atveju komentarų ties prekėmis skaičius gali augti ir augti, tai kitose interneto srityse tai ne visuomet gerai. Specialistai teigia, kad naujienų ir straipsnių komentarų kiekiui peržengus maždaug 350 ribą, jie tampa neįdomūs – vyksta diskusija, kurios eigą seka tik ją pradėję, tuo tarpu nauji komentatoriai prisijungia vangiai. Ilgainiui pavargsta patys diskusijos pradininkai ir ji išsenka.
Pagal „Reuters“ ir „Telegraph“ medžiagą.