I eksperimentas. Drąsus fizikas bando pagauti plazmos lanką plastikiniame inde. Prietaisas, matomas nuotraukose, vadinamas Jokūbo kopėčiomis. Tarp dviejų metalinių prietaiso strypų yra aukšta (~4 kV) įtampa, kuri, esant pakankamai mažam tarpui tarp kontaktų, gali jonizuoti orą ir sukurti plazmos lanką. Plazma yra karšta, dėl to oras ima kilti į viršų, kartu keldamas ir jonizuotas daleles. Šios dalelės leidžia elektros srovei tekėti oru, dėl to plazmos lankas kyla iki kontaktų viršaus. Eksperimentui pasisekus plazma inde gali būti išlaikyti kelias sekundes. |
---|
Gegužės 28 dieną Vilniaus Baltupių vidurinė mokykla valandai tapo magiška elektros laboratorija. Plazmos lanko sugavimą plastikiniu indu, „gyvąją“ elektros grandinę, šviečiantį agurką ir daugelį kitų elektros stebuklų vaikai galėjo išvysti Rytų skirstomųjų tinklų (RST) surengtoje pamokoje „ElektroMagija“. Šią pamoką apie elektrą ir saugų elgesį su ja laimėję septintokai taip pat turėjo galimybę sužinoti, kaip suteikti pirmąją pagalbą nuo elektros srovės nukentėjusiam žmogui. „ElektroMagijos“ pamoką RST vesti padėjo Vilniaus universiteto Fizikos fakulteto studentų mokslinės draugijos ir Lietuvos medicinos studentų asociacijos atstovai.
Tokios pamokos yra prizas klasėms, dalyvavusioms projekto „ElektroMagija“ skelbtame konkurse. Iš viso Rytų Lietuvos mokyklose iki mokslo metų pabaigos tokių pamokų bus surengta 10, o prasidėjus naujiems šios pamokos bus tęsiamos.
„Skelbiant projekto „ElektroMagija“ konkursą norėjome ne tik išsiaiškinti, ką vaikai žino apie elektrą, bet ir priminti jiems, kodėl svarbu paisyti saugumo ir atsargumo taisyklių naudojantis elektros prietaisais ar esant arti elektros įrenginių. Jų vien mūsų aptarnaujamoje teritorijoje yra net keliolika tūkstančių”, − sakė RST generalinis direktorius Arvydas Tarasevičius.
Pasak jo, saugaus elgesio su elektra tema itin aktuali vasaros metu, kai vaikai ir jaunimas, baigę mokslo metus, daug laiko praleis su draugais be suaugusiųjų priežiūros. „Ieškodami pramogų vaikai dažnai nesusimąsto apie tykančius elektros pavojus. Smalsumo vedami jie žaidžia prie elektros įrenginių, tokių kaip transformatorinės, ir neatkreipia dėmesio į įspėjamuosius ženklus apie žmogaus gyvybei pavojingą elektros įtampą. Todėl susitikimų su jaunimu metu akcentuojame, kad su elektra reikia elgtis saugiai – jokiu būdu negalima artintis ir liestis prie elektros energijos galios transformatorinių, oro linijų laidų ar kabelių, taip pat reikia būti atidiems ir namuose naudojant įvairius elektros prietaisus“, – apie pamokų tikslus pasakojo A. Tarasevičius.
II eksperimentas. Fizikai liečia skirtingus elektroforo (tai prietaisas, kuris elektrostatinį krūvį kaupia kondensatoriuose) elektrodus, t.y. vienas fizikas „pasikrovė“ teigiamu krūviu, kitas – neigiamu. Esant įtampai tarp fizikų įvyksta elektros išlydis ,kurį galima pamatyti ir plika akimi. |
---|
„Siekiame, kad mūsų mokykloje vykstančios pamokos būtų patrauklios ir įdomios moksleiviams, skatintų domėtis ir, žinoma, išmokti. Todėl aktyviai dalyvaujame įvairiuose konkursuose ir renginiuose. Projekto „ElektroMagija“ pamoka ir buvo viena iš tokių, kai vaikams svarbi informacija pateikiama originaliai – vaikams ypač patiko eksperimentai ir pirmosios pagalbos teikimo vizualizacija. Manau, kad šios pamokos metu įgytos žinios įsiminė ne tik tiems, kurie fizikos pamokose su elektros energija jau susipažino, bet ir tiems, kurie apie ją mokysis ateityje“, − sakė Baltupių vidurinės mokyklos Neformaliojo švietimo ir pagalbos skyriaus vedėja Auksė Michailinaitė.
III eksperimentas. Demonstruojama krūvių sąveika. Naudojamas elektroforas. Du popieriniai kupsteliai prijungiami prie vieno kontakto. Vienodi krūviai vienas kitą ima stumti, todėl kupsteliai išsipučia. |
---|
„ElektroMagijos“ pamokoje yra suteikiama išsami informacija apie elektrą – nuo jos išradimo iki panaudojimo dabar, pristatomi įvairūs elektros įrenginiai, kuriuos pasitelkus demonstruojami saugūs eksperimentai. Pavyzdžiui, vaikai turi galimybę stebėti, kaip šviečia agurkas dėl juo tekančios elektros srovės arba kaip elektra keliauja oru. Moksleiviai taip pat gali sudalyvauti „gyvojoje“ elektros grandinėje ir savo „kailiu“ pajusti nedidelės elektros srovės poveikį. Pamokos metu inscenizuojamas ir nelaimingas atsitikimas, kurio metu žmogus nukentėjo nuo elektros. Vaikai jo metu supažindinami su pirmosios pagalbos veiksmais, padedančiais išgelbėti žmogaus gyvybę.
Atraktyvi pamokų, kuriose demonstruojami eksperimentai su elektra, forma pasirinkta, siekiant paskatinti moksleivius domėtis šiuo reiškiniu, pažinti jo grėsmes bei mokėti apsisaugoti. „Manome, kad mokymasis per pažinimą yra efektyviausias kelias padėti vaikams išvengti nelaimių“, − sakė RST vadovas.
„ElektroMagijos“ konkurse iš viso dalyvavo 412 V−VIII klasių iš daugiau kaip 150 Rytų Lietuvos teritorijoje esančių mokyklų bei gimnazijų. Vieni aktyviausių dalyvių buvo Vilniaus miesto ir rajono ugdymo įstaigų moksleiviai – konkurse dalyvavo net 112 klasių iš 34 šios teritorijos mokyklų.
Projekto „ElektroMagija“ svetainė – www.elektromagija.lt.
Gyvoji elektros grandinė. Žmonių grandinė, jungiama prie vieno iš dviejų elektroforo kontaktų. Įkrovus elektroforą žmonių grandinė sujungiama. Pirštai pajaučiamas dilgtelėjimas – tai nedidelė elektros srovė. |
---|