2025 metais surengtoje didžiausioje pasaulyje vartotojiškos elektronikos parodoje (CES) Las Vegase lankytojų dėmesį patraukė ne tik įprasti šou dalyviai, bet ir automobilių pramonės atstovai. Transporto priemonių gamyba sparčiai virsta dirbtinio intelekto taikymo, informacinių technologijų ir tvarių medžiagų kūrybos terpe, todėl šiame sektoriuje vis plačiau naudojami daugybės kitų inžinerijos šakų išradimai. Veržlūs automobilių gamintojai netgi kuria specializuotas inovacijų platformas, kuriose kelio į šlovę ieško šimtai startuolių. Bent viena pasiteisinusi inovacija gali atpirkti viso sektoriaus pastangas ir virsti funkcija, be kurios milijonai vairuotojų neįsivaizduoja savo automobilio.

Automobilio technologijos („Shutterstock“ nuotr.)
Geriausių idėjų paieška
CES renginyje naujienų nuolat pažeria automobilių gamintojų atstovai. Pavyzdžiui, čia 2024-aisiais pirmą kartą viešai parodytas bendras „Sony“ ir „Honda“ koncepcinis elektromobilis „Afeela“. Tendencijų apžvalgų konferencijose jau tapo įprastos tokių bendrovių, kaip BMW, „Rivian“ ar „Tesla“, aukšto lygio vadovų prezentacijos ir įžvalgos apie pramonės ateitį. O štai „CES 2025“ parodoje vėl žibėjo viena didžiausių automobilių ir technologijų pramonės žaidėjų „Hyundai Motor Group“.
Pietų Korėjos milžinė pristatė 10-ies globojamų startuolių technologijas, kurias šie vystė atvirose kūrybinių talentų bei inovacijų platformose ZER01NE ir „Hyundai Cradle“. Visos pristatytos naujovės atspindi „Hyundai“ ateities transporto ir pasaulinio tvarumo viziją, tad parodos lankytojai galėjo iš arčiau išvysti, kaip šakos gigantai mato būsimus automobilius ir su jais susijusius sprendimus.
Minimose platformose veikiantys startuoliai jau ne pirmus metus sprendžia visuomenės iššūkius. Kartu abi platformos yra investavusios į daugiau nei 150 projektų visame pasaulyje. Jos padeda kūrėjams novatoriškas koncepcijas paversti efektyviai pritaikomais sprendimais.
Tokie startuoliai kaip „Deep In Sight“ (3D jutikliai ir dirbtinis intelektas), „Terracle“ (žaliasis perdirbimas) ir „The Smart Tire Company“ (NASA sukurtos beorės padangos) pristatė novatoriškas technologijas, kurios žada pakeisti skirtingas pramonės šakas. Jos susijusios tiek su mobilumu, tiek su aplinkos tvarumu.
Automobilių apžvalgininkas Vytenis Kudarauskas sako, kad numatyti, kuris iš vystomų produktų sėkmingai prigis, nėra paprasta. Tačiau dabartiniai automobiliai yra tokie sudėtingi skirtingų technologijų „lydiniai“, kad gamintojai dirba su šimtais startuolių, kad išlukštentų bent vieną tikrai gerą idėją.
„Galima prisiminti, kad pirmą kartą jutikliniai ekranai pasirodė dar 1986-aisiais, pristačius „Buick Riviera“ modelį. Tuo metu tai buvo nesuprasta, nepatogi ir, atrodė, nereikalinga inovacija. Bet evoliucija parodė, kad, praėjus beveik 40 metų, be lietimui jautraus ekrano sunkiai įsivaizduojame modernų automobilį. Išvystytos ekranų galimybės padarė įtaką tiek automobilių funkcionalumui, tiek ergonomikai ir salono dizainui“, – sako laidos „Autopilotas“ žurnalistas.
Be ko neįsivaizduotume automobilio
Apžvalgininko teigimu, panašių pavyzdžių galima rasti ir daugiau. Tarp daugybės šiuolaikinių automobilių atributų, be kurių jau neįsivaizduotume naujos transporto priemonės, yra tokios funkcijos, kaip automatiniai valytuvai, adaptyvieji žibintai, beraktės atrakinimo ir užvedimo sistemos ir pan.
Visų šių išradimų idėjos kadaise gimė talentingų kūrėjų galvose ir, pasitelkus tinkamą įrangą, virto realybe. Jų sėkmę įrodo masinis pritaikymas daugybės skirtingų įmonių automobiliuose ir dėl to gerokai pakilęs bendras komforto bei saugumo lygis.
„Jei tokios sistemos veikia be trikdžių, jos labai palengvina vairavimą sudėtingomis sąlygomis ar naktį, leidžia labiau susikoncentruoti į kelią ir taip padidina saugumą“, – pastebi V. Kudarauskas.
Dabar gamintojai žengia dar toliau. Sutelkdama Silicio slėnyje, Tel Avive, Berlyne, Pekine, Singapūre ir kituose technologijų centruose veikiančius talentus, „Hyundai“ siekia ne tik vystyti automobiliuose tiesiogiai pritaikomas technologijas.
Šiuolaikinio mobilumo koncepcija jau gerokai įsismelkė į kitas sritis, todėl bendrovės siūlomos inovacijos apima platesnį pritaikymą: nuo gamybos automatizavimo, aplinkos apsaugos ir energetinio efektyvumo sprendimų iki atliekų perdirbimo ar automobiliuose pritaikomų naujų medžiagų kūrimo technologijų.
Ką vysto?
Kad būtų lengviau suprasti, kokie atradimai domina šiuolaikinių automobilių gamintojus, tereikia įdėmiau pažvelgti, kokias technologijas vysto trejetas iš daugybės „Hyundai“ pristatytų startuolių.
Štai startuolis „Deep In Sight“ kuria naują sistemą, apibrėžiančią, kaip 3D jutimo technologijas ir dirbtinį intelektą galima pritaikyti išmaniajai automatizacijai mobilumo, statybos, logistikos ir medicinos srityse. Naudodama 3D gylio (ToF) kameras ir dirbtinį intelektą, bendrovė sukūrė salono stebėjimo prietaisą, 3D rankinį lidarą (lazerinį radarą), tūrio matavimo sistemą ir trimatėje aplinkoje veikiantį prižiūrimo mašininio mokymosi algoritmą, kuris gali būti naudojamas sprendžiant klasifikavimo ir regresijos užduotis (3D SVM).
Bendrovė „Terracle“ vysto plastiko atliekų ekologiško cheminio perdirbimo technologiją. Pagrindinė startuolio vizija – sukurti begalinį plastiko perdirbimo ciklą neteršiant aplinkos.
Įmonė atliekų cheminio perdirbimo versle yra pritaikiusi savo sukurtą žemos temperatūros PET plastiko depolimerizacijos technologiją. Ji leidžia grąžinti itin plačiai pakuotėms naudojamą plastiką į pradinės žaliavos būseną CR-TPA (perdirbtą tereftalio rūgštį) bei CR-EG (perdirbtą etilenglikolį) ir pakartotinai jį naudoti.
„Smart Tire Company“ sukūrė pirmąją pasaulyje didelio našumo, ekonomišką, beorę padangą, pagamintą iš formą įsimenančio lydinio (NiTinol). Iš konkurentų bendrovė išsiskiria gebėjimu derinti naujas medžiagas, giliomis žiniomis apie padangas ir pasaulinio lygio tyrimais.
Įmonė derina „Shape Memory Alloy“ lydinio technologiją ir patentuotus konstrukcinius sprendimus (pagal susitarimą su NASA), kad pagamintų beorę padangą, apsaugančią protektorius nuo nusidėvėjimo, pagerinančią degalų sąnaudų efektyvumą ir leidžiančią optimizuoti išlaidas.