Elektronika.lt
 2024 m. gruodžio 22 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 22 d. 11:24
Energetikos sektoriaus laukia pokyčiai – alternatyvų yra, bet ar užteko laiko pasiruošti?
Gruodžio 21 d. 11:33
Kokį elektronikos įrenginį dovanoti, kad jis vėliau neišaugintų elektros sąskaitos?
Gruodžio 20 d. 17:12
KTU mokslininkai sukūrė nanolazerį – sidabro nanokubus panaudojo šviesos generavimui
Gruodžio 20 d. 14:28
Lietuvių kalba ir technologijos: VU mokslininkų projektas LIEPA-3 atvers naujas galimybes
Gruodžio 20 d. 11:49
Stacionarūs kompiuteriai: koks jų vaidmuo nešiojamųjų kompiuterių eroje?
Gruodžio 20 d. 08:14
„DS Automobiles“ pristato naujausią savo elektrinį flagmaną – „DS N°8“ kupė
Gruodžio 19 d. 20:18
Naudingi patarimai, kurie padės maksimaliai padidinti jūsų elektrinio automobilio priemonės įveikiamą atstumą
Gruodžio 19 d. 17:27
Žaidybinimas: efektyvus švietimo įrankis ar bėgimas nuo tikrovės?
Gruodžio 19 d. 14:27
Orkaitės darbymetis prasideda: 5 paprasti patarimai, kurie kalėdinius kepinius leis paruošti elektrą naudojant taupiau
Gruodžio 19 d. 11:15
Proveržis magnetų tyrimuose: ištisas savaites tarnaujanti telefono baterija ir 1000 kartų didesnė jo sparta
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Transporto sektorius – ant technologinės revoliucijos slenksčio: ko trūksta, kad įvyktų lūžis?

Publikuota: 2024-12-07 11:12
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Mėgėjams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Prekių pristatymas nuo durų iki durų mažai ką bestebina – dėl pažangių planavimo ir logistikos priemonių siuntiniai greitai pasiekia savo gavėjus. Sparčiai tobulėjant technologijoms, sektorius ieško galimybių optimizuoti ir atpiginti procesus – atlaisvinti žmones, jiems patikėti tik unikalias užduotis, o pasikartojančias perleisti robotams. Ko trūksta, kad įvyktų lūžis?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Prekių pristatymas nuo durų iki durų mažai ką bestebina – dėl pažangių planavimo ir logistikos priemonių siuntiniai greitai pasiekia savo gavėjus. Sparčiai tobulėjant technologijoms, sektorius ieško galimybių optimizuoti ir atpiginti procesus – atlaisvinti žmones, jiems patikėti tik unikalias užduotis, o pasikartojančias perleisti robotams. Ko trūksta, kad įvyktų lūžis?

„Scania“ testuoja autonomišką sunkvežimį greitkelyje (bendrovės nuotr.)
„Scania“ testuoja autonomišką sunkvežimį greitkelyje (bendrovės nuotr.)

Vyksta neišvengiamas pokytis

Automatizuotų transporto sprendimų paklausa auga, o jų masinės komercializacijos tikimasi per artimiausius metus. Visi pervežimo etapai robotizuojami, bet kiekvienas jų susiduria su savais iššūkiais. Siekiama, kad robotai dirbtų visą parą, – tai leistų sumažinti pristatymo terminus ir padidinti jų skaičių.

Visgi ekspertai pirmiausia siūlo išvysti tokių procesų visumą, o tik tada ieškoti transporto sektoriui tinkamų sprendimų.

Švedų gamintojos „Scania“ autonominiai sunkvežimiai jau naudojami karjeruose. Transporto priemonės juda iš anksto nustatytais maršrutais ir gabena žaliavas iš kasybos į perdirbimo vietas.

GPS sekimo sistema ir įvairūs jutikliai realiuoju laiku surenka reikiamus duomenis ir perduoda juos į centrinę valdymo sistemą. Ši parenka maršrutus, stebi ir valdo įrangą, informuoja apie reikiamą techninę priežiūrą – dėl to sumažėja prastovos laikas ir padidėja efektyvumas.

„Robotizavimas suteikia galimybę našiau išnaudoti daugelį procesų, tačiau jie turi būti labai standartizuoti, o tai padaryti realiomis sąlygomis visuomenei atvirose erdvėse sudėtinga. Todėl komercinis transportas daugiausia kursuoja uždarose teritorijose ar visiems eismo dalyviams neskirtuose keliuose. Daug plačiau robotai naudojami vidinėje logistikoje, nes ten lengviau adaptuoti įrangą ir paruošti infrastruktūrą“, – teigia vienos didžiausių logistikos, transporto ir sandėliavimo įmonių grupių Lietuvoje UAB „Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.

„Carrie“ roboto projektas (bendrovės nuotr.)
„Carrie“ roboto projektas (bendrovės nuotr.)

Pastatai taip pat gali turėti savo robotus. Štai Švedijos „Dyno Robotics“ kartu su „Scania“ vysto „Carrie“ roboto prototipą, kuris automatiškai iškrauna sunkvežimio krovinių skyrių ir pristato krovinius gavėjams prie durų Stokholmo prekybos centre „Westfield Mall of Scandinavia“. Šiuo atveju, atvykus sunkvežimiui su kroviniais, specialios žymos leidžia robotui atpažinti gavėją ir pradėti vežti specialius padėklus iki parduotuvių.

Automatizuoti sunkvežimiai – jau viešuosiuose keliuose

Ekspertai pažymi, kad nuo autonominį eismą reguliuojančių teisės aktų priėmimo, tinkamos infrastruktūros diegimo ir technologijų pažangos priklausys, kokį poveikį automatizuotas sunkusis transportas turės pramonei. Autobusai ar taksi automobiliai be vairuotojo jau įprastas vaizdas didžiuosiuose ir pažangiausiuose pasaulio miestuose, tačiau jų nėra daug.

A. Šimelio teigimu, vežant krovinius tarp logistikos centrų, procesai yra ne tokie sudėtingi pirmiausia dėl geriau pritaikytos privažiavimo infrastruktūros, besikartojančių maršrutų ir suplanuoto atvykimo ar išvykimo laiko. Tai suteikia daugiau galimybių robotizuoti transporto priemonės pakrovimo ir iškrovimo procesą, išnaudoti autonominius sprendimus. Bet iššūkiu tampa teisinis reguliavimas.

Tiesa, po truputį pastarąjį barjerą siekiama įveikti. Pavyzdžiui, gavusi Švedijos transporto tarnybos leidimą, „Scania“ minėtoje šalyje išbando autonominius sunkvežimius viešuosiuose keliuose. 

Tokie sunkvežimiai kursuoja tarp dviejų logistikos centrų. Transporto priemonės rankiniu būdu pakraunamos, papildomos degalų, nuvairuojamos į paleidimo aikštelę, o iš jos pãčios pajuda į paskirties vietą. Pagrindiniai komponentai yra autonominei sistemai parengta bazinė transporto priemonė, autonominio vairavimo sistema ir veiklos palaikymo tinklas.

Bendrovės „Scania Lietuva“ regiono vadovas Darius Snieška sako, kad šią technologiją į priekį stipriai stumia saugumo poreikis. Autonominis transportas nepažeidinės taisyklių, reaguos į žmogų ar kitą kliūtį.

„Scania“ sunkvežimio autonomiškumo įranga (bamintojo nuotr.)
„Scania“ sunkvežimio autonomiškumo įranga (bamintojo nuotr.)

„Kiti faktoriai – rinkos tendencijos ir mažesni kaštai, vairuotojų trūkumas, dekarbonizacija ir elektrifikacija. Tendencijos labai aiškios – 30 proc. sunkvežimio eksploatacijos kaštų transporto kompanijoms sudaro vairuotojo kaštai, tad vairuotojo pakeitimas autonomija nėra iš piršto laužtas“, – paaiškina D. Snieška.

Autonominiai sunkvežimiai suprogramuoti taip, kad išlaikytų saugų greitį, atstumą ir eismo juostos padėtį. Pašalinus žmogiškąsias klaidas ir vairuotojo nuovargį, sumažėja nelaimingų atsitikimų rizika.

Sunkvežimiai gali dirbti be pertraukų, todėl sutaupoma darbo, degalų ir priežiūros išlaidų. Autonominių sunkvežimių naudojimas sumažins ir apkrovas keliuose, nes viena transporto priemonė galės nugabenti tiek pat krovinių kiek dvi ar trys, kurias vairuoja žmonės.

Pirmos ir (ar) paskutinės mylios pristatymai

Kai siuntinį iki durų atgabena žmogus, įvairiais skaičiavimais, išlaidos sudaro apie 50 proc. visos pristatymo kainos. Tai pats neefektyviausias pristatymo etapas.

Pirmą kartą autonominis robotas pristatė picą klientui 2016 m. Naujojoje Zelandijoje. Nuo to laiko automatizacija pristatymo procese itin patobulėjo. „Paskutinės mylios“ skraidantys ar žeme judantys robotai atlaisvina žmogiškuosius išteklius, didina našumą, mažina išlaidas. Pastarieji populiarėja užsienyje, nors Lietuvoje jų dar nėra daug.

„Tokie kroviniai paskirstomi, nugabenami į logistikos centrus, paskui surenkami iš jų, todėl šio proceso metu sprendžiami iššūkiai, kurie skiriasi nuo pervežimo, vykstančio tarp logistikos centrų. Kroviniai pristatomi mažesnėmis transporto priemonėmis trumpais atstumais, automobilis važiuoja santykinai mažai kilometrų, nes manevruoja miesto ar priemiesčio teritorijose.

Daug veiksnių, tokių kaip eismo ir pristatymo sąlygos, gavėjų darbo laikas, privažiavimo infrastruktūra ir pan. sunkina šio proceso robotizavimą. Transporto priemonei reikia prisiparkuoti, iškrauti krovinį, užtikrinti saugumą – deja, kol kas tai neįveikti iššūkiai“, – tokių krovinių išskirtinumą ir didelę kainos dedamosios dalį visame procese paaiškina A. Šimelis.

Ant revoliucijos slenksčio

Padidėjęs efektyvumas ir sauga, sumažėjęs poveikis aplinkai yra aiškūs tokių technologijų privalumai. Tačiau neturi būti žiūrima pro pirštus į teisines, technologines ir kitas kliūtis. Pakoregavus rinkos lūkesčius, subalansavus investicijas ir radus kompromisus tarp verslo ir reguliuojančių institucijų, galima pasiekti užsibrėžtų tikslų. Transporto sektorius yra arti didelės, sektoriaus veidą pakeisiančios technologinės revoliucijos.

„Transporto sektorius sprendžia savo iššūkius – vairuotojų trūkumo, jų darbo ir poilsio reikalavimų, efektyvesnio transporto priemonių išnaudojimo. Konkurencija skatina inovacijas, didėja duomenų apdorojimo greitis, viską bandoma skaitmenizuoti, regime dirbtinio intelekto „bangą“, o tvarumo iniciatyvos ir kylantys kaštai verčia verslą ieškoti veiksmingesnių sprendimų. Kai tik bus įveikti iššūkiai, stabdantys pritaikomumą, robotizacija taps labai aktuali transporto sektoriui. Manau, nebloga terpė tikėtis, kad greitu laiku tikrai sulauksime naujienų“, – reziumuoja A. Šimelis.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama