Šiais laikais daugelis žmonių skuba pirkti naują įrenginį, vos tik turimas pradeda streikuoti. Ar toks požiūris yra tinkamas?
Vienkartinių, trumpai tarnaujančių daiktų era jau baigėsi. Netgi ES imasi priemonių, rinkoje leisiančių įsitvirtinti tvariems gaminiams. Pavyzdžiui, atsarginių dalių jau galima įsigyti praėjus ir dešimtmečiui nuo prietaiso pagaminimo datos. Tokius duomenis pateikia viešosios įstaigos „Žiedinė ekonomika“ vadovas Domantas Tracevičius. Jam antrina elektronikos serviso ir atsarginių detalių prekybos įmonės „PC Help“ įkūrėjas, vadovas Arnas Grigaliūnas, teigiantis, kad atsarginių dalių paklausa auga žaibiškai, dažnai prietaisus žmonės taiso savarankiškai namuose.
Taip pat keliamas klausimas, ar technikai suteikiamas garantinis laikotarpis yra adekvatus: „Dveji metai – gerokai per trumpai. Atsižvelgiant į gaminių kokybę, turėtų būti suteikiama mažiausiai 3–4 metų garantija“, – teigia tvarumo ekspertas D. Tracevičius.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Kartais elektronikos prietaisai nurašomi visiškai nepelnytai
Populiariausia šiuolaikinių įrenginių problema – sugedusi baterija. Pakeitus ją nauja, įrenginį toliau galima sėkmingai naudoti. Ne visi naudotojai žino, jog galima įsigyti baterijų visai namų elektronikai: pradedant nuo kompiuterių, telefonų ir baigiant dulkių siurbliais, elektriniais dviračiais. Net jei prekyboje ir nėra reikiamos baterijos, siūloma jų restauravimo paslauga.
Labai dažnas gedimas – aplieti kompiuteriai su neveikiančiomis klaviatūromis. Tačiau tokiu atveju naujo kompiuterio įsigyti tikrai nereikia – užtenka tik pakeisti klaviatūrą.
Visgi kartais tenka klientams paaiškinti, kada remontuoti netikslinga ir reikia naujo įrenginio. Pavyzdžiui, dažnai klientai nori taisyti kompiuterį vien todėl, kad jame yra svarbios informacijos, tačiau pats prietaisas nebetinkamas naudoti. Tokiu atveju tiesiog pasiūloma duomenis perkelti į išorinę laikmeną arba įsigyti naują kompiuterį.
„Pastebime, kad klientai dažnai kreipiasi dėl prastai siurbiančio dulkių siurblio. Tipinė priežastis – užsikimšę ir niekada nekeisti filtrai. Juos pakeitus, siurblys toliau puikiai veikia“, – apie paprastus sprendimus pasakoja jau keliolika metų veikiančios įmonės „PC Help“ įkūrėjas ir vadovas Arnas Grigaliūnas, priduriantis, kad taip išvengiama bereikalingų naujų pirkinių, nes tvarumas mums visiems labai svarbus.
Elektronikos gaminius suskumba išmesti ir dėl elementaraus nežinojimo
A. Grigaliūnas svarsto, kodėl žmonės dažnai renkasi verčiau išmesti elektronikos prekes. Viena iš galimų priežasčių – nenorėjimas gaišti laiko: atrodo, daug paprasčiau internetu užsisakyti naują daiktą. Dažnai jis pastebi, kad žmonės ateina jau nusivylę ir turėję nemalonios patirties dėl nekokybiškų serviso paslaugų.
Arba neretai žmonės patys neturi galimybių atvežti didelio televizoriaus, išmontuoti sugedusios indukcinės kaitlentės. Tačiau ne visi žino, kad verslas prisitaiko prie klientų poreikių: pavyzdžiui, siūloma prietaiso transportavimo paslauga į servisą, o po remonto daiktas grąžinamas atgal. Elektronikos prietaisus remontui galima atsiųsti per kurjerius ar paštomatu, suremontuotas daiktas tokiu pat būdu sugrįžta į klientų namus.
Ragina suteikti prietaisams dar vieną šansą: tai jau numatyta ir teisės aktuose
Vartotojai dažnai klausia, kada prietaisą dar verta taisyti, o kada verčiau jį išmesti? Eksperto atsakymas: „Jau bent kelerius metus pateikiama rekomendacija taisyti sugedusį prietaisą ar nebeveikiančią įrangą tuomet, jeigu remontas neviršija 50 proc. naujo daikto kainos“, – teigia Elektronikos platintojų asociacijos (EPA) vadovas Linas Ivanauskas. Kiekvienas suremontuotas ir vėl sėkmingai naudojamas daiktas padeda taupyti išteklius, mažina anglies dvideginio kiekį, be to, taip prisidedame prie elektronikos atliekų kiekio mažinimo.
2024 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento nariai priėmė direktyvą dėl vartotojų teisės į remontą. Joje gamintojai įpareigojami taisyti prekes, o vartotojai skatinami ilgiau naudotis gaminiu. Naujomis taisyklėmis užtikrinama, kad gamintojai laiku ir efektyviai suteiktų remonto paslaugas bei informuotų vartotojus apie jų teises į remontą. Per garantinį laikotarpį suremontuotoms prekėms bus vieneriems metams papildomai pratęsta teisinė garantija. Jai pasibaigus, gamintojas vis tiek privalės taisyti įprastus buityje naudojamus gaminius, kurie pagal ES teisę yra techniškai taisytini. Vartotojai taip pat galės pasiskolinti kitą įrenginį, kol jų yra taisomas, arba pasirinkti atnaujintą įrenginį kaip alternatyvą.
A. Grigaliūnas taip pat ragina kiekvienam prietaisui suteikti antrą šansą, neskubėti su juo atsisveikinti, juk meistrų tikslas – rasti sprendimą, kuris tenkintų klientą ir būtų optimalus: „Klientams visuomet siūlome pristatyti įrenginį diagnostikai, po kurios jie galėtų priimti pagrįstą sprendimą, ar taisyti seną prietaisą, ar vis tik įsigyti naują. Nusprendus prietaisą remontuoti, diagnostika nieko nekainuoja.“
Pasitaiko ir atvejų, kai klientai sako, kad remonto kaina jiems nesvarbi, tiesiog reikia sutaisyti vieną ar kitą prietaisą. Taip dažnai nutinka su į madą grįžusiais patefonais, magnetolomis ar kita technika, kuri turi ne piniginę, bet labiau emocinę vertę – atgaivina brangius prisiminimus.
Kiekvienas gali būti pats sau meistras, o buitinės technikos remontas gali ir nieko nekainuoti: kaip tai įmanoma?
Šiandien internete gausu informacijos, filmukų, tad dažnai žmonės sugeba patys nusistatyti gedimą ir, užsisakę detalę, ją savarankiškai pasikeisti: „Net ir klientui suklydus pasirenkant detalę, visuomet galima skubiai rasti sprendimą – siunčiama nauja detalė, o netikusi priimama atgal“, – pasakoja įmonės „PC Help“ vadovas.
Dažna problema – jog žmonės negali rasti retesnių prietaisų detalių. Per keliolika veiklos metų įmonė sukaupė nemažas atsarginių detalių atsargas, todėl dažnai ir tai padeda pelnyti konkurencinį pranašumą. Atsarginės detalės namų elektronikai – el. parduotuvėje pc-shop.lt.
Dar kartais žmonės nežino, kad, turint namų turto draudimą, galima pasinaudoti kompensacija remonto paslaugoms, jei įrenginys sugedo dėl įtampos šuolių, žaibo ar tiesiog jį numetus ir sudaužius. AB „Lietuvos draudimas“ duomenimis, vien pernai bendrovės draudimo išmokų bendra suma dėl žalų, susijusių su įvairiais elektronikos prietaisų gedimais ir taisymu, sudarė daugiau kaip 3,5 mln. eurų.
Pasak A. Grigaliūno, po remonto išduodamos pažymos, kurias galima pristatyti visoms draudimo bendrovėms: jos klientams atlygina remonto kaštus. Tai dažnai padeda priimti sprendimą, ar prietaisą, jei jo remontas pasirodo per brangus, taisyti, ar ne.
Svarbu nepamiršti ir tinkamai rūšiuoti elektronikos atliekų
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Spalio mėnesį minima Tarptautinė elektronikos atliekų diena, tad dar kartą primename, jog elektroninės įrangos atliekos yra priskiriamos prie pavojingų, todėl būtina jas tinkamai bei atsakingai tvarkyti.
Įvairią smulkią elektroniką, kaip ir baterijas, galima atnešti į specialiai įrengtas dėžes prekybos centuose, o stambios buitinės technikos išgabenimo paslauga – nemokama, tereikia paslaugą užsisakyti EPA arba „Man rūpi rytojus“ interneto svetainėse.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos ir VšĮ „Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacija“ duomenimis, vienuose namuose vidutiniškai yra 74 buitinės technikos ir elektronikos prietaisai, tačiau maždaug 1 iš 8-ių yra nenaudojamas, kai kurie – sugedę, o vienas gyventojas vidutiniškai yra sukaupęs apie 5 kg nebereikalingos buitinės technikos ir elektronikos.