Amerikiečių tyrėjai trimituoja – šiemet, po dvejus metus trukusio beprecedenčio smukimo, savininkų pasitenkinimas naujais automobiliais vėl išaugo. Specialistai pažymi, kad daugiausia prie tokių rezultatų prisidėjo tradiciniai automobilių gamintojai ir jų naujausios kartos elektromobiliai. Pastarųjų vairuotojai įvertino pagerėjusią automobilių medžiagų kokybę bei išaugusį našumą, o jų verdiktai buvo palankūs įvairiems prekių ženklams. Kai kurių lyderių gretose buvo linksniuojama ir keletas modelių.
Asociatyvi „Shutterstock“ nuotr.
Daugiausia pirmų vietų – korėjiečių kraityje
Tyrimą atlikusi viena didžiausių Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) vartotojų nuomonės ir duomenų analizės įmonių „J.D. Power“ nuolat įvairiais pjūviais analizuoja automobilių pramonės pokyčius ir išryškina naujas tendencijas. Tūkstančius vairuotojų apklausiantys rinkos tyrėjai įvertina jų pasitenkinimą naujomis transporto priemonėmis ir užčiuopia silpnąsias ar stipriąsias mašinų savybes.
2024 m. „J.D. Power Automotive Performance, Execution and Layout“ (APEAL) tyrimo duomenimis, bendras vairuotojų pasitenkinimo savo automobiliais rodiklis siekė 847 balus (1000 balų skalėje), arba 2 balais daugiau nei prieš metus. Pasitenkinimas įvairius pavaros tipus siūlančių tradicinių gamintojų elektromobiliais (877 balai) pasiekė visų laikų rekordą ir pranoko didžiausia šio žanro populiarintoja laikomos, tik elektromobilius gaminančios bendrovės „Tesla“ modelių įvertinimą (870 balų).
Tyrime tarp visų gamintojų daugiausia pirmų vietų skirtingose kategorijose užėmė Pietų Korėjos bendrovė „Kia“. Iš viso aukščiausius balus pelnė 5 skirtingi jos modeliai.
Apklausoje dalyvavo 99 tūkst. 144 savininkai, pasidaliję savo vertinimais apie šiemet įsigytus naujus automobilius. Visi respondentai turėjo būti jais važinėję bent 90 dienų. Šio tyrimo metu nustatomas transporto priemonių savininkų emocinis prisirišimas ir pasitenkinimas savo automobiliu pagal 37 skirtingus kriterijus.
Komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas mano, kad emocinis naujo automobilio vertinimas kartais gali netgi užgožti komfortišką valdymą ir panašius dalykus, jeigu mylima pati markė. O toks požiūris gali būti suformuotas dar ankstesnių modelių. Kitaip sakant, neretai į naujus automobilius žiūrima ir su tam tikru išankstiniu lūkesčiu, kurį galėjo sukelti senesni automobiliai.
„Kartais tai lemia ankstesnė patirtis su vienomis ar kitomis markėmis. Žinau nemažai vairuotojų, kurie prieš 20 metų pradėjo vairuoti kažkokią markę ir net nebando kitų, nors galbūt jos dar labiau jiems patiktų“, – pastebi automobilių žinovas.
Tačiau, vertinant naują pirkinį šalta galva, specialisto nuomone, įprastai žiūrima į ganėtinai racionalius aspektus.
„Į kainos ir kokybės santykį, nuvertėjimą, komfortą, valdymą, technologinį pažangumą ir taip toliau. Tačiau sunku visiems vairuotojams pritaikyti vienodą formulę, nes jų poreikiai gali labai skirtis“, – teigia G. Dauparas.
Ką vertina?
Tarp pirmaujančių markių pagal modelių skaičių „J.D. Power“ tyrime po „Kia“ išsirikiavo BMW (aukščiausius įvertinimus pelnė 4 modeliai) ir „Lexus“ (2). Tai, kad palankių vertinimų susilaukia įvairūs vienos markės modeliai, rodo, jog vartotojai yra patenkinti atitinkamų gamintojų suformuota dizaino kalba, taip pat pasiteisinusiais inžineriniais sprendimais. Jų lūkesčiai pasiteisino.
Štai savo kategorijose daugiausia gerų vertinimų susirinko 2-osios ir 7-osios serijų BMW, taip pat iX bei X4 modeliai. Savo segmentuose taip pat pirmavo „Kia“ modeliai EV6, EV9, K5, „Forte“ ir „Carnival“. Pastarieji trys skirti JAV rinkai, tačiau elektriniai EV6 ir EV9 paklausūs ir Europoje.
Jie kuriami ant specialiai tokio tipo pavarai skirtų platformų, kurių elektros architektūra palaiko 800 V įtampos įkrovimą ir leidžia jo spartą išauginti iki 263 kW galios. Šiais rodikliais korėjiečių modeliams prilygsta tik tokių markių kaip „Tesla“ ar „Porsche“ elektromobiliai.
Be to, geri būtent APEAL tyrimo rezultatai atspindi ir įsiklausimą į įvairių vartotojų poreikius bei jų lūkesčių išpildymą. Apie tai kalbėjo ir tyrimo autoriai.
„Tradiciniai gamintojai įsiklausė į vartotojų balsą. Vienas po kito jie pristato patobulintus, labiau klientų poreikius atitinkančius automobilius. Nauji modeliai pasižymi geresniais salonais, aukštesnės kokybės medžiagomis ir geresniu funkcionalumu. Kalbant apie elektromobilius, naujausi tradicinių gamintojų modeliai pranoko amžinąją lyderę „Tesla“ vertinant emocinį prisirišimą prie savo transporto priemonės ir susižavėjimą ja“, – tyrimą komentavo vyresnysis „J.D. Power“ automobilių lyginamosios analizės direktorius Frankas Hanley’is.
Labiau patenkinti elektromobilių savininkai
Vertindami naujus automobilius, jų savininkai daugiausia priekaištų vis dar turi informacijos ir pramogų sistemoms. Atskirai paėmus tik šį punktą, vidutinis rezultatas siekė 823 balus. Kita vertus, optimizmo vartotojams suteikia tai, kad per metus šis rodiklis paaugo 5 balais.
Žvelgiant į skirtingus pavaros tipus, didžiausią emocinį pasitenkinimą savo transporto priemonėmis patyrė jau minėti tradicinių gamintojų elektromobilių vairuotojai (877 balai), jiems įkandin sekė „Tesla“ savininkai (870), o pastebimai atsiliko benzininių modelių (842) ar įkraunamųjų hibridų (841) vairuotojai. Tyrimo autoriai pastebi, jog naujų elektromobilių pirkėjai labiausiai juos giria dėl augančio viena įkrova nuvažiuojamo atstumo ir gerėjančių salono medžiagų.
Aukščiausią rezultatą tarp absoliučiai visų vertintų modelių gavo 7-osios serijos BMW. Net trys „Kia“ modeliai savo kategorijose lyderių pozicijų neužleidžia ne vienerius metus – K5 geriausiai įvertintas ketvirtus metus paeiliui, o EV6 ir „Carnival“ – trečius. Antrą kartą iš eilės savo segmentuose nugalėjo „BMW iX“, „BMW X4“, „Genesis GV60“, „Kia Forte“, „MINI Countryman“, „Nissan Titan“, „Lexus RX“ ir „Range Rover“ modeliai.