„Boeing Starliner“ erdvėlaivio pirmasis pakilimas su įgula šeštadienį atidėtas likus maždaug keturioms minutėms iki starto. Artimiausia galima skrydžio data – trečiadienis.
Nurodoma, kad pakilimo metu vienas iš kompiuterių, valdančių atgalinį skaičiavimą iš paleidimo aikštelės, susidūrė su problema.
Iš pradžių inžinieriams buvo liepta pasirengti kitam paleidimo bandymui sekmadienio vidurdienį Lietuvos laiku, darant prielaidą, kad problemą pavyks išspręsti.
Tačiau vėliau NASA pranešė, kad komanda atsisakys sekmadienio paleidimo galimybės tam, kad inžinieriai turėtų daugiau laiko įvertinti minėtą kompiuterio problemą.
Bandomojo „Starliner“ skrydžio metu erdvėlaivis skraidins dviejų žmonių įgulą, kurią nugabens į Tarptautinę kosminę stotį (TKS). Kitos dvi starto galimybės šiuo metu yra trečiadienis 17:52 Lietuvos laiku ir ketvirtadienis 17:29 Lietuvos laiku.
Erdvėlaivį „Starliner“ į kosmosą iškelsiančios raketos „Atlas 5“ gamintojos, bendrovės „United Launch Alliance“ generalinis direktorius Tory Bruno teigė, kad šeštadienio problema buvo susijusi su vienu iš trijų kompiuterių, esančių paleidimo aikštelės bazės pastate. Kiekviename stelaže yra kelios sistemos, kurios kartu valdo paskutinius atgalinio skaičiavimo etapus.
Nors ir nusivylusi šeštadienio nesėkme, komanda ryžtingai ruošiasi naujam paleidimui. „Nusivylimas trunka apie tris sekundes. Tada tuoj pat imiesi darbo ir jį dirbi. Mes grįšime“, – teigė T.Bruno.
Būsima misija, pavadinta „Crew Flight Test“ yra „Boeing“ pastangų sukurti erdvėlaivį, kuris konkuruotų su „SpaceX“ kapsule „Crew Dragon“ ir išplėstų JAV galimybes gabenti astronautus į kosminę stotį pagal NASA komercinės įgulos programą, kulminacija. Šia NASA iniciatyva siekiama skatinti bendradarbiavimą su privačios pramonės partneriais.
Jei „Starliner“ skrydis galiausiai bus sėkmingas, tai būtų vos šeštoji inauguracinė erdvėlaivio su įgula kelionė JAV istorijoje, gegužės mėnesį spaudos konferencijoje pažymėjo NASA administratorius Billas Nelsonas.
Pirmieji kosminiai erdvėlaiviai buvo „Mercury“ (1958-1963 m.), „Gemini“ (1961-1966 m.) ir „Apollo“ (1967-1972 m.) – pastarasis tapo kelionių į Mėnulį pirmtaku.
Tuomet nuo 1981 m. sekė žymiųjų ‚Space Shuttle“ era. Visgi 2011 m. nutraukus jų eksploataciją, JAV liko be keleivius galinčių gabenti erdvėlaivių, todėl NASA astronautai turėjo nuomotis vietas rusiškame „Sojuz“.
„SpaceX Crew Dragon“ kosminė kapsulė artėja prie Tarptautinės kosminės stoties / NASA nuotr.
Padėtis pasikeitė 2020 m. po „‚SpaceX Crew Dragon“ paleidimo. Jei „Starliner“ skrydis bus sėkmingas, amerikiečiai turės nebe vieną, o du skirtingus erdvėlaivius, skirtus keliauti į TKS. Tai leis geriau planuoti misijas bei paspartins komercines keliones.
„Staliner“ erdvėlaiviu į TKS skris NASA astronautai veteranai Butchas Wilmore'as ir Suni Williams. Sėkmės atveju, S. Williams taip pat įeis į istoriją kaip pirmoji moteris, skridusi inauguracine misija.
Erdvėlaivio kūrimą lydėjo daugybė techninių problemų
2014 m. NASA išrinko „Boeing“ („Starliner“) ir „SpaceX“ („Crew Dragon“) kaip dvi bendroves, kurioms bus skirtas finansavimas JAV vyriausybės įgulų gabenimo į Tarptautinę kosminę stotį ir iš jos sistemoms kurti.
Bendrovė „Boeing“ laimėjo 4,2 mlrd. JAV dolerių vertės sutartį, pagal kurią iki 2017 m. turės užbaigti ir sertifikuoti „Starliner“, o „SpaceX“ laimėjo 2,6 mlrd. dolerių vertės sutartį, pagal kurią turėjo užbaigti ir sertifikuoti savo erdvėlaivį su įgula „Dragon“.
Kaip minėta, „SpaceX“ ši misija pavyko kur kas sklandžiau. Iki dabar yra įvykusios 12 pilotuojamų erdvėlaivių misijų, viena kapsulė šiuo metu yra prišvartuota prie TKS.
Pirmasis bandomasis tokio tipo skrydis įvyko dar 2019 metais, tačiau tada erdvėlaivis negalėjo susijungti su TKS dėl programinės įrangos sutrikimų, o „Starliner“ išeikvojo per daug degalų kelionės tikslui pasiekti bei buvo atsiradusi rizika, kad aparatas sudegs grįždamas į Žemės atmosferą.
„Starliner“ pirmąkart su TKS susijungė bandomojo skrydžio metu 2022 m. gegužę, tačiau pirmasis skrydis su įgula nusitęsė dar dvejiems metams, kompanijai mėginant išspręsti technines problemas.