Automobilių rinka Europoje jau visai netrukus pasikeis visiškai. Europos Parlamento ir Europos Vadovų Tarybos (EVT) susitarime numatoma, kad jau nuo 2035 metų bus uždrausta naujų automobilių gamyba su vidaus degimo varikliais gamyba.
Pastarasis pasiūlymas buvo pateiktas dar 2021 metų liepą, o visai neseniai įvyko balsavimas, kuris galutinai patvirtino planuojamus pakeitimus. Europos Parlamentas nusprendė, jog nuo 2035 metų bus uždrausta naujų benzininių ir dyzelinių automobilių prekyba.
Elektromobiliai vis dar yra brangesni nei vidaus degimo varikliais aprūpinti modeliai, tačiau kainų skirtumas mažėja. Daugelis pirkėjų nerimauja ne tik dėl mažesnio įveikiamo atstumo, bet ir kitų niuansų. Nemaža dalis suka galva ir apie nebenaudojamų baterijų žalą aplinkai ir kas su jomis daroma.
Tai vienas iš daugybės nuogąstavimų, kuriuos tenka išgirsti apie elektrinius automobilius - kas atsitinka su jų baterijomis, kuomet jos tampa nebetinkamomis naudoti? Tam tikrų rūšių mažų baterijų negalima išmesti į šiukšlių dėžę, tad kas atsitinka su šimtus kilogramų sveriančiais akumuliatoriais? Ar jie tiesiog atsiduria sąvartynuose?
Trumpas atsakymas būtų labai paprastas – ne, jie neatsiduria sąvartynuose. Tačiau kas iš tikrųjų su jais daroma ir ar įmanomas tokių baterijų perdirbimas? Atsakymus į šiuos klausimus pateikiame šiame tekste.
Ar elektromobilių baterijos gali būti perdirbamos?
Užuot išmetę akumuliatorius į šiukšlyną, automobilių perdirbėjai siunčia juos į specializuotas įmones, kurios išardo pakuotes ir išskaido jas į įvairias medžiagas - laidus, grandines, plastiką ir pačius elementus. Ląstelės ir grandinės susmulkinamos, kad būtų atskirti ir išgryninti įvairūs juose esantys metalai, įskaitant nikelį ir litį.
Pardavėjai taip pat atsakingai šalina panaudotas hibridines pakuotes, o tam naudojamos automobilių gamintojų sukurtomis surinkimo programomis.
Elektromobilių baterijų perdirbimas
Nors elektromobilių naudojamos baterijos turi 20-100 kartų daugiau energijos nei hibridinių automobilių akumuliatoriai, jie perdirbami beveik taip pat, kaip ir mažesnieji.
Paketai siunčiami įmonei, kuri specializuojasi baterijų išardymo ir jų komponentų perdirbimo srityje. Plieno, vario ir aliuminio laužas paprastai atsiduria metalo perdirbimo bendrovių rankas. Tiesa, įvairios plastmasės gali būti ir neperdirbamos, tačiau jos sudaro nedidelę dalį viso elektromobilio akumuliatoriaus pakuotės turinio.
Ar naudotos elektromobilių baterijos gali būti panaudotos dar kartą?
Manoma, kad elektromobilio baterijos naudojimo laikas baigiasi, kai jos talpa neviršija 70-75 proc. pradinės talpos. Šios ribos pasiekimas gali užtrukti 10 ar daugiau metų.
Net ir netekę ketvirtadalio ar daugiau didžiausios talpos, senstantys akumuliatoriai vis dar gali sukaupti daug energijos - nuo 20 iki 90 kilovatvalandžių arba iki trijų dienų elektros energijos vidutiniam namui.
Jau seniai manoma, kad gali atsirasti stipri „antrojo naudojimo“ pramonė, kuri pirks ir perdirbs panaudotas pakuotes, taip pratęsdama jų tarnavimo laiką dar 10 ar daugiau metų. Tiesa, kol kas tai nevyksta.
Autoobilių gamintojai jau seniau pristatė pirmuosius demonstracinius projektus, o kai kurie energijos kaupimo įrenginiai jau veikia įvairiose šalyse, tačiau potencialūs klientai ir toliau renkasi naujus elementus, o ne įvairias naudotas EV baterijas, kurių naudojimo ir darbo ciklai nežinomi.
Pakartotinio naudojimo problema yra ypač sudėtinga, nes nauji elementai dabar yra gerokai pigesni, todėl nebeaišku, ar yra verslo modelis, pagal kurį būtų galima pirkti, vežti, perparduoti ir perparduoti naudotus senesnių baterijų blokų elementus.
Elektromobiliuose naudojamų baterijų perdirbimo ateitis
Tai, kas veikiausiai užtikrins, kad panaudoti akumuliatoriai nebus tiesiog palikti likimo valiai - juose esantys vertingi metalai, tokie kaip litis, nikelis, kobaltas, manganas, aliuminis.
Tikėtina, kad baterijų paklausa per artimiausius metus ženkliai išaugs, nes didžiausios pasaulio automobilių rinkos, tokios kaip Kinija, Šiaurės Amerika ir Europa, toliau skatins regionų gyventojus persėsti prie elektromobilio vairo.
Kitaip nei skysti angliavandeniliai, kurių energija išnyksta juos sudeginus kaip benziną, kobalto atomas yra kobalto atomas, nepriklausomai nuo to, kiek akumuliatorių jis yra buvęs. Taigi, nebenaudojamų elektromobilių akumuliatoriai yra būsimas šių vertingų metalų šaltinis, jau išgautas iš žemės ir tvarkingai supakuotas į dėžutę.
Žinoma, baterijų pakuotę, jos elementus ir modulius reikia atskirti ir susmulkinti, jau nekalbant apie naudingų metalų atskyrimą nuo plastiko atliekų, tačiau čia perdirbti akumuliatorių metalai dabar turi didelį pranašumą, kurio gali neturėti naujai išgautas kobaltas ar nikelis.
Taigi, nesijaudinkite dėl savo elektromobilio akumuliatoriaus paketo utilizavimo pasibaigus jo eksploatavimo laikui. Tikėtina, kad jis bus kruopščiai surinktas ir išskaidytas į sudedamąsias dalis, o iš pagrindinių komponentų vėl bus pagamintos tinkamos naudoti baterijos. Galbūt net ir jūsų naujam elektriniam automobiliui.