Lietuvos vežėjams svarstant apie galimybę naudoti elektrinius vilkikus tarpmiestiniuose maršrutuose užsienio bendrovės elgiasi drąsiau.
DFDS elektriniai vilkikai iš Klaipėdos jau pasiekia ir Kauną
Danijos kapitalo keltų ir krovinių transportavimo bendrovė DFDS nuo birželio 5 d. Klaipėdos regione naudoja tris elektrinius vilkikus. Jų eksploatacijos iššūkius įmonei padeda spręsti veiklos partneriai – didieji uostamiesčio krovinių terminalai.
„DFDS Trucking“ direktorius Vadimas Radiukas pripažįsta, kad sulaukus užsakytų elektrinių sunkvežimių iš karto teko spręsti labai specifinius baterijų įkrovimo klausimus. Netikėčiausias iš jų – viešųjų įkrovimo stotelių programinėje įrangoje nebuvo numatytas didelės talpos baterijų įkrovimas. Stotelės buvo užprogramuotos pagal lengvuosius elektromobilius, kurių baterijų talpa neviršija 100 kWh, o DFDS naudojamuose „Volvo FH Electric“ sunkvežimiuose sumontuotos 540 kWh talpos baterijos. Prisijungimas prie tokio kroviklio baigdavosi sistemos klaida.
DFDS kreipėsi į stotelių operatorius su prašymu adaptuoti programinę įrangą sunkvežimių įkrovimui, o kol buvo sprendžiamas šis klausimas, ieškojo kitų sprendimų. Išeitį pavyko rasti drauge su UAB Centrinis Klaipėdos terminalas (CKT). Vidinėje teritorijoje buvo įrengtos trys lėtojo įkrovimo stotelės. Taip atsirado galimybė per naktį papildyti sunkvežimių energijos atsargas.
Rado skubų sprendimą
CKT generalinis direktorius Karolis Grigalauskas atkreipia dėmesį, kad DFDS buvo ne tik pirmoji elektrinius vilkikus įdarbinusi bendrovė Lietuvoje, bet ir viena pirmųjų šią naujovę išbandžiusių įmonių visame Baltijos šalių regione. Deja, pradžia nebuvo itin sklandi. Mieste esanti vieša įkrovimo infrastruktūra nebuvo pritaikyta sunkvežimiams, todėl reikėjo skubiai ieškoti kito sprendimo.
Atsiradus poreikiui, terminale nusprendėme įrengti tris papildomas įkrovos vietas vilkikams. Projektui pritaikėme vieną iš turimų stotelių, skirtų prie krantinės stovinčių laivų aprūpinimui elektros energiją. “Viešo tinklo aprėptis ir įkrovimo stotelių šalies tinkle pajėgumai kol kas yra labai riboti, todėl prie elektrinių sunkvežimių pereinantiems vežėjams naudinga bet kokia pagalba“, – kalba terminalo vadovas.
K. Grigalauskas pastebi, kad pirmosios elektrinius vilkikus pradeda naudoti didžiosios transporto įmonės. Taip nutiko ir Lietuvoje – čia pradininke tapo DFDS bendrovė. „Mes taip pat norime prisijungti prie tvarumo iniciatyvas puoselėjančių įmonių. Visuomet padėsime savo klientams žengti pirmuosius žingsnius žaliąja kryptimi. Be to, sudarydami tinkamas sąlygas elektriniams sunkvežimiams praplečiame mūsų terminalo teikiamų klientams paslaugų spektrą“, – sako jis.
Išnaudoja ir lėtą krovimą
„DFDS Trucking“ elektrinių sunkvežimių reisai jau siekia Kauną. Įmonė su nekantrumu laukia tolimesnės įkrovimo infrastuktūros plėtros ne tik Klaipėdoje, bet ir už jos ribų. Tiesa, vežėjų poreikiai yra gerokai didesni nei elektromobilius vairuojančių privačių vartotojų. Norint sutrumpinti stovėjimo laiką „Volvo“ sunkvežimio bateriją reikėtų įkrauti 250 kW galia, o tokio pajėgumo stotelių Lietuvoje dar labai trūksta.
„Važiuojame ten, kur leidžia infrastruktūra. Reisus planuojame taip, kad pasiektume tikslą ir grįžtume tą pačią dieną. Terminale įrengtos trys stotelės labai padeda – pastatę sunkvežimius 9 val. vakaro kitos dienos ryte juos pasiimame jau su pilnai įkrautomis baterijomis“, – komentuoja V. Radiukas.
„DFDS Trucking“ skaičiavimais, vienas 70 km elektrinio sunkvežimio reisas nuo Klaipėdos iki Telšių leidžia sutaupyti 19,2 kg CO2. Numatomas viso lizingo laikotarpio efektas – dar įspūdingesnis. Skaičiuojama, kad per šešerius metus vienas sunkvežimis sumažins aplinkos taršą 52 tonų CO2.
Leidžia įvažiuoti greičiau
Anot V. Radiuko, itin svarbus buvo ir CKT inicijuotas ekologiškam sunkiajam transportui skirtas „žaliasis koridorius“. Prie idėjos įgyvendinimo prisideda UAB Klaipėdos konteinerių terminalas (KKT) ir LKAB „Klaipėdos Smeltė“ (Smeltė) – Klaipėdos uosto terminalai kraunantys konteinerius. Visiems partneriams DFDS pristatė elektrinių sunkvežimių eksploatavimo specifiką – baterijų įkrovimo laikas sutrumpina naudingos eksploatacijos trukmę, todėl įkrautas vilkikas neturėtų stovėti.
„Suprantame, kad norėdami mus greičiau įleisti terminalai šiek tiek keičia įprastą darbo ritmą, todėl itin vertiname visas partnerių pastangas. Pirmieji mus geranoriškai priėmė CKT atstovai, tačiau ir Smeltėje mus jau atpažįsta ir greitai priima, o nauja įvažiavimo į Klaipėdos konteinerių terminalo teritoriją automatinių vartų valdymo sistema užtikrina, kad galėsime įvažiuoti registruotu laiku“, – kalba V. Radiukas.
Lietuva yra viena pirmųjų šalių, kuriose DFDS pradėjo naudoti elektra varomus vilkikus. Iš viso DFDS logistikos tinkle Europoje jų jau yra per kelias dešimtis. Anot V. Radiuko, tai tik pradžia: iki šių metų pabaigos šis skaičius turėtų pasiekti 127, o iki 2030 metų bendrovė yra užsibrėžusi pasiekti, kad kas ketvirtas vilkikas visame transporto parke būtų elektrinis.